Fråga i Kyrkomötet
Pastorala råd och biskopsbrev

Fråga 2004:12

Fråga till Kyrkostyrelsen

1998 motionerade jag och Eva Forssell Aronsson (KMot 1998:4) om ”Ett värdigt omhändertagande av foster”. Beslutet blev, som jag berättade på förra kyrkomötet, att ge Centralstyrelsen tillkänna vad som anförts i motionen, nämligen pastorala råd till församlingarna och kyrkogårdsförvaltningarna samt att i övrigt verka i enlighet med motionens intention.

Jag frågade 1999 om var de pastoral råden tagit vägen och fick till svar (§ 4/1999 8 juni) att de skulle vävas in i arbetet med pastoralt handlingsprogram för begravningsfrågor som gjordes av Församlingsförbundet och Församlingsnämnden. Beskedet var att arbetet skulle vara färdigt våren 2000.

Förra året (2003) ställde jag en ny fråga, nämligen vad som hade hänt med de pastorala råden (F 2003:3) och fick till svar att Kyrkolivsutskottet hade skrivit om detta i sitt betänkande och att det pågick ett arbete inom kyrkokansliet och Biskopsmötet (svar på fråga 2003:3). De pastorala råden och biskoparnas brev i frågan skulle vara behjälpliga i församlingarnas framtagande av församlingsinstruktionen. Det är fyra år sedan vi tog beslut om den. Det är sex år sedan vi beslutade om pastorala råd.

Jag lovade förra året att återkomma i frågan för att jag inte var nöjd med svaret. Nu har jag läst igenom de handlingar som fanns inför Kyrkomötet förra året samt årets handlingar. Så i år kommer jag att ställa några tolkningsfrågor.

1. Är anledningen till att det inte står något om pastoralt handlingsprogram i verksamhetsberättelsen under rubriken gudstjänster, att vi väntar på ett biskopsbrev i ärendet?

2. Har beslutet om pastorala råd från 1999, när det gäller värdigt omhändertagande av foster och hur man möter föräldrar som förlorar barn tidigt eller sent i graviditeten, lämnats över till Biskopsmötet?

3. Var och hur på vårt kansli, Svenska kyrkan, pågår arbetet med det pastorala frågorna kring begravning och begravningsgudstjänster som Kyrkolivsutskottet skriver i sina övervägande (Kl 2003:6)? Pågår det parallellt med eller i samarbete med biskopskollegiet?

Göteborg den 10 oktober 2004

Carina Etander Rimborg