Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Organisationsutskottets betänkande
2004:5
Närvarorätt i kyrkoråd m.m.

Kyrkomötet

O 2004:5

O 2004:5

Sammanfattning

I detta betänkande föreslås en ändring i kyrkoordningen som syftar till att kyrkoherden skall ha närvarorätt, yttranderätt samt ha rätt att få sin mening antecknad i protokollet när kyrkorådet eller en nämnd delegerat beslutanderätt. Samma rätt skall tillkomma kyrkoherden när det getts ett uppdrag att bereda kyrkorådets eller nämndens ärenden till ett annat organ.

Utskottet föreslår vidare avslag på en motion om ett uppdrag till Kyrkostyrelsen att ta fram förslag till ändring i kyrkoordningen så att en pensionerad församlingspräst får rätt att delta i församlingskyrkorådets sammanträden med yttrande- och förslagsrätt.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att

1. med anledning av motion 2004:24 anta ändring i 4 kap. 26 § första stycket kyrkoordningen enligt bilaga 1.

2. avslå motion 2004:52.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion till Kyrkomötet 2004:24 av Christina Odenberg, Kyrkoherdens närvarorätt

Kyrkomötet beslutar att i 4 kap. 26 § första stycket kyrkoordningen införa en andra mening med följande lydelse:

Detsamma gäller ett organ till vilket kyrkorådet delegerat beslutanderätt eller gett uppdraget att bereda rådets ärenden.

Motion till Kyrkomötet 2004:52 av Gösta Äng, Tillvaratagande av pensionerad prästs kunskaper och erfarenheter

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram förslag till ändring i kyrkoordningen så att en pensionerad församlingspräst får laglig rätt att delta i församlingskyrkorådets sammanträden, med full yttrandefrihet och förslagsrätt.

Läronämnden

Läronämnden har yttrat sig över motion 2004:24. Yttrandet, Ln 2004:9y, bifogas som bilaga 2.

Andra utskott

Yttrande har inhämtats från Kyrkorättsutskottet om förslaget till ändring i 4 kap. 26 § första stycket. Yttrandet, (Kr 2004:4y) bifogas som bilaga 3.

Utskottet

Bakgrund

Kyrkoherdens närvarorätt

Kyrkoherden är enligt 4 kap. 9 § kyrkoordningen ledamot i kyrkorådet och genom 4 kap. 28 § ledamot i kyrkonämnden i en kyrklig samfällighet. Enligt 5 kap. 4 § får kyrkoherden utse en präst som tjänstgör i pastoratet att i kyrkoherdens ställe vara kyrkorådsledamot i någon annan församling än den där han eller hon själv är ledamot. Av 33 kap. 5 och 6 §§ framgår att kyrkoherden inte är valbar till uppdrag som förtroendevald i den församling där han eller hon är anställd. Av detta följer att kyrkoherden inte är valbar till sådan nämnd som regleras i 25 §. Mot bakgrund av detta har i 4 kap. 26 § införts en regel att kyrkoherden eller den präst som avses i 5 kap. 4 § har rätt att närvara vid en nämnds sammanträden och delta i överläggningarna, men inte i besluten, samt få sin mening antecknad i protokollet (särskild mening). Enligt 26 § andra stycket gäller dock inte denna bestämmelse i valnämnden. I valnämnden kan kyrkoherden sålunda inte åberopa närvarorätt, rätt att delta i överläggningar eller rätt att få anteckna sin mening till protokollet.

I 16 kap 38 § tredje stycket kyrkolagen (1992:300) fanns en regel att om kyrkorådet hade uppdragit åt ett utskott att besluta i ett visst ärende eller vissa grupper av ärenden hade kyrkoherden alltid rätt att närvara och delta i överläggningen när sådana ärenden behandlades. Denna bestämmelse överfördes inte i kyrkoordningen.

