Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet - startsida
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Budgetutskottets betänkande
2004:5
Slutnotan för Ansgarsliden

Kyrkomötet

B 2004:5

B 2004:5

Sammanfattning

Till utskottet har hänvisats motion 2004:69 med en begäran om totalredovisning av slutnotan för Ansgarsliden.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att med anledning av motion 2004:69 uppdra åt Kyrkostyrelsen att, som uppföljning av det som redovisats i StSkr 1998:504, till Kyrkomötet 2005 framlägga en redovisning av Svenska kyrkans ekonomiska åtaganden i Ansgarsliden (tidigare SKUC).

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2004:69 av Bengt Olof Dike, Redovisning av slutnotan för Ansgarsliden

Kyrkomötet beslutar att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att till nästa års kyrkomöte (2005) framlägga en fullständig summering av samtliga ekonomiska tillskott i Ansgarsliden (tidigare SKUC) och att tillställa Kyrkomötets ledamöter densamma i de sedvanliga utskick som görs inför mötet.

Utskottet

Bakgrund

Frågan om Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) har behandlats vid flera ombudsmöten, respektive kyrkomöten, under de senaste tio åren.

Ombudsmötet år 1995

Vid ombudsmötet 1995 redovisade dåvarande SFRV:s styrelse i sin verksamhetsberättelse för år 1994 (StSkr 1995:502) följande

Ombudsmötet har begärt att styrelsen låter utforma riktlinjer för ansvarsfördelning och samordning mellan stiften och centrala utbildningsanordnare.

Ärendet har förts till den utredning för en översyn av Svenska kyrkans utbildningsorganisation som styrelsen tillsatte i juni 1994 och vars betänkande avlämnades i december 1995 och därefter remitterades till april 1996. SFRV liksom övriga huvudmän för Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna/Sigtuna folkhögskola har i december 1995 sagt upp avtalet med Utbildningscentrum per 1996-12-31 då nuvarande tioåriga avtalsperiod löper ut. Remissutfallet på utbildningsorganisationsutredningen får visa på vilket sätt det är möjligt att villfara ombudsmötets begäran och även hur detta i så fall kan komma till uttryck i ett nytt avtal med Utbildningscentrum.

Organisationsutskottet behandlade skrivelsen i sitt betänkande OO 1995:503 och föreslog ombudsmötet att lägga Stiftelsens för rikskyrklig verksamhet verksamhetsberättelse för år 1994 med tillhörande dokument till handlingarna. Ombudsmötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Ombudsmötet år 1997

Vid ombudsmötet 1997 behandlade styrelsen frågan i skrivelsen StSkr 1997:503, Redogörelse för styrelsens verksamhet under första halvåret 1997. Inledningsvis konstaterades här att SKUC bildades 1986 efter flera års utredande och överväganden om hur resurserna i Sigtuna skulle tas till vara på bästa sätt. Det noteras att 1985 års ombudsmöte godkänt bildandet av en särskild stiftelse, bildad av Sigtunastiftelsen, SFRV och RKU.

Genom ett avtal, som avsåg perioden fram till den 31 december 1996, hade huvudmännen gjort åtaganden om att aktivt stödja verksamheten bl.a. med ekonomiska anslag. I samband med att detta avtal löpte ut, sade sig styrelsen ha sett två huvudalternativ. Det ena var att inte fortsätta med ett aktivt ekonomiskt engagemang i SKUC och därmed dra undan grunden för att bedriva verksamhet, det andra att genom ett aktivt engagemang skapa förutsättningar för en fortsatt verksamhet i Sigtuna.

I skrivelsen redovisas att SFRV under år 1996 beslutat att bilda ett helägt aktiebolag, SKUAB, för att SKUC därmed skulle kunna koncentrera sig på sin huvuduppgift, att vara huvudman för Sigtuna folkhögskola.

Vidare redovisas det beslut som SFRV:s styrelse fattat att uttrycka en vilja att ingå ett avtal med SKUC om formerna för verksamhetens bedrivande fram till den 31 december 1999.

Sammanfattningsvis konstaterade styrelsen att man genom de vidtagna åtgärderna beslutat att driva verksamheten vidare vid Svenska kyrkans utbildningscentrum.

