Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Kyrkorättsutskottets betänkande
2004:1
Vilande ändringar i kyrkoordningen

Kyrkomötet

Kr 2004:1

Kr 2004:1

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas Kyrkomötets beslut år 2003 att som vilande anta ändringar i 54 kap. kyrkoordningen. Utskottet föreslår att ändringarna antages.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att anta det från 2003 års kyrkomöte vilande förslaget till ändring i kyrkoordningen enligt bilaga 1.

Redogörelse för ärendet

Kyrkomötets protokoll

Kyrkomötet beslöt år 2003, § 119, att som vilande anta ändringar i 54 kap. kyrkoordningen (Kr 2003:2 p. 1). Kyrkomötet har för handläggning överlämnat detta förslag till Kyrkorättsutskottet.

Utskottet

Bakgrund

Enligt 11 kap. 19 § kyrkoordningen skall Kyrkomötet för att ändra bestämmelser i bl. a. 54 kap. kyrkoordningen fatta likalydande beslut vid sammanträdet i oktober två på varandra följande år.

Kyrkomötet beslöt år 2003 att som vilande anta ändringar i 54 kap. kyrkoordningen. Vissa av förslagen till ändringar hade som vilande antagits vid Kyrkomötet år 2002. Kyrkomötet beslöt den 22 oktober 2003, § 47, att avslå dessa ändringar eftersom det samtidigt förelåg förslag till ändringar i samma paragrafer i 54 kap. kyrkoordningen.

Förslaget innebär förändringar rörande undantag från offentlighetsprincipen i 54 kap. kyrkoordningen och innefattar såväl förslag till ändringar i vissa bestämmelser vilka väcktes vid 2003 års Kyrkomöte som föreslagna ändringar från 2002 års Kyrkomöte vilka inarbetats i det nu vilande förslaget. De delar som berörs i 54 kap. kyrkoordningen rör utlämnande av uppgifter och personuppgiftslagen, utlämnande av uppgifter i tillsyns- och överprövningsverksamhet, diakoners tystnadsplikt och facklig förhandling. Bakgrund och överväganden finns refererade i kyrkorättsutskottets betänkande (Kr 2003:2 sid 25-28)

Andra utskott

Tillsyns- och uppdragsutskottet har beretts tillfälle att yttra sig. Yttrandet TU 2004:2y bifogas betänkandet som bilaga 2.

Överväganden

Utskottet finner att förutsättningarna enligt 11 kap. 19 § kyrkoordningen för att anta de vilande ändringarna i kyrkoordningen är uppfyllda utifrån den beredning som gjorts av ärendet.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkorättsutskottets vägnar

Lars Johnsson

        Bengt Stigner

Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Jens Sjögren, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Mats Green, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Alvar Gahm, Martin Stjernström, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Erik Aurelius har deltagit i utskottets överläggning.

54 kap. Undantag från offentlighet för handlingar

1 § Förbud gäller mot att röja sådana uppgifter som har anförtrotts en biskop eller präst under bikt eller enskild själavård.

    Förbud gäller också mot att röja sådana uppgifter som har anförtrotts en diakon under själavårdande samtal. Förbudet gäller inte om personen i fråga medger att uppgiften lämnas ut.

1 § Förbud gäller mot att röja sådana uppgifter som har anförtrotts en biskop eller präst under bikt eller enskild själavård.

    Förbud gäller också mot att röja sådana uppgifter som har anförtrotts en diakon under själavårdande samtal.

 
   

2 § I kyrkans församlingsvårdande verksamhet gäller förbud mot att röja uppgifter om en enskilds personliga förhållanden. Förbudet gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att personen i fråga eller någon närstående lider men.

    Inom kyrkans familjerådgivning gäller förbud mot att röja uppgifter som en enskild har lämnat i förtroende eller som har inhämtats i samband med rådgivningen.

    Av socialtjänstlagen (2001:453), skollagen (1985:1100) och lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område framgår att förbud mot att röja uppgifter också gäller i vissa verksamheter.

   

4 § Inom kyrkans personaladministration gäller förbud mot att röja uppgifter om en anställds eller förtroendevalds personliga förhållanden. Förbudet gäller om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att personen i fråga eller någon närstående lider men. Förbudet gäller dock inte uppgifter om lön, förmåner och andra anställningsvillkor.

 

    Vid rekrytering av personal gäller förbud mot att röja uppgifter om en enskilds personliga förhållanden som hänför sig till psykologisk undersökning eller liknande om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att personen i fråga eller någon närstående lider men.

 

4a § I kyrkans tillsyns- och överprövningsverksamhet gäller förbud mot att röja uppgifter om en enskilds personliga förhållanden. Förbudet gäller om det av någon särskild anledning kan antas att personen i fråga eller någon närstående lider men om uppgiften röjs.

    Förbud enligt första stycket gäller inte om det är nödvändigt för ett tillsyns- eller överprövningsorgan att lämna ut en uppgift för att kunna fullfölja sitt uppdrag.

    Förbud enligt första stycket upphör att gälla om uppgiften tas in i ett beslut av tillsyns- eller överprövningsorganet.

