Fråga i Kyrkomötet
2004:13
från Carina Etander Rimborg
Verbums och andra bokförlags rätt att trycka kyrkans bekännelsedokument

Fråga 2004:13

Fråga till Kyrkostyrelsen

Förra året fick Kyrkostyrelsen en fråga från Britta Olinder angående godkännandet av kyrkans böcker. Frågan det då gällde var den utgåva av psalmboken som Verbums Förlag givit ut, där man gjort ett tillägg. Ett tillägg som visserligen var bearbetat i Svenska kyrkans musikråd och antagit av EFS styrelsen. Men tillägget är inte godkänt av Kyrkomötet och psalmerna 701–800 tillhör därför inte Svenska kyrkans bekännelsedokument, såsom psalm 1–700 gör.

Kyrkostyrelsen uttrycker själv i sitt svar förra året att det finns en problematik med den typ av tillägg som dessa psalmer är. (Trots detta har det till Kyrkomötet köpts in just denna variant av psalmbok, vilket förvånar mig.)

1. Vilka kontakter har Kyrkostyrelsen haft med Verbum i frågan om psalmboken?

2. Mig veterligen äger Svenska kyrkan en del av Verbum, har vi inget att säga till om när det gäller tryckandet av våra bekännelseböcker?

3. Eller kommer det i framtiden vara så att vi presenteras för handböcker med nya förslag till vigselordningar, begravningsgudstjänster, böner, nya evangelietexter och trosbekännelser i samma volym som de av Kyrkomötet antagna böckerna? Detta är ju ett helt möjligt scenario för det räcker ju att Verbum (eller annat förlag) skriver en liten rad i början av boken vilka som är godkända av Kyrkomötet och inte. Resten blir en förlagsfråga. Men, precis som psalmerna i psalmboken, är förlagsförslagen mycket svåra att skilja ut från övrigt material.

Göteborg den 10 oktober 2004

Carina Etander Rimborg