Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
Arbetsmiljön i Svenska kyrkan

TU 2004:5

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2004:56 om Arbetsmiljön i Svenska kyrkan. I motionen föreslås att Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att komma med förslag på hur arbetsmiljön inom Svenska kyrkan skall förbättras för att undvika mobbing samt lösa konflikter och samarbetsproblem på ett tillfredsställande sätt.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2004:56.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2004:56 av Kaya Åhlander m.fl., Arbetsmiljön i Svenska kyrkan

Utskottet

Bakgrund

I motionen anförs att Svenska kyrkan har rykte om sig att vara en dålig arbetsgivare. Vid 2003 års kyrkomöte behandlade Kyrkolivsutskottet motion 2003:42 av Börje Henriksson m.fl. om Svenska folkkyrkan – en förebild som arbetsplats. I betänkandet 2003:9 Svenska folkkyrkan – en förebild som arbetsplats redovisade utskottet i bakgrundstexten att ett projekt höll på att startas inom kyrkan som skulle behandla arbetsmiljön i ett helhetsperspektiv. Efter en uppvaktning hos kyrkans generalsekreterare 2002 fick en arbetsgrupp i uppdrag att se över hur ett projekt kring arbetsmiljön skulle kunna se ut. Projektet som fick namnet Arbetsmiljön i fokus hade indelats i två huvudfaser och beskrevs enligt följande:

1. En första inventeringsfas där en kartläggning och insamling av befintliga projekt och goda exempel skall genomföras. Analys av statistik och genomgång av olika befintliga instrument hör också till denna fas som beräknas starta under 2004 sedan rekrytering av en projektledare har skett. Svenska kyrkans nationella nivå har utfäst sig att bistå med medel för en halvtids projektanställning av den person som skall leda projektet. Den första fasen avslutas med ett seminarium för att gå igenom vad inventeringen har givit och utifrån detta ge förslag på möjliga gemensamma insatser i framtiden.

2. Den andra fasen gäller hur detta skall påverka de arbetsplatser som finns inom Svenska kyrkan.

I sina överväganden i betänkandet 2003:9 framhöll utskottet att arbetsmiljöfrågorna var mycket angelägna och att det var av stor betydelse både för kyrkans anställda och dess medlemmar att arbetsmiljöfrågorna fick berättigad uppmärksamhet. Utskottet fann att det initiativ som nyligen tagits av fackliga företrädare att starta ett projekt med arbetsmiljön på de kyrkliga arbetsplatserna i fokus låg helt i linje med det som önskades i motionen. Utskottet framhöll vidare

För att undvika dubbelarbete och för att ta tillvara den kompetens och erfarenhet som Arbetslivscentrum besitter vill utskottet ge Kyrkostyrelsen till känna att det är betydelsefullt att projektet Arbetsmiljön i fokus genomförs i samverkan med Arbetslivscentrum. I den pågående omförhandlingen av avtalet med Bräcke diakonigård om Svenska kyrkans Arbetslivscentrum borde, enligt utskottet, läggas in att samverka med det nu påbörjade projektet. Erfarenheterna från det externa arbetet behöver föras samman med det arbete som gäller kyrkans interna arbetsmiljö.

Utskottet har stora förväntningar på att det från detta projekt skall komma användbara resultat till fromma för de lokala kyrkliga arbetsplatserna. Utskottet vill därför uppmuntra till fortsatt arbete inom detta viktiga och angelägna projekt.

Utskottet föreslog avslag på motionen och föreslog också att Kyrkomötet skulle ge Kyrkostyrelsen till känna vad utskottet anfört vad gäller samverkan kring projektet Arbetsmiljön i fokus. Kyrkomötet följde utskottets förslag.

Enligt uppgift pågår projektet Arbetsmiljön i fokus fram till april 2005.

I Församlingsförbundets regi drivs ett projekt benämnt Kyrkans Q, ett utvecklingsarbete för kvalitet och kompetens som bl.a. syftar till verksamhetsutveckling och god arbetsmiljö. Det är ett ”utvecklingsverktyg” som tagits fram av Församlingsförbundet och Personalpolitiska rådet inom Svenska kyrkan. I Kyrkans Q finns t.ex. avsnitt om förhållningssätt mellan ledning och förtroendevalda, om information till församlingsborna, om de anställdas förhållningssätt till frivilliga medarbetare och om rehabilitering av långtidssjukskrivna.

Överväganden

Utskottet finner de frågor som tas upp i motionen mycket angelägna. Emellertid menar utskottet att det är arbetsgivarna som har ansvar för att arbetsmiljön på de kyrkliga arbetsplatserna är god. Det finns regler och bestämmelser inom arbetsmiljöområdet som de kyrkliga liksom övriga arbetsgivare är skyldiga att följa. Arbetsmiljön är en arbetsgivarfråga och därmed har Församlingsförbundet ett särskilt ansvar som arbetsgivarorganisation. Det är viktigt att arbetsmiljöfrågorna uppmärksammas. Ett omfattande utredningsarbete pågår för närvarande, bland annat det ovan nämnda projektet Arbetsmiljön i fokus.

Utskottet anser därför att motionen skall avslås.

Uppsala den 16 september 2004

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

Anders Ploman

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Sten Bergström, Stina Eliasson, Lisbeth Göranson, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck och Åke Blomqvist.

Biskop Anders Wejryd och biskop Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page