Organisationsutskottets betänkande
2004:3
Pastoratsnämnd
|
Kyrkomötet
O 2004:3
|
Sammanfattning
I detta betänkande föreslås avslag på en motion om att Kyrkostyrelsen skall få i uppdrag att bevilja undantag för inrättande av pastoratsnämnd.
Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut
Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2004:19.
Redogörelse för ärendet
Motionen
Motion till Kyrkomötet 2004:19 av Sigvard Olsson, Utredning om undantag för inrättande av pastoratsnämnd
Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda möjligheten att bevilja undantag för inrättande av pastoratsnämnd.
Utskottet
Bakgrund
Kyrkoordningen
Enligt 2 kap. 10 § kyrkoordningen är pastoratsnämnden ett gemensamt organ för församlingarna i ett flerförsamlingspastorat som ingår i en flerpastoratssamfällighet. Enligt 4 kap. 33 § andra stycket skall pastoratsnämnden anställa personal enligt bestämmelserna i 2 kap. 11 § fjärde stycket och för samfälligheten handlägga arbetsgivarfrågor för där angivna anställda (Personal som endast har arbetsuppgifter i ett av pastoraten i en flerpastoratssamfällighet).
Kyrkoråden i församlingarna väljer enligt 4 kap. 35 § inom sig ledamöter, förutom kyrkoherden, och ersättare i pastoratsnämnden. Antalet valda ledamöter i pastoratsnämnden och hur många av dessa som varje kyrkoråd skall utse bestäms genom överenskommelse mellan kyrkoråden. Varje kyrkoråd skall dock välja minst en ledamot. Om församlingarna inte kan enas avgörs frågan av stiftsstyrelsen. Antalet ersättare skall vara minst hälften av antalet valda ledamöter.
I kyrkolagen fanns bestämmelser om tillsättningsnämnd vilken hade till uppgift att anställa präst och kyrkomusiker. Dess uppgifter övertogs i och med kyrkoordningen av kyrkonämnden i pastoratssamfälligheten och pastoratsnämnden i flerpastoratssamfälligheten.
Andra kyrkolagsutskottet uttalade i sitt betänkande (2KL 1999:1) sid. 99f.:
En strävan i utredningsarbetet har varit att på olika sätt söka att stärka församlingarnas ställning i sin relation till den samfällighet i vilken de ingår. Detta har också kommit till uttryck i kyrkoordningsförslaget, bl.a. vad gäller personalfrågorna. Av 2 kap. 11 § framgår att samfälligheten är arbetsgivare för alla anställda. Detta hänger samman med att utdebiteringsrätten alltid ligger på samfälligheten. För att öka församlingarnas inflytande över verksamheten har dock i samma bestämmelse föreslagits att det skall vara församlingens kyrkoråd som skall anställa personal som har arbetsuppgifter i endast en av församlingarna. Kyrkorådet har dock möjlighet att avstå från denna rättighet och i stället låta kyrkonämnden svara för detta. Det är inte bara själva anställningsbeslutet som skall ligga på kyrkorådet. Enligt 4 kap. 31 § andra stycket skall kyrkonämnden, om det inte finns särskilda skäl, även uppdra åt församlingens kyrkoråd att för samfälligheten handlägga arbetsgivarfrågor för den personal som kyrkorådet anställt. Motsvarande föreslås gälla för pastoratsnämnden i ett flerförsamlingspastorat ingående i en flerpastoratssamfällighet.
---
Församlingen är den grundläggande pastorala enheten inom kyrkan och det är därför enligt andra kyrkolagsutskottet väsentligt att församlingen får en starkare position. Den föreslagna ordningen ökar församlingens inflytande över sin verksamhet. Samfällighetens funktion skall begränsas till att vara ett samverkans- och serviceorgan för utjämning och resurshushållning för de församlingar som bildar samfälligheten.
Tidigare behandling
Kyrkomötet behandlade 2000 en motion, 2000:42, om en utredning med syfte att förenkla så att reglerna om pastoratsnämnd enligt 4 kap. 3 § kyrkoordningen skulle falla bort. Motionären önskade lägga beslutanderätten på kyrkonämnden med krav på att denna skulle inhämta yttrande från församlingen innan beslut. Kyrkomötet avslog motionen och Organisationsutskottet (O 2000:5) uttalade:
Som motiv för att vilja avskaffa pastoratsnämnden som ett lokalt obligatoriskt organ enligt kyrkoordningen åberopas i motionen 2000:42 främst förenklingsskäl. Utskottet är dock av den uppfattningen att pastoratsnämnder är ett nödvändigt organ för att kunna fullgöra arbetsgivarfunktionen på pastoratsnivån och därmed även bidra till ett tydliggörande av kyrkoherdens ansvar på denna nivå. Den lösning som motionären anvisar som alternativ är mot denna bakgrund inte genomförbar. Utskottet föreslår därför att motionen skall avslås.
Överväganden
Utskottet anser i likhet med tidigare att pastoratsnämnden med dess förankring i pastoratets församlingar är ett nödvändigt organ för att fullgöra vissa arbetsgivarfunktioner på pastoratsnivå. Det är en god ordning, och det stärker församlingarnas ställning, att församlingarna i ett pastorat där en anställd uteslutande har sina arbetsuppgifter också har ett reellt inflytande när man anställer denna personal. Utskottet anser mot denna bakgrund att motionen 2004:19 bör avslås.
Uppsala den 16 september 2004
På Organisationsutskottets vägnar
Evert Josefsson
Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Wernersson, Lars Öhlén, Torgny Larsson, Hans G Erikson, Sven-Olof Karlsson, Kristina Lundgren, Maj-Vis Hultén, Ulla Rickardsson, Tomas Forsner, Per Lindberg, Stefan Landmark och Susann Torgerson.
Biskop Hans Stiglund och biskop Tony Guldbrandzén har deltagit i utskottets överläggning.