2004:52
av Gösta Äng
Tillvaratagande av pensionerad prästs kunskaper och erfarenheter

Mot 2004:52

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram förslag till ändring i kyrkoordningen så att en pensionerad församlingspräst får laglig rätt att delta i församlingskyrkorådets sammanträden, med full yttrandefrihet och förslagsrätt.

Svenska kyrkan är förvaltare av ett andligt kapital som inte kan överskattas. Tyvärr är det så att många präster som går i pension förlorar vissa möjligheter att fortsätta med att förverkliga missionsbefallningen. Många idéer som kanske skulle kunna omsättas i praktisk handling har inte hunnit mogna för prästerna vid inträdet i pensionsåldern och då kan det vara för sent.

Att ta tillvara tillgängliga resurser måste ligga i allas intresse för att kunna möjliggöra en önskvärd utveckling inom kyrkan.

Det kristna budskapet är en kraft i sig själv som inte kan jämföras med något annat.

Det kunskaps- och erfarenhetsmaterial som många pensionerade präster besitter, skulle kunna bli en ovärderlig tillgång för kyrkan om kyrkan visade ett aktivt intresse för att uppmuntra och tillvarata ett möjligt engagemang för kyrkans framtid, t ex vad gäller kyrkbacksgemenskapen, genom en vitalisering av kyrkobesökandet och gudstjänstdeltagandet. Med anledning av allmänhetens minskade intresse för kyrkan bör alla möjligheter till förbättring tillvaratas. Många församlingar har idag förmånen att i sin gudstjänstverksamhet få hjälp av pensionerade präster, kanske främst på landsbygden, där prästbristen är större och detta är en stor tillgång.

Förhoppningen med denna motion är att en pensionerad församlingspräst även skall ha möjlighet att få delta i sin församlings kyrkorådssammanträden, om intresse finns, för att dela med sig av sin mångåriga erfarenhet.

Med stöd av ovanstående föreslår jag att Kyrkomötet beslutar att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att t.ex. med ett tillägg i kyrkoordningen göra det möjligt för en pensionerad församlingspräst att, om intresse finns, skall få laglig rätt att delta i församlingskyrkorådets sammanträden, med full yttrandefrihet och förslagsrätt. Däremot skall hon eller han inte ha rösträtt.

Vallsta den 6 juli 2004

Gösta Äng