2004:71
av Börje Henriksson m.fl.
Tillgänglighet

Mot 2004:71

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att åter aktualisera ”kyrkans tillgänglighet”.

När frågan om ändrade relationer mellan kyrkan och staten diskuterades och beslutades funderade vi mycket kring ”tillgänglighet”. Diskussionen om detta ords mening i kyrkan behöver aktualiseras.

♦ Skall prästen (2004) liksom prästen och leviten i liknelsen om den barmhärtige samariern ”gå förbi” den icke kyrkotillhörige, som icke erlagt sin tribut, dvs. kyrkoavgiften?

♦ Skall prästen 2004 begrava en person som av ekonomiska skäl lämnat kyrkan?

♦ Hur göra kyrkobyggnaden öppen i hela landet – alla dagar?

♦ Hur klara konkurrensen med begravningsbyråernas tillgänglighet och de starka ekonomiska intressen som här ligger bakom? (Bl.a. har biskopen i Lund tagit upp frågan om tillgänglighet i senaste stiftsbladet.)

Vi är medvetna om att ”tillgänglighet” främst är en församlings- och stiftsfråga men menar med denna motion att det också är en policyfråga för hela den svenska folkkyrkan.

Vi dristar oss att ge några förslag:

♦ Diskussions-PM tillsammans med Biskopsmötet.

♦ En hearing i samband med nästa års Kyrkomöte.

♦ Uppsats i Mitt i församlingen eller annan lämplig publikation.

♦ Artikelserie i Kyrkans tidning.

Förslöv, Olofström och Kristianstad Lund den 10 juli 2004

Börje Henriksson Ingrid Karlsson Maj-Britt Nilsson