I motion 1997:515 yrkade Bengt Olof Dike ”att ombudsmötet som sin mening uttalar att SFRV:s engagemang i SKUC/Ansgarsliden, direkt eller via SKUAB, snarast – dock senast inom ett år – skall avvecklas”. Han motiverade detta i fyra punkter. De årliga mångmiljontillskotten var oförsvarliga, det fanns ingen marknad för – eller behov av – en central kyrklig utbildningsanläggning, befintliga stiftsgårdar kunde och borde med fördel utnyttjas för kurs- och konferensverksamhet, Svenska kyrkan måste förvalta sina krympande ekonomiska resurser på ett klokt och ansvarsfullt sätt.

Organisationsutskottet behandlade frågan i sitt betänkande OO 1997:503. Utskottet sade sig göra följande bedömning:

I likhet med motionären konstaterar utskottet att SFRV under lång tid tvingats betala mycket stora belopp för att täcka underskott i verksamheten vid SKUC.

Resultatet av SKUABs målsättning att kurs- och konferensverksamheten skall bli självbärande inom två år bör dock avvaktas innan ombudsmötet tar ställning till den fortsatta verksamheten vid SKUC. Om nämnda målsättning inte uppnås måste ombudsmötet ta principiell ställning till om verksamheten vid SKUC skall avvecklas eller om denna verksamhet bedöms så värdefull för rikskyrkan att den bör drivas vidare med rikskyrkliga bidrag samt vilka ekonomiska ramar som i så fall bör ställas upp.

Utskottet hade också inhämtat Ekonomiutskottets yttrande, 1997:502y. I sitt yttrande konstaterade utskottet:

En avveckling av engagemanget måste därför till om inte den ekonomiska bilden drastiskt och trovärdigt förändras till det bättre. Detta hindrar inte att de initiativ till förnyelse och förändring som nu tagits skall ges en reell möjlighet att få bli prövade.

Utskottet önskade att SFRV ”under de närmaste åren lämnar en utförlig redogörelse för den ekonomiska utvecklingen vid SKUC och för planerade och genomförda åtgärder för att förbättra den ekonomiska situationen såväl i bolaget som i stiftelsen”. Därtill önskade utskottet att SFRV till samma ombudsmöten skulle lämna en utredning om hur den fortsatta verksamheten skulle kunna finansieras, för att därigenom ge ombudsmötet underlag för ställningstagande till om verksamheten vid SKUC borde bestå eller avvecklas. Därmed föreslog utskottet att ombudsmötet dels skulle avslå motion 1997:515 dels begära att SFRV:s styrelse till 1998 och 1999 års ombudsmöten lämna sådan utredning som utskottet föreslagit.

Ombudsmötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Ombudsmötet år 1998

Till 1998 års ombudsmöte återkom SFRV:s styrelse med skrivelsen 1998:504, Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna. I skrivelsen finns avsnitten historik och bakgrund, nedläggnings- och avvecklingskostnader för Ansgarsliden samt styrelsens överväganden. För närmare detaljer hänvisas till skrivelsen.

Dock skall här sägas att styrelsen konstaterade att en förutsättning för att en ”god grund skall kunna läggas för arbetet i Sigtuna är emellertid att de stora skulder som byggnadsinvesteringarna skapat nu kan lyftas av och att den löpande verksamhetens kostnader och intäkter bringas i balans”. För detta behövdes, enligt styrelsens mening, ett kapitaltillskott på 35 miljoner kronor. Styrelsen konstaterade också att kostnaderna för en avveckling mycket väl skulle kunna komma att överstiga detta belopp.

Vidare framförde styrelsen att det var ett självklart krav beträffande såväl SKUC/SKUAB som andra samarbetspartners att ”verksamhetsresultat och ekonomiska konsekvenser i övrigt” kan avläsas tydligt genom att de redovisas på rätt plats i budget och bokslut.

Under avsnittet 4.4 Styrelsens hållning i sammanfattning framhåller styrelsen bl.a. att det finns ett påtagligt behov av utbildnings-, konferens- och seminarieverksamhet på nationell nivå i Svenska kyrkan. Vidare framförde styrelsen sin uppfattning att det skulle vara oansvarigt att försätta verksamheten i konkurs, ”inte minst genom den förtroendeförlust som Svenska kyrkan skulle kunna drabbas av”. Slutligen framhöll styrelsen att ombudsmötet borde göra det möjligt för Ansgarsliden att få anläggningen i balans genom att skuldbördan radikalt minskas.

