Läronämndens yttrande
2004:4y
Benämning av alla dem som tillhör Svenska kyrkan

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motion 2004:75 Benämning av alla dem som tillhör Svenska kyrkan.

Läronämnden menar – liksom i tidigare yttrande (2003:9y) – att såväl ordet ”tillhörig” som ordet ”medlem” kan motiveras bibliskt och teologiskt. Därför kan båda begreppen användas. Ords innebörder är emellertid aldrig statiska och valet av ord måste ständigt omprövas. Ordet ”tillhörig”, som ursprungligen ville uttrycka kyrkans öppenhet och låga trösklar, kan numera föra tankarna till ett ägar- och beroendeförhållande. Delaktighet kan kanske därför i dag uttryckas bättre genom användandet av ordet ”medlem”.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page