I sin specialmotivering till kyrkoordningens bestämmelse om kyrkoherdens närvarorätt i nämnd uttalade Nivåutredningen i sitt betänkande Arbetet på kyrkliga nivåer (SKU 1998:3), sid. 240:

I den allmänna motiveringen har föreslagits att kyrkolagens bestämmelser om delegation inom kyrkorådet skall tas bort. Detta innebär bl.a. att utskott blir ett organ som inte kan eller behöver särskilt regleras. Detta hindrar naturligtvis inte att kyrkorådet utser särskilda utskott. Nuvarande bestämmelser i kyrkolagen om kyrkoherdens närvaro– och yttranderätt i utskott kan emellertid inte ges någon motsvarighet i kyrkoordningen. Trots detta, och med hänvisning till vad som ovan i den allmänna motivering sagts om kyrkoherdens ansvar, är det en självklarhet att kyrkoherden får närvara och yttra sig i ett utskott, även om han eller hon inte väljs in som ledamot.

Närvarorätt i övrigt

Överklagandenämnden har i sitt beslut ÖN 13:2002 behandlat frågan om anställds närvarorätt i kyrkoråd. Överklagandenämnden fann att kyrkorådets i L församling beslut att bereda de anställda möjlighet att utse en adjungerad personalrepresentant med närvaro- och yttranderätt, men ej beslutsrätt, i kyrkorådet och dess arbetsutskott, på det sätt det klandrade beslutet utformats, inte kunde anses förenligt med regleringen i kyrkoordningen.

Överklagandenämnden har i sitt beslut redogjort för rättsläget:

Före relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten den 1 januari 2000 gällde enligt 13 kap. 27 § kyrkolagen (1992:300) att sammanträden med kyrkofullmäktige i församling som huvudregel var offentliga. För kyrkoråd och nämnder gällde som utgångspunkt, dock utan uttrycklig reglering, att sammanträdena i princip var slutna. Det fanns enligt då gällande bestämmelser inte någon rätt för representanter för de anställda att delta i kyrkorådens överläggningar. Kyrkorådet hade dock vissa möjligheter att besluta att en förtroendevald, en anställd eller en särskild sakkunnig skulle få närvara vid ett visst sammanträde (17 kap. 18 § kyrkolagen). Med stöd härav kunde kyrkorådet också besluta att en viss anställd, t.ex. kanslichef/kyrkokamrer och särskilt utsedd sekreterare/kyrkonotarie, skulle ha ständig närvarorätt. Därtill kunde kyrkofullmäktige besluta att en förtroendevald som inte var ledamot av kyrkorådet skulle få närvara vid kyrkorådets sammanträden (17 kap. 38 § kyrkolagen). Regleringen i kyrkolagen gav dock inte möjlighet till adjungering av en ständig personalföreträdare i kyrkorådet.

Av förarbetena till kyrkoordningen framgår inte någon avsikt att göra förändringar i fråga om vilka sammanträden som skall vara öppna respektive slutna eller i fråga om närvarorätten vid sammanträdena, med undantag för att fullmäktiges möjligheter att besluta om närvarorätt ansågs kunna upphöra. I kyrkoordningen anges det liksom tidigare i kyrkolagen att sammanträden med kyrkofullmäktige skall vara offentliga (3 kap. 31 §). När det gäller sammanträden med kyrkoråd och nämnder saknas liksom tidigare i kyrkolagen uttrycklig reglering om att sammanträdena är slutna. Att så är fallet framgår dock indirekt dels av bestämmelsen om offentliga sammanträden med kyrkofullmäktige, dels av bestämmelsen i 4 kap. 21 § kyrkoordningen. Där anges att ett sammanträde med det direktvalda kyrkorådet skall vara offentligt när rådet handlägger ärenden om mål och riktlinjer för verksamheten i församlingen och att sådana sammanträden skall kungöras på motsvarande sätt som kyrkofullmäktiges sammanträden. I förarbetena till sistnämnda bestämmelse anges att det är viktigt att de angivna grundläggande frågorna ”av demokratiska skäl behandlas och debatteras offentligt. Det är därför nödvändigt att göra avsteg från nuvarande regel om slutna kyrkorådssammanträden. Offentligheten bör dock inte gälla generellt utan bara vid sådana ärenden som normalt behandlas i kyrkofullmäktige. I övriga ärenden skall principen om slutna sammanträden fortsätta att gälla” (CsSkr 1999:3 s. 2–351).