Sålunda föreslogs ombudsmötet besluta att

hos Kyrkofondens styrelse och i enlighet med de riktlinjer som beslutats av ombudsmötet ansöka om ett engångsbelopp om högst 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska kyrkans Utbildnings AB.

I motion 1998:525 framförde Bengt Olof Dike och Gunnar Prytz att det i skrivelsen framlagda förslaget var ”mycket märkligt i ljuset av den granskning som kom till stånd under fjolårets kyrko- och ombudsmöte”. Motionärerna avvisade påståendet att de i skrivelsen framförda två lösningarna skulle vara ekonomiskt likvärdiga och yrkade därför att ombudsmötet skulle avslå stiftelsestyrelsens förslag att ansöka om 35 miljoner kronor i syfte att lyfta av skulder. Vidare yrkade motionärerna att ombudsmötet skulle ålägga SFRV-styrelsen att omgående påbörja avveckling av sitt engagemang. Målet skulle enligt motionärerna vara att avvecklingen skulle vara avslutad den 1 juli 1999.

Ekonomiutskottet behandlade skrivelsen och motionen i sitt betänkande OEo 1998:502, Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna. Efter en utförlig bakgrundsbeskrivning konstaterade utskottet i sina överväganden ”att den ekonomiska utvecklingen för SKUC inger oro”. Utskottet menade det vara uppenbart att beslutet om utvidgning av Ansgarsliden hade byggt på ofullständiga överväganden och att de tunga räntekostnaderna hade försatt verksamheten i en svår ekonomisk situation. Därför sade sig utskottet inse det nödvändiga i att radikalt minska fastighetskostnaderna. Utskottet hänvisade vidare till den uppfattning som SFRV:s styrelse uttalat i anslutning till sitt beslut att driva verksamheten vidare sedan samarbetsavtalet löpt ut 1996. SFRV:s styrelse menade då att Svenska kyrkan på nationell nivå var i behov av en fungerande utbildningsanläggning och att den valda lösningen var den bästa för att minimera SFRV:s ekonomiska insatser. Utskottet fäste också vikt vid styrelsens i StSkr 1997:503 uttalade ambition att inom tre år få verksamheten att gå ihop. Utskottet sade sig inte ha någon anledning att ”förekomma utgången av denna tidsperiod med ett förtida ställningstagande”.

Organisationsutskottet (1998:501y) och utbildningsutskottet (1998:501y) hade avgivit yttranden till ekonomiutskottet. Till båda utskottens yttranden fanns reservationer fogade, men utskottens majoriteter förespråkade verksamhetens fortlevnad. Utskottet föreslog

att ombudsmötet beslutar att med bifall till styrelsens förslag i StSkr 1998:504 och med avslag på OMot 1998:525 hos Kyrkofondens styrelse ansöka om ett engångsbelopp om högst 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum och Svenska Kyrkans Utbildnings AB.

Till ekonomiutskottets betänkande fogades två reservationer. I den ena reservationen av Birger Palo m.fl. framfördes att betänkandet som villkor borde ha angivit att eventuella tillskott av medel skulle ges genom ränte- och amorteringsfria lån med säkerhet i fastigheten samt att sådana lån skulle vara villkorade av att de i SKUC huvudsakligen skulle användas till att lätta skuldbördan. Reservanterna menade att utskottet, med dessa villkor, skulle tillstyrka styrelsens förslag.

I den andra reservationen av Suzanne Fredborg m.fl. instämde reservanterna i den till utbildningsutskottets yttrande fogade reservationen med innebörd att ”Svenska kyrkan självfallet skall bedriva utbildning på nationell nivå, men att detta inte förutsätter en viss geografisk anknytning”. Med anledning av detta, liksom med hänsyn till den ekonomiska utvecklingen menade reservanterna att utskottet borde ha föreslagit ombudsmötet besluta att hos Kyrkofonden ansöka om 35 miljoner kronor för att ”på ett ansvarsfullt sätt under ordnade former avveckla kurs- och konferensverksamheten i SKUAB:s regi”.

Ombudsmötet biföll utskottets förslag om en ansökan om 35 miljoner kronor från kyrkofonden för att sanera ekonomin men med den ändringen att medlen skulle ges som ränte- och amorteringsfria lån med säkerhet i fastigheten och villkorade så att de huvudsakligen skulle användas till att lätta skuldbördan. Vidare innebar beslutet att ombudsmötet konstaterade sig stå fast vid de principiella ställningstaganden som gjorts av 1997 års ombudsmöte.

