2004:14
av Per Ingvarsson
Ändring i kyrkoordningen avseende jungfru Marie bebådelsedag

Mot 2004:14

Kyrkomötet beslutar att ändra i kyrkoordningen 28 kap. 1 § Kyrkoåret avseende jungfru Marie bebådelsedag enligt följande:

jungfru Marie bebådelsedag den 25 mars, dock senast lördagen innan palmsöndagen.

OBS! Följande förslag påverkar inte evangelieboken, utan bara kyrkoordningen 28 kap. där det regleras när de olika söndagarna och helgdagarna infaller under året.

Firandet av Marie bebådelsedag den 25 mars är så förankrat bland allmänheten att jag är övertygad om att väldigt få vet när vi i Svenska kyrkan firar denna dag. Alla vet däremot att den 25 mars är det alltid våffeldagen = Marie bebådelsedag. Låt oss därför fira Marie bebådelsedag när svenska folket gör det, dvs. alltid den 25 mars, ja kanske t.o.m även när det sammanfaller med långfredagen? Så gör man i ortodoxa kyrkan. I katolska kyrkan firas den alltid den 25:e om detta inte är en söndag då den istället firas lördag eller måndag. Infaller MB under stilla veckan firas den tisdagen efter påsk!

Med detta förslag skulle man inte heller missa midfastosöndagen eller passionssöndagen (5 sön i fastan) så ofta, vilket tyvärr händer nästan varje år (under de senaste 16 åren har detta hänt vad det gäller passionssöndagen 11 gånger och midfastosöndagen 3 gånger, alltså 14 av 16 gånger). Detta är inte alls bra då man på detta sätt missar inledningen till fastans passionstid. Det innebär ju också att på dessa 16 år firas passionssöndag bara 5 gånger. Senast vi läste 3 årgångens texter för 5:e söndagen i fastan var 1987(!). Lästes alltså bara en enda gång under hela förra evangeliebokens tid. Dessutom skulle detta förslag till ändring mycket mer anpassas till de seder och bruk som finns bland allmänheten idag.

I år har vi någorlunda tur då infaller Marie bebådelsedag den 28 mars. Nästa år är dock den 25 mars lika med långfredagen och detta innebär att Marie bebådelsedag firas redan den 13 mars. Som vårt kyrkoår numera är upplagt så innebär det att Marie bebådelsedag väldigt ofta firas på fel dag. Detta är inte bra.

Detta förslag innebär att vi ofta kommer att fira helgdagen på en vardag. Det finns många fördelar med detta. Vi har t.ex. i vår kyrka alltid sjungit in julen den 21 dec (det är Tomasdagen som förr var den dag då julfriden pålystes), oavsett veckodag. Denna dag är idag så förankrad att vi inte ens skulle behöva annonsera. Alla vet att det alltid är den 21 dec. På motsvarande sätt så firar vi alltid vår fastlagsfest på en tisdag. Dessa bägge dagar är bland de mest välbesökta på året.

Många har svårt att få tid på helgerna, men att t.ex. en vardagskväll få fira en festlig Mariafest skulle säkert tilltala väldigt många.

Skulle man kunna tänka sig alltid fira Marie bebådelsedag den 25 mars dock senast lördagen före palmsöndagen. Detta skulle kunna förena gammal svensk tradition med ny.

Föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att ändra i kyrkoordningen 28 kap. Kyrkoåret avseende jungfru Marie bebådelsedag, så att denna dag alltid firas den 25 mars, dock senast lördagen innan palmsöndagen.

Nuvarande lydelse Förslag till ny lydelse

den söndag som infaller under tiden den 22–28 mars.

(Om denna söndag är palmsöndagen eller påskdagen flyttas jungfru Marie bebådelsedag till söndagen närmast före palmsöndagen.)

den 25 mars, dock senast lördagen innan palmsöndagen.

Linköping Johannes Döparens dag, a.D. 2004

Per Ingvarsson