Kyrkorättsutskottets betänkande
Kyrkomötets protokoll m.m.

Kr 2004:4

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas motionerna 2004:4 och 2004:9 i vilka föreslås att Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att undersöka hur Kyrkomötets protokoll och tryck kan distribueras på ett enklare och billigare sätt. Utskottet föreslår att Kyrkostyrelsen ges detta uppdrag.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att med anledning av motionerna 2004:4 och 2004:9 uppdra åt Kyrkostyrelsen att söka finna möjligheter att tillhandahålla Kyrkomötets protokoll på alternativa sätt.

Redogörelse för ärendet

Motionerna

Motion 2004:4 av Ragnar Bergsten och Marianne Ekblom, Kyrkomötets protokoll

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att undersöka hur Kyrkomötets protokoll i fortsättningen kan distribueras till ledamöterna på ett enklare och mindre kostnadskrävande sätt.

Motion 2004:9 av Marta Carlsson m.fl., Billigare kyrkomötestryck

Kyrkomötet beslutar att uppdra åt Kyrkostyrelsen att, efter samråd med Kyrkomötets presidium, se till att förenkla och förbilliga kyrkomötestrycket.

Utskottet

Bakgrund

I 11 kap. 21 § kyrkoordningen finns bestämmelser om att vid Kyrkomötets sammanträden i plenum skall föras protokoll. Vidare sägs att dessa protokoll, liksom skrivelser, motioner, yttranden och utskottsbetänkanden skall tryckas. Kyrkostyrelsen skall svara för tryckningen.

Alltsedan Kyrkomötets tillkomst har handlingarna tryckts. I utredningsarbetet med kyrkoordningen och beslut om denna fördes de dittills gällande reglerna oförändrade över från kyrkolagen. Innebörden i begreppet ”tryck” diskuterades inte i det sammanhanget. När det gäller formalia har det som gällt för Kyrkomötet i mycket byggt på den ordning som tillämpats i riksdagen. Några regler för på vilket sätt trycken skall ske eller hur distributionsformen skall vara finns inte vare sig i kyrkoordningen eller arbetsordning för Kyrkomötet.

Vid Kyrkomötet år 2000 gjorde ordföranden en anmälan om hur protokollet kommer att utformas. Detta innebar att i det tryckta protokollet, som justeras, skulle endast det som är direkt föreskrivet i kyrkoordningen och arbetsordningen finnas med. Anförandena skulle däremot i fortsättningen redovisas för sig. Därigenom skulle dels själva böckerna bli billigare dels kansliets arbetsinsatser minskas.

Ovannämnda förändringar resulterade i motioner till kyrkomötet 2001 där bl.a. frågan om hur bindningen av trycket skall utföras togs upp. Kyrkorättsutskottet behandlade dessa motioner i betänkande (Kr 2001:5). Detta resulterade dock inte i några förändringar annat än att utskottet förordade införande av separata protokoll med innehållsförteckning och register samt granskade och rättade anföranden i språkligt avseende trots att detta skulle komma att medföra en merkostnad.

Kostnaden för tryck och distribution av Kyrkomötets protokoll beräknas år 2004 till 500 000 kronor. I beloppet ingår även kostnaderna för anförandehäftet. Beloppet innefattar inte interna personalinsatser.

Beslutsprotokoll, skrivelser, motioner och betänkanden med yttranden läggs redan, enligt gällande rutiner, ut på Kyrkomötets webbplats.

Överväganden

Utskottet ser det angeläget att nuvarande regler för kyrkomötets tryck tillämpas även i fortsättningen. Detta gäller också det sätt på vilket anföranden bearbetas och publiceras, även om inte detta är reglerat i kyrkoordningen.

Man bör, enligt utskottets mening, kunna finna alternativ till den distribution av kyrkomötets protokoll i inbundet skick som idag sker till kyrkomötets ledamöter och ett flertal andra adressater. Det bör ges valmöjligheter för den som önskar det, att få en tryckt upplaga av dessa handlingar eller få dem tillgängliga på annat sätt, exempelvis genom CD-skiva eller på annan elektronisk väg.

Förutom kostnadsaspekten, som dock inte är av avgörande betydelse, eftersom handlingarna skall tryckas och den stora kostnaden ligger i själva tryckförfarandet och inte antalet volymer, finner utskottet att det i sig har ett symbolvärde att distributionen inte sker med automatik utan att ledamöterna själva får ta ställning till om man önskar få kyrkomötestrycken på samma sätt som hittills.

Kyrkorättsutskottet betonar dock vikten av att det i framtiden, med den utveckling som sker inom informationstekniken, ändå finns tryckta upplagor för de användare som önskar det. Kyrkostyrelsen föreslås få i uppdrag att undersöka hur kyrkomötestrycken kan distribueras på alternativa sätt.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jösta Claeson, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page