Kyrkorättsutskottets betänkande
Kyrkomöte vartannat år

Kr 2004:7

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motion 2004:74. I motionen föreslås att en utredning görs för att se om det är möjligt att Kyrkomötet sammanträder endast vartannat år. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2004:74.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2004:74 av Tomas Forsner, Kyrkomöte vartannat år

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda om det är möjligt att Kyrkomötet kan samlas endast vartannat år, och att återkomma med förslag om vilka ändringar av kyrkoordningen som är nödvändiga för att genomföra detta.

Utskottet

Bakgrund

Kyrkoordningens 11 kap. 6 § stadgar att Kyrkomötet skall sammanträde varje år. Det skall ske vid två tillfällen under september och oktober månader. Årliga sammanträden med Kyrkomötet infördes fr.o.m. år 1983. Dessförinnan hade Kyrkomötet sedan dess tillkomst år 1863 sammanträtt efter konungens/regeringens kallelse. Sammanträde skulle då hållas minst vart femte år. I sammanhanget skall noteras att Kyrkomötets sammansättning, uppgifter och kompetens förändrats under åren.

Frågan om hur ofta Kyrkomötet behöver sammanträda togs upp i motion 2001:52. Med anledning av motionen jämte ytterligare två andra motioner beslöt Kyrkomötet på Kyrkorättsutskottets förslag att uppdraga åt Kyrkomötets presidium att göra en översyn av Kyrkomötets arbetsformer. Denna översyn redovisas i en PM daterad den 1 juni 2004. I PM:en berörs inte frågan om möjligheten för Kyrkomötet att sammanträda vartannat år. I sin missivskrivelse till nämnda PM anför Kyrkomötets presidium att för att åstadkomma mer genomgripande förändringar av kyrkoordningen och Kyrkomötets arbetsordning så krävs nya och preciserade direktiv från Kyrkomötet i dessa frågor.

Överväganden

Kyrkomötet är Svenska kyrkans högsta beslutande organ. Med den utgångspunkten är det viktigt att Kyrkomötet ges möjlighet att vara det forum i kyrkan där övergripande och viktiga frågor kan diskuteras och beslut fattas. Att förlänga intervallen mellan Kyrkomötets sammanträden motverkar denna strävan. Utskottet konstaterar att det redan med årliga Kyrkomöten är knappt om tid för ärendenas behandling; en situation som enligt utskottets mening skulle förstärkas om Kyrkomötet sammanträdde endast vartannat år. Kyrkomötets inflytande skulle också sannolikt minska om sammanträden inte hölls varje år. Utskottet anser att en sådan utveckling inte är önskvärd.

Vidare menar utskottet att nuvarande ordning med kyrkomöten varje år möjliggör för den enskilde kyrkomötesledamoten att på ett rimligt sätt kunna sätta sig in i arbetsrutiner och ärenden, som är föremål för Kyrkomötets beslut. Kyrkomötena ger värdefulla möjligheter för de förtroendevalda från skilda delar av landet att träffas för erfarenhetsutbyte, kunskapsinhämtning och inspiration till gagn för arbetet på lokalplanet. Med kyrkomöten vartannat år försämras den förutsättningen.

I sammanhanget noterar utskottet att den kostnadsminskning som skulle bli följden av att Kyrkomötet sammanträder endast vartannat år är svår att i nuläget överblicka då tillkommande kostnadsposter som exempelvis längre Kyrkomöten sannolikt uppstår. Såvitt utskottet kan finna lägger inte gällande lagstiftning om redovisning och revision hinder i vägen för att Kyrkomötet sammanträder vartannat år. Restriktioner därvidlag är beslutade av kyrkan själv.

Den under vintern 2003/2004 tillsatta demokratiutredningen skall före utgången av år 2004 lägga fram sin första rapport om grundläggande och principiella frågor. För arbetets fortsatta bedrivande skall mer konkreta frågeställningar behandlas och eventuella förslag till ändringar i kyrkoordningen läggas fram. Enligt utskottets mening faller det sig naturligt att i det sammanhanget även belysa frågan om Kyrkomötets sammanträdesfrekvens. Med hänvisning till vad som anförts föreslås att motionen avslås.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Göran Oscarsson

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggningar.

Previous PageAlla betänkandenNext Page