Fråga i Kyrkomötet
Beslut i partnerskapfrågan

Fråga 2004:22

Fråga till Kyrkostyrelsen

Under det seminarium som hölls under första kyrkomötesveckan detta år, om det arbetsmaterial beträffande kyrklig akt för partnerskap som utsänts till kyrkomötesledamöterna, deltog jag i samtalet om detta material i en av de två stiftsgrupperna från Stockholms stift. I detta samtal framgick det att huvuddelen av de deltagande i gruppen hade förhoppningar om att Kyrkomötet 2005 skulle ta ett beslut i frågan. Man föresåg att den statliga beredning som tillsatts i ärendet inte skulle ha lett till någon lagstiftning i varje fall före år 2008, men troligen inte förrän år 2010, även om utredningen skulle vara klar tidigare. Det var för deltagarna i vår grupp en för lång tid att avvakta med åtgärder inom Svenska kyrkan.

Svenska kyrkan har genom beslut i Biskopsmötet 1994 (reviderat 1999) utfärdat instruktioner för välsignelse/gudstjänst för samkönat förhållande. Oavsett om den statliga beredningen och riksdagen kommer fram till ett beslut om en könsneutral äktenskapslagstiftning genom en civil äktenskapsregistrering eller ett obligatoriskt uppdrag till samfund och vigselförrättare med skyldighet att viga samkönade par i överensstämmelse med gällande äktenskapslagstiftning, bör Svenska kyrkan så snart som möjligt ta ställning till hur den som kyrka, hur dess församlingar och dess vigda ämbetsbärare skall förhålla sig till de alternativ som kan uppstå efter ett statligt beslut.

Min fråga är därför till Kyrkostyrelsen om styrelsen är beredd att till Kyrkomötet år 2005 lägga fram alternativa förslag till beslut inom Svenska kyrkan i dessa frågor?

Sollentuna den 11 oktober 2004

Urban Gibson