2004:39
av Seth Henriksson m.fl.
Ökad tillgänglighet

Mot 2004:39

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att verka för att Svenska kyrkans inriktning i framtiden skall vara Ökad tillgänglighet till kyrkans andliga och fysiska skatter.

Situationen i dag

Mycket sägs och skrivs i dag om att kyrkans inflytande minskar mer och mer bland människorna. Sekulariseringen fortsätter. Kunskaperna om den kristna tron minskar. Antalet söndagsgudstjänster sjunker. Vissa kyrkor har nästan inga besökare på högmässan. Färre barn döps och färre ungdomar konfirmeras. Kyrkliga vigslar och begravningar minskar. Utträden ur Svenska kyrkan ökar – särskilt bland höginkomsttagarna. Ekonomin försämras. Många små församlingar upphör genom den s.k. struktureringen.

Framtidshopp

Dock finns det fortfarande många möjligheter för kyrkan att möta denna negativa utveckling genom att medvetet och långsiktigt satsa på ökad tillgänglighet till kyrkans andliga och fysiska skatter.

Då är det viktigt att vi använder våra resurser på rätt sätt och tar till vara den teknik som idag finns. Det är inte realistiskt att tro att vi kan utöka våra personella resurser då vi har en vikande trend av medlemmar i kyrkan. Vi får därför sträva efter att skapa bättre verktyg för att inte bara kunna behålla utan också utveckla vår verksamhet.

Fyra exempel nämner vi på ökad tillgänglighet.

1. Den fullständiga Bibel 2000 med ordlista och andra bibelhjälpmedel på Internet för fritext- och temasökning.

2. En omfattande kyrklig ordbok på Internet där även olika uppfattningar finns med i ordförklaringarna utgående från att vårt språk är dynamiskt och levande samt ständigt förändras.

3. Ökad tillgänglighet för människor med olika typer av funktionshinder.

4. Internetsända gudstjänster som en SKUT-verksamhet bland svenskar i utlandet.

Vi motionärer kan ge många flera konkreta exempel på vad kyrkan på olika nivåer skulle kunna göra utifrån denna övergripande inriktning – både vad gäller fysisk men framför allt elektronisk tillgänglighet. Allt kan inte åstadkommas på en gång. Men med årliga prioriteringar och satsningar skulle vår kyrka steg för steg kunna öka sin tillgänglighet och därmed ingjuta nytt mod och ny arbetsglädje bland förtroendevalda, anställda och frivilligarbetare.

Varje år kan då Kyrkostyrelsen redovisa på kyrkans hemsida vad som har gjorts på olika håll utifrån denna inriktning som en inspiration för församlingar och medlemmar i Svenska kyrkan.

I det civila samhället finns idag också denna tydliga inriktning om Ökad tillgänglighet, till exempel 24-timmarsmyndigheten.

Uppsala, Umeå, Träslövsläge och Hammenhög den 10 juli 2004

Seth Henriksson Fredrik Sandström Karl-Gunnar Svensson