2004:47
av Ingrid Emanuelson och Sven-E. Kragh
Biskopsval

Mot 2004:47

Kyrkomötet beslutar uppdra till Kyrkostyrelsen att lägga fram förslag till ändring i kyrkoordningen som innebär att biskopsval skall ske i två steg: genom nominering av kvinnliga och manliga kandidater på stiftsnivå och val genom särskilt utsedda elektorer till lika delar representerade av förtroendevalda och präster/diakoner samt att Kyrkostyrelsen av de tre som fått flest röster på stiftsnivå utser biskop.

Innan den nya, nu gällande, kyrkoordningen trädde i kraft år 2000 utsåg regeringen biskop bland de tre biskopskandidater som vid val på stiftsnivå fått flest röster. Efter den nya kyrkoordningens ikraftträdande har fem biskopsval förrättats på stiftsnivå. Trots förekomsten av kvinnliga biskopskandidater minst lika väl meriterade som de manliga biskopskandidaterna har samtliga val resulterat i fem manliga biskopar. Bilden av en positiv särbehandling av manliga biskopskandidater framträder.

Då det är ett övergripande intresse att biskopskollegiet som sådant avspeglar såväl de tillhörigas som prästkollegiets könsfördelning, synes det vara en möjlighet att åstadkomma detta förhållande genom att förlägga det slutliga avgörandet i ett biskopsval till riksnivån.

Vi föreslår att Kyrkomötet beslutar att biskopsval skall ske i två steg:

1. På stiftsnivå nomineras kvinnliga och manliga kandidater. Val förrättas genom särskilt utsedda elektorer till lika delar representerade av förtroendevalda och präster/diakoner.

2. Av de tre som fått flest röster på stiftsnivå utser Kyrkostyrelsen en av de tre till biskop.

Karlstad den 12 juli 2004

Ingrid Emanuelson Sven-E. Kragh