2004:13
av Per Ingvarsson
Ändringar i kyrkoordningen avseende alla helgons dag

Mot 2004:13

Kyrkomötet beslutar att ändra i kyrkoordningen 28 kap. 1 § Kyrkoåret avseende alla helgons dag och alla själars dag enligt följande:

alla helgons dag

den söndag som infaller vecka 43.

alla själars dag

den lördag som infaller vecka 44.

OBS! Följande förslag påverkar inte evangelieboken, utan bara kyrkoordningen 28 kap. där det regleras när de olika söndagarna och helgdagarna infaller under året.

Detta är ett stort problem. I tjugo års tid har jag försökt fostra kyrkfolk (och andra) att förstå att lördagen tillhör helgonen och söndagen tillhör själarna. Men totalt förgäves, 98 % av svenska folket firar lördagen som en minnesdag över sina döda anhöriga och struntar totalt i att denna dag egentligen är alla helgons dag.

Det går bra att fira alla själars dag på söndag med ljuständning för dem som dött under året. Men att fira alla helgons dag på lördagen då alla affärer är öppna och nästan ingen vet att det är helgdag, det är mycket svårt. Kanske kan det fungera i mycket stora församlingar men definitivt inte i små församlingar

Utifrån dagens rådande situation är det kanske mer logiskt att byta firandet av de båda dagarna så att alla själars dag kommer på lördagen och alla helgons dag på söndagen. Förstår naturligtvis att en sådan ändring avviker från kyrkans tradition och är egentligen mycket tveksam själv inför detta men tycker nog att ”folkviljan” inte är helt oviktig här heller.

Ett annat alternativ är att man alltid firar alla helgons dag söndagen innan alla själars dag och firar alla själars dag på lördagen efter alla helgons dag, söndagen efter denna dag följer helt enkelt evangelieboken och heter 22 söndagen efter trefaldighet eller vad det nu blir. Detta är kanske ett bättre och enklare förslag. Då behöver man inte heller byta plats på alla helgons dag och alla själars dag i evangelieboken. På så sätt får man firandet av själarna till lördagen då alla ändå ihågkommer våra döda. Att fira alla helgons dag söndagen innan innebär att helgonen äntligen får firas. En helgdag kommer den 1 nov eller söndagen innan och den andra infaller den 2 nov eller lördagen därefter.

Hur gör man för att både behålla alla helgons dags och alla själars dags innehåll? Det finns två alternativ:

Alternativ 1

Byt plats på alla helgons dag och alla själars dag.

Alternativ 2

Förlägg istället alla helgons dag till söndagen i vecka 43 och alla själars dag till lördagen i vecka 44.

Föredrar själv alternativ 2 och föreslår därför att Kyrkomötet beslutar att ändra i kyrkoordningen 28 kap. Kyrkoåret avseende alla helgons dag och alla själars dag, så att alla helgons dag firas söndagen i vecka 43 och alla själars dag firas lördagen i vecka 44.

Alternativt (beroende på utfallet av motion 2004:12): alla helgons dag firas den söndag som infaller under tiden 27 oktober – den 1 november och alla själars dag firas lördagen efter alla helgons dag.

Nuvarande lydelse Förslag till ny lydelse

Avseende alla helgons dag

den lördag som infaller under tiden den 31 oktober – 6 november.

den söndag som infaller vecka 43.

Alternativt (beroende på utfallet av motion 2004:12): den söndag som infaller under tiden 27 oktober – 1 november.

Avseende alla själars dag

söndagen efter alla helgons dag.

den lördag som infaller vecka 44.

Alternativt (beroende på utfallet av motion 2004:12): lördagen efter alla helgons dag.

Linköping Johannes Döparens dag, a.D. 2004

Per Ingvarsson