Läronämndens yttrande
2004:1y
Kyrkliga böcker på lulesamiska

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:4 Kyrkliga böcker på lulesamiska.

Läronämnden konstaterar att det är de svenskspråkiga versionerna av gudstjänstböckerna som är normativa för Svenska kyrkan, men vill samtidigt uttrycka stor tillfredsställelse över att kyrkliga böcker på lulesamiska nu finns färdiga för användning. Läronämnden vill också understryka vikten av att de erfarenheter som vinns när böckerna används kommer hela kyrkan till del.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering.

Previous PageAlla betänkandenNext Page