2004:38
av Bengt Gustafsson m.fl.
Alkohol- och drogförebyggande arbete bland ungdomar

Mot 2004:38

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta reda på och sammanställa det alkohol- och drogförebyggande arbete, som bedrivs bland ungdomar i Svenska kyrkans ungdomsarbete och konfirmationsundervisning ute i stift och församlingar.

Sverige genomgår för närvarande ett dramatiskt trendbrott då det gäller alkoholkonsumtion och alkoholskador. Alkoholkonsumtionen har ökat kraftigt under de senaste åren och även alkoholskadorna ökar.

Svenskarna dricker i dag mer alkohol än vad dom gjort på hundra år. Ökningen sedan i början av 1990-talet är drygt 30 procent. Det betyder att den årliga dödligheten till följd av alkohol långsiktigt kan förväntas öka från cirka 6 000 till 7 500 och de årliga samhällsekonomiska kostnaderna från cirka 100 miljarder kronor 1998 till 160 miljarder.

Den kraftigt ökade alkoholkonsumtionen är ännu så länge ett relativt färskt fenomen. Ännu år 2000 var konsumtionen 8,4 liter, alltså nästan 20 procent lägre än 2003 då den uppgick till 10,2 liter ren alkohol per person och år. Trots detta finns många rapporter om att vissa typer av alkoholskador håller på att öka dramatiskt:

♦ Flera studier visar att det blivit vanligare med alkoholpåverkade förare i trafiken.

♦ Forskare har slagit larm om att antalet fosterskador till följd av alkohol kan förväntas öka på grund av att kvinnor dricker mer alkohol, även när de är gravida.

♦ Våld och misshandelsbrott ökar, vilket kan sättas i samband med den ökade alkoholkonsumtionen. (Den senaste midsommarhelgen är ett talande exempel).

♦ Antalet fall av skrumplever och bukspottskörtelinflammation – två diagnoser med klar koppling till alkohol – har ökat, liksom antalet av alkoholförgiftning och andra alkoholrelaterade sjukdomar.

♦ Fler rapporter visar på ökat berusningsdrickande bland ungdomar. I Stockholm är problemen nu större bland unga flickor än pojkar.

Denna förfärande utveckling måste brytas. Svenska kyrkan måste även medverka. I kyrkans ungdomsarbete och i konfirmationsundervisningen finns det stora möjligheter att informera ungdomarna om alkohol- och övriga drogers skadeverkningar.

Länsnykterhetsförbundet i Västra Götaland bedriver ett projekt I dialog med droger och erbjuder utbildningar kring materialet. Utbildningen har sin tyngdpunkt i dialogens betydelse för att förändra attityder. Göteborgs stift har upprättat en kontakt med länsnykterhetsförbundet och deras kunskap och tjänster kommer att vävas in i stiftets fortbildningsarbete, som skall rusta all personal i arbetet med ungdomar i skola och församling. Kyrkan har sedan länge arbetat med dialogen som metod. Det behövs framför allt mer kunskap om drogerna och dess följdverkningar. Det nya läsåret inleds nu i augusti med Kick-off för konfirmand- och ungdomsarbetet. Då kommer länsnykterhetsförbundets konsulent att medverka. Information kommer även att ges till Svenska Kyrkans Unga om att de i sin verksamhet skall känna ansvar för att frågor om drogmissbruk beaktas.

Detta är ett exempel på alkohol- och drogförebyggande arbete som bedrivs inom Svenska kyrkan. Det förekommer säkert liknande arbete på andra håll. Det skulle vara värdefullt att ta reda på och sammanställa vad som görs för att på så sätt stimulera församlingar och stift att ”ta efter” och på så sätt engagera sig i denna viktiga fråga. Arbetet bör bedrivas i samarbete med Hela Människan och Svenska Kyrkans Unga. Redovisningen kan lämpligen göras i ett nummer av Mitt i församlingen.

Holm, Linköping ch Viskafors den 9 juli 2004

Bengt Gustafsson Eric Lundqvist Evert Josefsson