Läronämndens yttrande
2004:6y
Medlemsavgiften till Svenska kyrkan

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionen 2004:7 Tak för medlemsavgiften i Svenska kyrkan.

Den bibliska principen om tionde ger uttryck för att den enskildes ekonomiska ansvar för kyrka och församling bör stå i proportion till ekonomisk bärkraft. Läronämnden finner därför att en proportionalitet mellan inkomstens och kyrkoavgiftens storlek uttrycker den solidaritet som bör prägla den kristna kyrkan.

I sammanhanget är det också teologiskt viktigt att aktualisera de ekonomiskt sämst ställdas villkor för erläggande av kyrkoavgift.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Ingemar Söderström

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page