Fråga i Kyrkomötet
Kyrkoavgiften

Fråga 2004:7

Fråga till Kyrkostyrelsen

I min motion 2002:32 om införande av maxbelopp för kyrkoavgift, föreslog jag att Kyrkostyrelsen skulle utreda förutsättningar och konsekvenser av införande av maxbelopp för kyrkoavgiften.

Motionen behandlades välvilligt. I Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande (EE 2002:6) föreslogs att Kyrkostyrelsen utarbetar utredningsdirektiv och låter frågor om kyrkoavgiften utredas med inriktning på förslag till förändringar. En utredning har genomförts 2003 med redovisning av både ”golv” och ”tak” till kyrkoavgiften.

Utredningen och Kyrkostyrelsens eventuella ställningstagande och beslut har inte redovisats vad jag känner till.

Med denna kortfattande bakgrund vill jag ställa följande frågor till Kyrkostyrelsen:

1. När har utredningen redovisats i Kyrkostyrelsen?

2. Vilka ställningstagande och beslut har Kyrkostyrelsen gjort?

3. När kommer utredningen att presenteras tillsammans med Kyrkostyrelsens överväganden och beslut?

4. Vilken tidsplan gäller för införande av ”golv” respektive ”tak” i kyrkoavgiften?

Åhus den 8 oktober 2004

Erna Arhag