Läronämndens yttrande
2004:5y
Församlingskriterier

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2004:1 Församlingssammanslagningar, 2004:27 Utveckla församlingarna, 2004:37 Kriterier för församling, 2004:59 Strukturer och beslutsformer för Svenska kyrkan, 2004:63 Församlingskriterier och 2004:81 Pastoratsreglering i Svenska kyrkan.

Församlingen är den grundläggande enheten i kyrkan, eftersom evangelium där förkunnas, sakramenten utdelas och människor församlas till en gemenskap (Jfr Augsburgska bekännelsen, artikel VII). Från teologisk synpunkt är det därför nödvändigt att kyrkoordningen tydligt anger grundkriterierna för en församling. Församlingen är kallad att ta emot och dela evangelium i ord och handling. I kyrkoordningen anges att församlingens grundläggande uppgift är att fira gudstjänst, bedriva undervisning samt utöva diakoni och mission. Församlingskriterierna konkretiserar vad som behövs för att den uppgiften skall fullgöras och församlingen vara församling.

Grundkriterierna skall fungera som spegel och riktmärke. De har däremot inte som huvudsyfte att driva fram strukturförändringar. Kriterierna skall inte vara en börda utan en drivkraft till reflektion och förnyelse.

Gudstjänstkriteriet i kyrkoordningen anger som normalordning att huvudgudstjänst firas varje sön- och helgdag. Huvudgudstjänsten är bunden till kyrkohandboken och leds normalt av en präst. I det fall denna ordning inte kan upprätthållas firar församlingen åtminstone en gudstjänst i veckan. Det är en gemensam gudstjänst, öppen för alla, och kan vara mycket enkel till sin form. Gudstjänstlivet måste alltid utformas med hänsyn till lokala förhållanden. Pastorala hänsyn måste tas.

Gudstjänstkriteriet gäller något så grundläggande som att det i en kristen församling finns ett gemensamt andligt liv, ett gudstjänstliv, där evangelium förkunnas och sakramenten utdelas.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page