2004:55
av Anki Erdmann m.fl.
Invandrar- och flyktingarbetet inom Svenska kyrkan

Mot 2004:55

1. Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att inom angiven ram återinrätta en tjänst inom kyrkokansliet för att arbeta med integrations- och flyktingfrågor.

2. Kyrkomötet beslutar att det bland inriktningsmålen avseende den nationella nivåns verksamhetsområden för åren 2005–2007 skall anges: Svenskakyrkan skall vara aktiv när det gäller integrations-, invandrar- och flyktingarbete.

En av de stora utmaningarna för samhället idag är integrationsfrågan. Här har Svenska kyrkan en viktig uppgift att fylla. I många församlingar runt om i landet bedrivs ett fantastiskt integrationsarbete. Ofta är det eldsjälar som utför detta viktiga arbete. Ofta utförs arbetet i motvind. Alla inser inte vikten av detta arbetes betydelse. Därför behöver man som integrationsarbetare inom Svenska kyrkan ofta stöd från annat håll. Men även om stödet finns inom den egna församlingen, är det ingen lätt uppgift att arbeta med integration. Man behöver ofta inhämta kunskaper från annat håll. Därför är det viktigt att inom Svenska kyrkan tillhandahålla kompetens inom integrations-, invandrar och flyktingfrågor på central nivå. Detta arbete ger dessutom ett väsentligt bidrag in i det ekumeniska arbetet, såväl nationellt som internationellt. Det är också viktigt för arbetet med de inhemska minoriteterna, t.ex. romer, att det finns kompetens att tillgå centralt.

I mål och rambudget för år 2003–2005 tog man bort den kompetensen från kyrkokansliet. Man hänvisade till Sveriges Kristna Råd och till Rådgivningsbyrån för asylsökande och flyktingar. Förra året lade Sveriges Kristna Råd ner sitt nätverk i invandrings- och integrationsfrågor. Rådgivningsbyråns arbete är att hjälpa asylsökande som ännu inte har uppehållstillstånd och kanske inte heller kommer att få det. De bedriver ett förnämligt arbete, men det är ändå en helt annan sak än att arbeta med integrationsfrågor.

Det behövs uppbackning från Svenska kyrkans centrala nivå, för att stödja det integrationsarbete som pågår i församlingarna runt om i landet, och för att hjälpa andra församlingar att komma igång. Det behövs också någon som håller i kontakterna med de andra kyrkornas och organisationernas centrala nivåer. Det lokala arbetet förlorar mycket på att kontinuitet saknas i dessa frågor på riksnivå.

I mål och rambudget för Svenska kyrkans nationella nivå åren 2004–2006 skrev Kyrkostyrelsen inte någonting om integration eller invandrar- och flyktingfrågor. Inte heller i mål och rambudget för åren 2005–2007. En av de negativa konsekvenserna av Kyrkostyrelsens nedprioritering av integrations- och flyktingfrågorna kunde vi läsa om i massmedia under våren. När Kyrkans Tidning ville ha en kommentar från kyrkokansliet i Uppsala angående EU:s asylpolitik, avstod man från att kommentera detta. Det är minst sagt beklagligt att kompetens och engagemang inom integrations- och flyktingfrågor saknas på Svenska kyrkans nationella nivå.

Stockholm den 12 juli 2004

Anki Erdmann Eva Zetterberg Johnny Larsson