2004:29
av Sven Håkansson m.fl.
Diakoners rösträtt vid biskopsval

Mot 2004:29

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda frågan om diakoners rösträtt vid biskopsval och lägga förslag i ärendet till Kyrkomötet.

Diakonerna ingår i det treledade ämbetet. De står under biskopens och domkapitlets tillsyn och den ledamot av domkapitlet, och dennes ersättare, som skall vara präst eller diakon väljs av präster och diakoner tillsammans. Att ge rösträtt åt diakoner även vid biskopsval är en konsekvent och naturlig vidareutveckling, under förutsättning av att balansen mellan vigda och icke-vigda upprätthålls.

Inledningsvis citeras Läronämndens yttrande över motioner om diakonernas rösträtt vid 2002 års kyrkomöte.

I sin skrivelse till 1999 års kyrkomöte med förslag till kyrkoordning föreslog dåvarande Centralstyrelsen att diakonerna skulle ha rösträtt vid biskopsval. Andra kyrkolagsutskottet biträdde inte förslaget med hänvisning till att frågan inte varit med i remissbehandlingen.

Organisationsutskottet ansåg 2002 att frågan var för tidigt väckt, då nuvarande regler varit i kraft så kort tid. Kyrkomötet beslöt på Organisationsutskottets förslag att avslå motionerna.

Nu har ytterligare två år gått sedan Kyrkomötet senast behandlade frågan. Det finns nu erfarenheter från ett antal biskopsval att ta vara på och snart fem års erfarenhet av tillämpningen av kyrkoordningen.

Enligt vår mening är det inkonsekvent och orättvist att en del av vigningstjänsten inte har rösträtt. Det känns rimligt att Kyrkostyrelsen får ett uppdrag att nu utreda och lägga fram förslag till hur frågan om diakonernas medverkan vid val av biskop skall gå till med förslag till erforderliga ändringar i kyrkoordningen. Ett förslag som sedan får underställas Kyrkomötets prövning.

Göteborg den 1 juli 2004

Sven Håkansson Anne-Marie Hallin Wivi-Anne Radesjö