2004:4
av Ragnar Bergsten och Marianne Ekblom
Kyrkomötets protokoll

Mot 2004:4

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att undersöka hur Kyrkomötets protokoll i fortsättningen kan distribueras till ledamöterna på ett enklare och mindre kostnadskrävande sätt.

Den framtida verksamheten för Svenska kyrkan kommer förmodligen att innebära ökade ekonomiska påfrestningar.

För att möta dessa svårigheter bör verksamhetens kostnader ses över. Inför detta arbete vill vi uppmärksamma Kyrkomötet på de otidsenliga med distributionen av Kyrkomötets protokoll till ledamöterna varje år. Protokollet trycks upp efter justering och bearbetning. Det binds in i rejäla klotband som sedan skickas ut via posten till ledamöterna. Hela detta förfaringssätt måste innebära stora kostnader.

Protokollet behöver säkert även i fortsättningen tryckas upp för arkivering och till stöd för verkställande tjänstemän och förtroendevalda i ett antal ex. Men i övrigt föreslår vi att det distribueras som en cd-skiva till Kyrkomötets ledamöter. För övrigt kan det ju hämtas hem från Svenska kyrkans hemsida via dator. För den ledamot som inte har dator bör det gå att beställa i enklare tryck från Svenska kyrkans expedition.

Norrtälje och Bjuråker den 11 maj 2004

Ragnar Bergsten Marianne Ekblom