I det statliga utredningsarbetet inför relationsändringen mellan Svenska kyrkan och staten behandlade den s.k. Personalutredningen frågan om arbetstagarrepresentanter i de kyrkliga styrelserna. Utredningen ansåg att det borde finnas sådana representanter i de kyrkliga styrelserna, men lade inte fram något lagförslag om detta. Enligt utredningen borde Svenska kyrkan ta ett eget ansvar för den närmare utformningen av en sådan ordning (SOU 1997: 44 s. 201). Någon lagstadgad rätt för arbetstagarna att utse representanter i de styrande organen inom Svenska kyrkan infördes inte i samband med relationsändringen.

Frågan om personalföreträdare i kyrkoråden behandlades i förarbetena till kyrkoordningen. Den s.k. Nivåutredningen (SKU 1998:3 s. 107 ff.) övervägde frågan, men som framgår av domkapitlets beslut lade Nivåutredningen inte fram något förslag om arbetstagarrepresentation i kyrkoråd, kyrkonämnd eller någon annan nämnd. Svenska kyrkans centralstyrelse anförde i skrivelsen till 1999 års kyrkomöte i anledning av förslaget till kyrkoordning följande: ”Det har främst från fackligt håll framförts önskemål om personalrepresentation i bl.a. kyrkoråden. Utredningen har dock inte föreslagit någon sådan. Vi delar utredningens bedömning av följande skäl.

Svenska kyrkans styrelseskick kommer också i framtiden att vara demokratiskt uppbyggt. En offentlighetsprincip kommer att tillämpas inom kyrkan. Kyrkoherden kommer också framöver att vara självskriven, fullvärdig ledamot i kyrkorådet och kyrkonämnden. Det skall dock noteras att kyrkoherden inte sitter i kyrkorådet/kyrkonämnden som representant för de anställda utan som företrädare för kyrkans vigningstjänst inom den dubbla ansvarslinjen.

Att Svenska kyrkan är demokratiskt uppbyggd innebär att det finns organ som utses genom fria val bland de kyrkotillhöriga och med en öppenhet genom tillämpning av en offentlighetsprincip. Detta ger de kyrkotillhöriga och de anställda möjlighet till insyn i verksamheten och möjlighet att påverka dess utformning även vad avser mål och inriktning.

Kyrkorådet är i dag ofta ett organ med relativt få ledamöter. Även om minsta antalet valda ledamöter ökas till 6 (från 4) kommer det att vara ett litet organ. Om arbetstagarna skulle få representanter i ett sådant organ kommer representationen att bli oproportionerligt stor och kunna få konsekvenser för demokratin även om möjligheten att delta i de formella besluten begränsas. Enligt vår mening talar det anförda för att inte medge arbetstagarna representation i kyrkorådet, kyrkonämnden eller någon annan nämnd.” (se CsSkr 1999:3 s. 2-94 f.).

Vid 1999 års kyrkomöte uttalade Andra kyrkolagsutskottet i fråga om personalrepresentation bl.a. följande: ”Andra kyrkolagsutskottet delar Centralstyrelsens uppfattning om att någon närvarorätt för personalrepresentanter inte skall skrivas in i kyrkoordningen. Utskottet vill dock erinra om att kyrkoordningen inte heller förbjuder det. Den avreglering som skett medför att kyrkoråd och nämnder har full frihet att lokalt införa en ordning med personalrepresentation.” (se 2KL 1999:1 avsnitt 9.6). Kyrkomötet följde utskottet och någon generell rätt att utse en permanent personalföreträdare i kyrkorådet finns därför inte i kyrkoordningen.

Överklagandenämndens beslut ger vid handen att utgången kunde ha varit en annan om beslutet formulerats på annat sätt. I det prövade beslutet tillkom närvarorätten anställda, inte genom kyrkorådets eget beslut, utan genom att de anställda fick utse vem som skulle vara närvara i kyrkorådet. Andra kyrkolagsutskottet uttalade genom (2KL 1999:1 avsnitt 9.6) att den avreglering som skett medför att kyrkoråd och nämnder har full frihet att lokalt införa en ordning med personalrepresentation.