 

Förbud mot att röja uppgifter vid facklig förhandling

 

11a § Förbud gäller mot att röja uppgifter som har tillkommit eller inhämtats för att användas vid facklig förhandling eller vid förberedelse för sådan förhandling. Förbudet gäller om det kan antas att den kyrkliga arbetsgivarens ställning som förhandlingspart försämras om uppgiften röjs.

 

Förbud mot att röja uppgifter vid personuppgiftsbehandling

 

11b § Förbud gäller mot att röja personuppgifter, om det kan antas att ett utlämnande skulle medföra att uppgifterna behandlas i strid med personuppgiftslagen (1998:204).

   

14 § Förbud mot att röja uppgifter enligt 1 § andra stycket och 2–13 §§ till skydd för enskild gäller inte i förhållande till den enskilda personen själv och kan i övrigt helt eller delvis efterges av honom eller henne.

14 § Förbud mot att röja uppgifter enligt 1 § andra stycket, 2 § första stycket och 3–13 §§ till skydd för enskild gäller inte i förhållande till den enskilda personen själv och kan i övrigt helt eller delvis efterges av honom eller henne.

    Förbud mot att röja uppgifter enligt 1 § andra stycket hindrar inte heller att uppgiften lämnas om

    – diakonen har ålagts att uttala sig under ed, eller

    – det föreligger uppgifts-, informations- eller anmälningsskyldighet enligt lag.

   

15 § Förbud mot att röja uppgifter enligt 1 § andra stycket och 2–13 §§ hindrar inte att uppgiften lämnas till

    1. kyrkans organisation för revision, tillsyn och överprövning,

    2. en myndighet, om uppgiftsskyldigheten följer av en lag eller har beslutats med stöd av en lag, eller

    3. en arbetstagarorganisation, om uppgifts- eller informationsplikten följer av en lag eller ett kollektivavtal.

15 § Förbud mot att röja uppgifter enligt 2 § första stycket och 3–13 §§ hindrar inte att uppgiften lämnas till

    1. kyrkans organisation för revision, tillsyn och överprövning,

    2. en myndighet, om uppgiftsskyldigheten följer av en lag eller har beslutats med stöd av en lag, eller

    3. företrädare för en arbetstagarorganisation eller till skyddsombud, om uppgifts- eller informationsplikten följer av en lag eller ett kollektivavtal.

   

16 § Utöver vad som gäller enligt 15 § får uppgifter som omfattas av förbud enligt 1 § andra stycket och 2–13 §§ lämnas till

    1. polis- och åklagarmyndighet, om uppgiften behövs i en anmälan om brott,

    2. socialtjänsten, om uppgiften innebär att man känner till att en person som är under 18 år misshandlas i hemmet eller om ett ingripande till personens skydd av någon annan anledning behövs,

    3. hälso- och sjukvårdsmyndighet eller socialtjänsten, om uppgiften avser ett allvarligt och fortgående missbruk eller en allvarlig sjukdom och det är nödvändigt att röja uppgiften för att inte den enskilda personens liv eller hälsa skall sättas i allvarlig fara.

16 § Utöver vad som gäller enligt 15 § får uppgifter som omfattas av förbud enligt 2 § första stycket och 3–13 §§ lämnas till

    1. polis- och åklagarmyndighet, om uppgiften behövs i en anmälan om brott,

    2. socialtjänsten, om uppgiften innebär att man känner till att en person som är under 18 år misshandlas i hemmet eller om ett ingripande till personens skydd av någon annan anledning behövs,

    3. hälso- och sjukvårdsmyndighet eller socialtjänsten, om uppgiften avser ett allvarligt och fortgående missbruk eller en allvarlig sjukdom och det är nödvändigt att röja uppgiften för att inte den enskilda personens liv eller hälsa skall sättas i allvarlig fara.

_______________

Dessa bestämmelser träder i kraft den 1 januari 2005.

Tillsyns- och uppdragsutskottets yttrande

2004:2y

Vilande ändringar i 54 kap. kyrkoordningen.

 

Till Kyrkorättsutskottet

Tillsyns- och uppdragsutskottet har getts tillfälle att yttra sig över de vilande ändringar i 54 kap. kyrkoordningen som Kyrkomötet fattat beslut om den 24 oktober 2003, § 119.

Tillsyns- och uppdragsutskottet finner inte att någonting har inträffat sedan det första beslutet fattades som ger anledning att framföra någon synpunkt. Förslaget tillstyrkes.

Uppsala den 15 september 2004

På Tillsyns- och uppdragsutskottets vägnar

Erna Arhag

        Anders Ploman

Närvarande: Erna Arhag, ordförande, Gunborg Engman-Ericsson, Sven Håkansson, Ingrid Emanuelsson, Göte Karlsson, Sigvard Raask, Kerstin Linder, Sten Bergström, Sten Elmberg, Lisbeth Göranson, Alf Sigling, Hans-Olof Andrén, Carina Etander Rimborg, Marianne Kronbäck och Åke Blomqvist.

Biskop Christina Odenberg har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp