2004:43
av Börje Henriksson
Förhandlingsordning för fastställande av löner för präster

Mot 2004:43

1. Kyrkomötet beslutar att avslå Kyrkostyrelsens förslag i KsSkr:2004:5, att frågan om vilken förhandlingsordning som skall gälla för kyrkligt anställda får övervägas av Församlingsförbundet.

2. Kyrkomötet beslutar att prolongera nu gällande förhållanden vad gäller förhandlingsordning för fastställande av löner för präster.

Kyrkomötet skall inte medverka till ökad konkurrens mellan församlingar vad gäller lönesättning. Domkapitlet i Lund skriver enligt KsSkr 2004:5: ”…framhåller att en ändring av förhandlingsordningen för präster inte får leda till att det blir en obefogad löneskillnad mellan fattiga och rika pastorat”. Domkapitlet i Luleå är inne på liknande tankegångar, ”…nuvarande modellen medför att det finns en regional samsyn när det gäller lönesättningen som motverkar konkurrens mellan rika och fattiga församlingar”.

Det är klart att präster skall ha rejäla löner och framför allt kyrkoherdarnas lönekrav har de senare åren – enligt min uppfattning – väl tillgodosetts. Berättigat? – Ja, större krav med bl.a. större fordran på arbetsledning berättigar – men vi har andra grupper i vår kyrka som har skrämmande låga löner och dessa våra anställda har vi också ett löneansvar för.

Arbetsdomstolens beslut medför inte något krav på ändring.

Det är inte så bråttom att ändra ett system som dock fungerar. Det är att märka att de stora församlingarna har ett uppbyggt lönekontor med de flesta finesser, men de små församlingarna kan av förklarliga skäl inte ha samma förhandlingssystemuppbyggnad.

Förslöv den 11 juli 2004

Börje Henriksson