Överväganden

I motion 2004:24 föreslås att kyrkoherden skall ha närvarorätt, yttranderätt samt ha rätt att få sin mening antecknad i protokollet när kyrkorådet delegerat beslutanderätt eller gett uppdraget att bereda kyrkorådets ärenden till ett annat organ.

Utskottet anser i likhet med motionären att en bestämmelse om detta bör införas i kyrkoordningen. Detta är en naturlig konsekvens av grundprincipen att den demokratiska organisationen och kyrkans ämbete bär ett gemensamt ansvar för kyrkans verksamhet.

Utskottet noterar att beslutanderätt och beredningsuppdrag även kan överföras till enskilda personer. I dessa fall kan det av naturliga skäl inte vara aktuellt att införa motsvarande rättigheter för kyrkoherden. Av bestämmelsen bör vidare framgå att denna regel också skall omfatta nämnder som delegerar eller ger beredningsuppdrag.

I motion 2004:52 föreslås Kyrkomötet besluta

att uppdra åt Kyrkostyrelsen att ta fram förslag till ändring i kyrkoordningen så att en pensionerad församlingspräst får laglig rätt att delta i församlingskyrkorådets sammanträden, med full yttrandefrihet och förslagsrätt.

Utskottet konstaterar att kyrkorådets sammanträden i princip är slutna men att inget hindrar kyrkorådet från att besluta om närvarorätt och yttranderätt för utomstående. Mot bakgrund av detta bör motionen avslås.

Uppsala den 16 september 2004

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

                    Per Westberg

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Wernersson, Lars Öhlén, Torgny Larsson, Hans G Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Maj-Vis Hultén, Ulla Rickardsson, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskop Hans Stiglund och biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggning.

Nuvarande lydelse

Föreslagen lydelse

4 kap. Kyrkorådet, kyrkonämnden och andra nämnder i församlingar och samfälligheter

Närvarorätt vid sammanträden med

nämnd

26 § Kyrkoherden eller den präst som avses i 5 kap. 4 § har rätt att närvara vid en nämnds sammanträden och delta i överläggningarna, men inte i besluten, samt få sin mening antecknad i protokollet (särskild mening).

      Bestämmelserna i första stycket gäller inte valnämnden.

Närvarorätt vid sammanträden med

nämnd m.m.

26 § Kyrkoherden eller den präst som avses i 5 kap. 4 § har rätt att närvara vid en nämnds sammanträden och delta i överläggningarna, men inte i besluten, samt få sin mening antecknad i protokollet (särskild mening). Detsamma gäller ett organ till vilket kyrkorådet eller nämnd har delegerat beslutanderätt eller givit uppdrag att bereda kyrkorådets eller nämndens ärenden.

      Bestämmelserna i första stycket gäller inte valnämnden.

____________________

Denna bestämmelse träder i kraft den 1 januari 2005.

Läronämndens yttrande

2004:9y

Kyrkoherdens rätt till deltagande i möten med organ till vilka ärenden delegerats

 

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionen 2004:24 Kyrkoherdens närvarorätt.

Grundprincipen att den demokratiska organisationen och kyrkans ämbete bär ett gemensamt ansvar för kyrkans verksamhet har varit vägledande såväl i reformen av stiftsorganisationen 1989 som vid införandet av kyrkoordningen 1999. Därför finner Läronämnden det konsekvent att kyrkoherden ges tillfälle att delta inte endast i kyrkorådets/kyrkonämndens och andra nämnders sammanträden, utan även i möten med andra organ till vilka ärenden delegerats.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

                    Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Kyrkorättsutskottets yttrande

2004:4y

Yttrande över motion 2004:24

 

Till Organisationsutskottet

Kyrkorättsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:24 Kyrkoherdens närvarorätt samt av Organisationsutskottet föreslagen ändrad lydelse av 4 kap. 26 § kyrkoordningen.

Kyrkorättsutskottet har inget att erinra mot förslaget till ändrad lydelse utifrån de aspekter utskottet har att beakta. Däremot finner utskottet att, om även närvarorätt i organ till vilket kyrkorådet delegerat beslutanderätt eller gett uppdraget att bereda kyrkorådets ärenden skall regleras i paragrafen, bör rubriken närmast före ändras.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

                    Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp