2004:45
av Ulla Rickardsson m.fl.
Sprid kyrkans budskap där människor finns

Mot 2004:45

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att på olika sätt uppmana och stimulera församlingar och stift att deltaga i utåtriktade arrangemang och att detta skall tas med i församlingsinstruktionerna.

Kriterier för att få vara en församling är bl.a. att huvudgudstjänst firas varje vecka, om inte särskilda pastorala hänsyn finns som säger något annat. Kyrkomötets hårda bindning till detta gör att rätt stora geografiska områden genom sammanslagningar firar väldigt få gudstjänster. Ett annat stort problem är att huvudgudstjänsten i många fall har väldigt få kyrkobesökare. Vi måste göra kyrkan mer synlig och delaktig för människor och i samhället. Gudstjänst är en viktig och grundläggande uppgift i kyrkan, men vi måste också synas på andra platser där människor befinner sig.

Vi måste ge församlingar inte bara möjlighet via församlingsinstruktionen, utan också uppmaning att sprida kyrkans budskap genom andra uppdrag. Vi har exempel på där kyrkan deltagit i arrangemang kring kultur, vetenskap, utställningar m.m. och blivit en omistlig del. Kyrkan och spridningen av Guds Ord blir synligt där folk rör sig. Vi låter ofta projektmedel gå ut till arrangemang när församlingar eller stiften medverkar i de utåtriktade arrangemang där vi som kyrka deltar. Detta just för att nå människor som vi inte möter i gudstjänsterna.

Varför använder vi oss inte av möjligheten att stiga utanför kyrkobyggnaden som ett naturligt inslag i församlingsarbetet? Det är en nödvändighet för spridning av Guds Ord och i sin tur visa vägen till kyrkan. Det kan också vara lättare att få församlingsmedlemmar att deltaga i arbetet.

Vessigebro, Holm och Visby den 11 juli 2004

Ulla Rickardsson Bengt Gustafsson Ingrid Smittsarve