Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Tillsyns- och uppdragsutskottets betänkande
2004:3
Inskränkt offentlighet för uppgifter om lön och andra anställningsvillkor

Kyrkomötet

TU 2004:3

TU 2004:3

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2004:20 om inskränkt offentlighet för uppgifter om lön och andra anställningsvillkor.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att motion 2004:20 avslås.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2004:20 av Staffan Holmgren och Gunnel Wingård Mellqvist, Inskränkt offentlighet för uppgifter om lön och andra anställningsvillkor

Kyrkomötet beslutar att 54 kap. 4 § sista meningen upphävs.

Andra utskott

Kyrkorättsutskottet har beretts möjlighet att yttra sig över motion 2004:20. Yttrandet (Kr 2004:1y) har fogats till betänkandet som bilaga 1.

Utskottet

Bakgrund

I 11 § lagen (1998:1591) om Svenska kyrkan anges att var och en skall ha rätt att ta del av Svenska kyrkans handlingar. Denna rätt får begränsas bara om det är särskilt motiverat med hänsyn till

1. skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden

2. Svenska kyrkans ekonomiska intresse, eller

3. något synnerligen väsentligt intresse.

Detta är de ramar inom vilka kyrkan kan inskränka den inomkyrkliga offentlighetsprincipen. Enligt Kyrkomötets uttalanden i samband med relationsändringen var avsikten den att Svenska kyrkan skulle behålla samma grad av öppenhet som före relationsändringen.

I 54 kap. kyrkoordningen regleras uttömmande de undantag från offentlighetsprincipen som är tillåtna. Flertalet av undantagen har en motsvarighet i det statliga regelsystemet i sekretesslagen (1980:100). Bestämmelserna har i likhet med sekretesslagens regler utformats med olika s.k. skaderekvisit beroende på hur starkt skyddsintresset har bedömts vara. När huvudregeln är offentlighet, sägs att förbudet gäller om det av ”någon särskild anledning kan antas” att någon lider skada. I andra fall sägs att förbudet gäller ”om det inte står klart” att uppgiften kan röjas utan skada för någon vilket innebär att huvudregeln i stället är hemlighållande.

Det skall noteras att det i 11 kap. 19 § kyrkoordningen anges att en sådan ändring i 54 kap. om undantag från offentlighet för handlingar m.m. som motionärerna föreslår förutsätter att Kyrkomötet fattar likalydande beslut vid sammanträdet i oktober två på varandra följande år.

När det gäller bestämmelsernas utformning kan noteras att ordet sekretess inte nämns. I stället talas om ”förbud mot att röja” en uppgift. På detta sätt riskerar man inte att det kyrkliga regelsystemet och lagstiftningen sammanblandas.

I 54 kap. 4 § behandlas kyrkans personaladministration. Bestämmelsen har följande lydelse:

4 § Inom kyrkans personaladministration gäller förbud mot att röja uppgifter om en anställds eller förtroendevalds personliga förhållanden. Förbudet gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att personen i fråga eller någon närstående lider men. Förbudet gäller dock inte uppgifter om lön, förmåner och andra anställningsvillkor.

Uppgifter om lön, förmåner och andra anställningsvillkor inom kyrkans personaladministration är alltså uttryckligen undantagna från hemlighållande och får alltid lämnas ut.

Inom kommun- och landstingssektorn är huvudregeln med tillämpning av 7 kap. 11 § sekretesslagen (1980:100) också att uppgifter om lön mm får lämnas ut.

Vad gäller öppenhet och andra grundläggande principer vid lönesättning kan hänvisas till Kyrkans löneavtal 01. I 1 § i avtalet anges bl. a. att det är nödvändigt att arbetsgivaren har en lönepolitik och lokalt vidareutvecklar de lönesättningskriterier som skall gälla för arbetsplatsen. Vidare anges att en handlingsplan skall upprättas grundad på arbetsgivarens ställningstaganden. Handlingsplanen med koppling till den egna lönepolitiken utvisar arbetsgivarens önskvärda lönerelationer och lönespridningar inför kommande löneöversyner utifrån verksamhetens mål och behov. Grunden för att få acceptans för lönebilden hänger samman både med en konsekvent tilllämpning av lönepolitiken och delaktighet för de anställda. Lönesamtal skall föras mellan chef och anställd med uppföljning av åstadkomna resultat så att kopplingen till lönen kan göras. Arbetsgivaren skall motivera utfallet vid löneöversynen för den enskilde arbetstagaren.

Överväganden

Utskottet noterar att den fria granskningen av Svenska kyrkans verksamhet är av avgörande vikt och att offentlighetsprincipen skall tillämpas när det inte är uppenbart att andra intressen väger tyngre. Det har i kyrkoordningen särskilt angetts att uppgifter om lön, förmåner och andra anställningsvillkor skall vara offentliga. De nackdelar som enligt motionärerna finns med denna bestämmelse måste enligt utskottets mening motverkas genom att de kyrkliga arbetsgivarna har en väl genomarbetad lönepolitik. Kriterier för lönesättningen skall finnas och avstämningar och uppföljningar skall kontinuerligt göras av löneutvecklingen. Arbetsgivaren skall motivera utfallet vid löneöversynerna i lönesamtal med de anställda.

Utskottet ser ingen anledning till att uppgifter om lön och andra anställningsvillkor skall undantas från offentlighet inom kyrklig verksamhet samtidigt som sådana uppgifter är offentliga i statlig och kommunal verksamhet.

Utskottet anser därför att motion 2004:20 skall avslås.

Som framgår av bilaga 1 har kyrkorättsutskottet av formella skäl avstyrkt den av motionärerna föreslagna ändringen av kyrkoordningen.

Uppsala den 16 september 2004

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

                    Anders Ploman

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Sten Bergström, Stina Eliasson, Lisbeth Göranson, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck och Åke Blomqvist.

Biskop Anders Wejryd och biskop Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggning.

Reservation

Marianne Kronbäck reserverar sig mot utskottets förslag och föreslår bifall till motion 2004:20.

Kyrkorättsutskottets yttrande

2004:1y

Yttrande över motion 2004:20

 

Till Tillsyns- och uppdragsutskottet

Kyrkorättsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:20 Inskränkt offentlighet för uppgifter om lön och andra anställningsvillkor.

Enligt 11 kap. 9 § kyrkoordningen krävs likalydande beslut av kyrkomötet vid två på varandra följande år för att ändra bestämmelserna i 54 kap. kyrkoordningen. Motionen berör en fråga som rör ändring av 54 kap. 4 § kyrkoordningen.

Kyrkorättsutskottet konstaterar att utskottet vid föregående års Kyrkomöte uttalat att det är olämpligt att vid ett kyrkomöte anta förslag om ändringar i kyrkoordningen för att därefter vid samma kyrkomöte som vilande anta ändringar i kyrkoordningen i samma delar. Kyrkorättsutskottet har vid årets Kyrkomöte att behandla vilande fråga om ändring i 54 kap 4 § kyrkoordningen.

Av ovannämnda skäl avstyrker kyrkorättsutskottet den föreslagna ändringen.

Uppsala den 15 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

                    Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Karl Gunnar Svensson och Ulla Eriksson.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp