Fråga i Kyrkomötet
Alkoholfria zoner

Fråga 2004:21

Fråga till Kyrkostyrelsen

Med Hela Människans erfarenheter i dagliga möten med 5 000 personer i Sverige vill man – för hundratusentals barns och vuxnas skull – starkt vädja till politiker och folkrörelser om att återskapa alkoholfria zoner.

Till politikerna har Hela Människan vädjat om att hävda en restriktiv alkoholpolitik i EU genom att låta folkhälsan var överordnad varornas rörlighet och att skapa och befästa alkoholfria zoner under uppväxtår och graviditet, på arbetsplatser och i trafiken.

I arbetet för folkhälsan hoppas Hela Människan dessutom att kyrkor och andra folkrörelser skall bidra genom att återskapa alkoholfria miljöer istället för som under senaste åren öppna upp för servering av alkohol.

Från i höst samverkar Hela Människan med initiativtagarna Fryshuset i ett nationellt nätverk tillsammans med KRIS, Rädda Barnen, IOGT-NTO och UNF för att täcka in hela landet i arbetet för de glömda barnen. Samarbetet sker lokalt med myndigheter, ideella organisationer och enskilda.

Under hösten och våren har Hela Människan mött närmare 20 000 medarbetare från socialtjänst, skolor och fritid, psykiatri och primärvård, politik, polis och ideella organisationer i projektet De glömda barnen.

Men Hela Människan har oroats över att så få från Svenska kyrkan är med i detta nätverksbygge.

Hur ställer sig Kyrkostyrelsen till utmaningen om alkoholfria zoner och vill vi återskapa dem?

Sollentuna den 11 oktober 2004

Roland Johansson