2004:54
av Ingrid Emanuelson och Sven-E. Kragh
Krav på samverkan

Mot 2004:54

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att efter samråd med Församlingsförbundet och Biskopsmötet återkomma till Kyrkomötet 2005 med förslag om minsta krav vad gäller samverkan mellan kvinnor och män i Svenska kyrkans uppdrag som präst.

1958 fattade Svenska kyrkan beslut om kvinnans tillträde till uppdraget som präst. Genom beslut senare har Kyrkomötet ställt krav på samverkan av de som skall prästvigas.

I många församlingar påverkas arbetet av att Svenska kyrkan inte kraftfullt följt upp arbetet på kvinnors och mäns fulla samverkan inom uppdraget som präst.

Vi anser att Kyrkomötet har ett ansvar för att fullfölja detta arbete. Det kan inte vara den enskilda lokala arbetsgivarens uppgift att hantera dessa ofta svåra arbetsmiljöproblem.

De lokala arbetsgivarna behöver vägledning i denna viktiga fråga och vi vill att Kyrkomötet ger Kyrkostyrelsen i uppdrag att lägga fram förslag enligt ovan.

Karlstad den 12 juli 2004

Ingrid Emanuelson Sven-E. Kragh