Ombudsmötet år 1999

Styrelsen återkom till frågan i skrivelsen 1999:503 med redogörelse för verksamheten under första delen av 1999. Här beskriver styrelsen det beslut som dess arbetsutskott på delegation hade fattat:

- att bevilja SFRV begärt anslag på 35 miljoner kronor för att möjliggöra en sanering av ekonomin inom SKUC och SKUAB;

- att anslaget skall överföras dels till SKUC som ränte- och amorteringsfritt lån på 30 miljoner kronor för extra amortering på SKUC:s krediter hos Föreningssparbanken, dels till SKUAB som ett ränte- och amorteringsfritt lån på 3 miljoner kronor för nödvändiga investeringar i anläggningen samt för brådskande och i verksamheten prioriterade uppgifter och dels till SKUAB som ett aktieägartillskott på 2 miljoner kronor, varvid det ankommer på SFRV:s styrelse att bedöma behovet;

- att om de av SFRV beviljade lånen helt eller delvis skulle återbetalas till SFRV skall SFRV betala motsvarande belopp till Kyrkofonden;

- att om det inte föreligger behov av aktieägartillskott skall SFRV återbetala det till aktieägartillskott anslagna beloppet till Kyrkofonden.

Därutöver meddelade styrelsen att den, sedan SFRV erhållit 35 miljoner kronor från Kyrkofonden, vidtagit åtgärder som inneburit att SKUC:s skuldbörda minskats med 30 miljoner kronor.

Till ombudsmötet hade också inkommit en motion 1999:504 av Bengt Olof Dike där han bl.a. hänvisar till beslutet att fördela anslaget på 35 miljoner kronor på både SKUC och SKUAB. Utifrån detta frågar motionären på vems mandat SFRV-styrelsen handlade när den beslutade att föra en del av medlen till SKUAB.

Motionären föreslog att ombudsmötet som sin mening skulle tillkännage att ”inga dolda eller öppna subventioner från kyrkliga beslutsorgan hädanefter skall ges till SKUC och SKUAB”.

Motionen behandlades av Ekonomiutskottet i betänkandet OEo 1999:501. Utskottet hänvisade till sitt tidigare betänkande OEo 1998:502 och konstaterade att den där angivna treårsperioden ännu inte passerat och att man därför alltjämt ville avvakta med slutligt ställningstagande. Utskottet framförde också som sin mening att de av styrelsen vidtagna åtgärderna följde intentionerna i ombudsmötets beslut 1998 om sanering av ekonomin inom SKUC och SKUAB. Utskottet begärde därför att ombudsmötet skulle avslå motion 1999:504.

I ett särskilt yttrande som fogades till utskottets betänkande vidhöll Bengt Olof Dike sin uppfattning att innebörden av ombudsmötets beslut 1998 var den som han hävdat i sin motion.

Ombudsmötet beslutade att avslå motionen.

Kyrkomötet år 2000

I skrivelsen 2000:8 lämnade Kyrkostyrelsen den redogörelsen som begärts av 1997 års ombudsmöte avseende utvecklingen vid kurs- och konferensanläggningen Ansgarsliden i Sigtuna och den verksamhet som bedrivs där av Stiftelsen Svenska kyrkans utbildningscentrum (SKUC) och av Svenska kyrkans Utbildnings AB (SKUAB). I skrivelsen konstaterar styrelsen:

Beträffande den ekonomiska situationen för SKUC/SKUAB anser Kyrkostyrelsen att de krav som 1997 års ombudsmöte ställt och 1998 års ombudsmöte bekräftat, nämligen att verksamheten skall gå ihop vid 1999 års utgång, nu har uppfyllts.

Vidare konstaterade styrelsen att

utredningen om nationella utbildningsbehov har klarlagt för det första att det finns en rad för Svenska kyrkan gemensamma utbildningsbehov och för det andra att det finns förankring i stiften för att en del av dessa bör tillgodoses genom initiativ och insatser från den nationella nivån.

För närmare detaljer hänvisas till skrivelsen.

Styrelsen begärde att Kyrkomötet skulle besluta att

- att godkänna den redovisning beträffande Svenska kyrkans utbildningscentrum m.m. som Kyrkostyrelsen lämnat genom denna skrivelse; samt

- att förklara att vad 1997 års ombudsmöte begärt i detta ärende uppfyllts.

