Läronämndens yttrande
2004:2y
Handikappfrågor, hörselfrågor samt situationen för blinda och synskadade

Läronämnden har getts tillfälle att yttra sig över motionerna 2004:25 Handlingsplan för handikappfrågor, 2004:26 Riktlinjer för hörselfrågor samt 2004:57 Situationen för blinda och synskadade inom Svenska kyrkan.

Läronämnden vill inledningsvis understryka vikten av att varje människa får möjlighet att möta evangeliet på det egna språket samt ges möjlighet till delaktighet i församlingens gemensamma liv oavsett fysiska och psykiska förutsättningar. Pingstens texter uttrycker varje människas möjlighet att få möta och dela evangelium på sitt eget språk. Det är angeläget att besinna att varje språk förtjänar att respekteras på sina egna villkor. Av det skälet är allt arbete som både stärker rätten att få fira gudstjänst på det egna språket och främjar samhörigheten mellan olika grupper viktigt. Djupast sett bör varje gudstjänst vara sådan att alla kan vara delaktiga utifrån sina egna förutsättningar.

Den visionen bör vara vägledande när kyrkan fullgör sin grundläggande uppgift så att ingen utestängs från möjligheten att uttrycka sin tro på sitt eget språk och så att inte en tanklös metaforisk användning av ord som till exempel ”blind”, ”döv” eller ”halt” utestänger människor med funktionshinder.

Uppsala den 31 augusti 2004

På Läronämndens vägnar

KG Hammar

Bo Larsson

Närvarande: Ärkebiskop KG Hammar, ordförande, biskop Ragnar Persenius, biskop Martin Lind, biskop Erik Aurelius, biskop Anders Wejryd, biskop Christina Odenberg*, biskop Carl Axel Aurelius, biskop Esbjörn Hagberg, biskop Tony Guldbrandzén*, biskop Hans Stiglund, biskop Lennart Koskinen, biskop Caroline Krook, Edgar Almén, Astrid Andersson Wretmark, Curt Forsbring, Cristina Grenholm, Bengt Gustafsson, Ann-Catrin Jarl, Fredrik Lindström och Jesper Svartvik.

* Ej närvarande vid betänkandets slutjustering

Previous PageAlla betänkandenNext Page