Fråga i Kyrkomötet
Rörlig församlingstillhörighet

Fråga 2004:6

Fråga till Kyrkostyrelsen

Alla kyrkomötesledamöter har fått sig tillsänt betänkandet Rörlig församlingstillhörighet – modeller och konsekvenser (Svenska Kyrkans utredningar 2004:1). Utredningen, som belyser ett kartläggningsarbete av ämnesområdet enligt Kyrkostyrelsens givna direktiv, har rönt stort och uppmärksammat intresse. Många läsare av boken efterlyser en fortsättning av ärendet och har ställt frågor till oss deltagare i utredningen: ”Vad sker nu?”

Mot denna bakgrund vill jag ställa följande frågor till Kyrkostyrelsen:

1. Vilka beslut har Kyrkostyrelsen tagit vad avser betänkandet och dess belysning av modeller och konsekvenser?

2. Vilka konkreta modeller eller områden som belyses i betänkandet kommer att bearbetas ytterligare? Vad är på gång?

3. Kommer betänkandet att sändas på remiss?

4. Är ämnesområdet rörlig församlingstillhörighet avslutat tills vidare för Kyrkostyrelsens del?

Åhus den 8 oktober 2004

Erna Arhag