I en motion, 2000:73, till 2000 års kyrkomöte begärde Bengt Olof Dike att anslagsmottagaren Ansgarsliden skulle avvecklas. Motionären menade det vara oförsvarligt att fortsätta driften även om det ekonomiska resultatet för år 1999 pekade på en förbättring.

Kyrkostyrelsens skrivelse hänvisades till Kyrkolivsutskottet som i sitt betänkande Kl 2000:1 menade att Ansgarsliden ”bör erhålla ett tydligt uppdrag att bedriva pedagogiskt utvecklingsarbete för nationell nivå och därtill erhålla erforderliga ekonomiska medel”. Utskottet begärde därför att Kyrkomötet skulle bifalla Kyrkostyrelsens skrivelse 2000:8.

Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Motion 2000:73 hänvisades till Budgetutskottet som i sitt betänkande B 2000:5 anförde följande:

Utskottet erinrar om att Kyrkostyrelsen i enlighet med ombudsmötets beslut 1997 i årets skrivelse KsSkr 2000:8 Svenska kyrkans utbildningscentrum i Sigtuna m.m. har återkommit till Kyrkomötet med en redogörelse för utvecklingen vid kurs- och konferensanläggningen Ansgarsliden i Sigtuna. I skrivelsen konstateras att den ekonomiska saneringen vid SKUC och SKUAB nu har fullföljts och ekonomin nu är i balans.

Mot denna bakgrund ansåg Budgetutskottet att verksamheten vid Ansgarsliden ”för närvarande infriar de krav som 1997 års ombudsmöte ställde”. Därför begärde utskottet att Kyrkomötet skulle avslå motionen.

Kyrkomötet beslutade i enlighet med utskottets förslag.

Kyrkomötet år 2001

Frågan om Ansgarsliden behandlades enbart i frågestunden, där Kyrkostyrelsen besvarade en fråga rörande offentlighet kring det avtal som av SKUAB ingåtts med Amica rörande drift av hotelldelen, reception, kök och matsalar. Kyrkostyrelsen konstaterade att aktiebolagslagens bestämmelser gällde för SKUAB, med innebörd att ledningen bestämmer vilka uppgifter man önskar offentliggöra. Svaret följdes av ett replikskifte.

Överväganden

Utskottet delar motionärens uppfattning att det är angeläget med en redovisning av de ekonomiska åtaganden som Centralstyrelsens/Stiftelsestyrelsen för SFRV/Kyrkostyrelsen gjort i den fråga som motionen avser. Dock erinrar utskottet om att dåvarande Stiftelsen för rikskyrklig verksamhet (SFRV) i skrivelsen 1998:504 lämnat en utförlig redovisning av de åtgärder som vidtagits fram till dess. Det finns, enligt utskottets mening, inte någon anledning att på nytt redovisa den tidsperiod som skrivelsen 1998:504 omfattar. Däremot menar utskottet att det finns ett sådant behov avseende de år som följer därefter.

Utskottet ser ett värde i att Kyrkomötet får ta del av Kyrkostyrelsens analys av de beslut som fattats och de åtaganden som gjorts. Det handlar om ett ekonomiskt åtagande av stor omfattning och det är, enligt utskottets mening, av vikt att detta blir redovisat. Det är också väsentligt att en sådan analys och redovisning leder till att lärdom kan dras av det som skett.

Dock vill utskottet peka på några omständigheter som är av betydelse för den redovisning som skall tas fram. SKUC har således ännu inte fullt ut avvecklat sitt fastighetsbestånd och ett befintligt lån på 30 miljoner kronor har inte lösts. Detta innebär att vissa ytterligare kostnader tillkommer.

Hänsyn måste också tas till att det rör sig om olika sorts kostnader i SKUAB och i SKUC.

Mot bakgrund av detta kan utskottet inte bifalla motionen.

Uppsala den 16 september 2004

På Budgetutskottets vägnar

Suzanne Fredborg

                    Michael Kjörling

Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Kenneth Åberg, Christina Mårtensson, Lars Starkerud, Ingrid Karlsson, Jörgen Silén, Gunnel Mellqvist, Barbro Pettersson, Gunnar Sehlberg, Ulla Samuelsson, Stig Eriksson, Ola Isacsson, Ulla Dahlberg, Sten Johansson och Urban Gibson.

Biskop Claes Bertil Ytterberg har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page


TillbakaUpp