Kyrkolivsutskottets betänkande
2004:6
Samordning av information om Jourhavande präst

Kl 2004:6

Sammanfattning

Utskottet behandlar i detta betänkande motion 2004:88 Samordning av information om Jourhavande präst. Eftersom generalsekreteraren nyligen gett Avdelningen för utbildning, forskning och kultur ett uppdrag utifrån motionens intention föreslår utskottet att kyrkomötet avslår motionen.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Kyrkomötet beslutar att avslå motion 2004:88.

Redogörelse för ärendet

Motionen

Motion 2004:88: av Jennie Nordin, Samordning av information om Jourhavande präst

Kyrkomötet beslutar att uppdra till Kyrkostyrelsen att göra en sammanställning över den del av själavårdande verksamhet som Jourhavande präst utgör på stiftsnivå.

Utskottet

Bakgrund

För närvarande har varje stift utformat en egen struktur vad gäller den telefonsjälavård som i Svenska kyrkan benämns Jourhavande präst, såväl vad gäller rekrytering och fortbildning som ersättning och teknisk lösning. Några stift har dessutom valt att arbeta ekumeniskt medan andra inte gör så. Några stift låter uppgiften som Jourhavande präst ingå som en del i några av stiftets prästtjänster medan andra stift låter arvodera några präster för detta specifika uppdrag, något som då läggs utanför prästens ordinarie uppgift. Några stift har valt att samarbeta sinsemellan, såsom Uppsala och Västerås stift gör. Göteborgs, Linköpings och Lunds stift bedriver sitt samarbete i projektform sedan några år tillbaka.

Den samverkansmodell som finns i Göteborgs, Linköpings och Lunds stift innehåller tekniska lösningar som innebär att inkommande samtal till jourhavande präst i ett stift kopplas vidare till något av de andra två stiften om det är upptaget i det stift samtalet kommer ifrån eller om jourpasset är vakant. SOS Alarm Sverige följer projektet på nära håll och har också aktivt deltagit i kvalitetsutvecklingen. Under de senaste månaderna har det t.ex. i de aktuella stiften varit möjligt att registrera det totala antalet anrop, vilket på sikt innebär möjlighet att prioritera bemanningen till de timmar då behovet är störst. När den tekniska samverkan i projektet utvärderats kommer erfarenheterna att redovisas. Om det visar sig att verksamheten fungerat bra vill man även ge andra stift möjlighet att ansluta så att det blir en utökad samverkan. En förutsättning för samverkan är dock enligt projektledningen en samsyn vad gäller rekrytering av präster och deras möjlighet till handledning och fortbildning samt till frågan om ekumenisk samverkan.

Jourhavande präst är ansluten till TES, Telefonsjälavården i Sverige, som är en övergripande intresseorganisation. Organisationens uppgifter är att underlätta kontakter mellan jourerna, förmedla erfarenheter och idéer, utarbeta grundläggande etiska regler, anordna kurser och konferenser samt vara jourernas övergripande representant i nationella och internationella sammanhang. TES stödjer utvecklingen av nya jourer samt motverkar uppkomsten av kommersiella telefonjourer. I TES ingår bl.a. Röda Korsets telefonjour, Jourhavande medmänniska, Svenska kyrkans finska telefonjour och Riksorganisationen för suicidprevention och efterlevandes stöd. Ordförande i TES är för närvarande en präst i Svenska kyrkan.

I de flesta stift finns en jourledare för Jourhavande präst som erbjuds jourledarsamlingar och kompetensutveckling genom TES.

I det nybildade s.k. 112-rådet samverkar ett 20-tal organisationer och myndigheter knutna till SOS Alarm Sverige. Här finns Svenska kyrkan representerad på nationell nivå och de övergripande utvecklingsfrågor som behandlas är bl.a. kvalitetsmätning, kompetenskrav och information.

Överväganden

Utskottet har fått veta att generalsekreteraren helt nyligen gett Avdelningen för utbildning, forskning och kultur ett uppdrag att göra en sammanställning av den själavårdsverksamhet som Jourhavande präst utgör. Därmed tillgodoses innehållet i motionärens förslag. Utskottet understryker behovet av en samlad bild av verksamheten så att en värdefull reflektion kan äga rum utifrån den och ett meningsfullt utvecklingsarbete kan fortsätta.

Uppsala den 16 september 2004

På Kyrkolivsutskottets vägnar

Göran Åberg

Marie Nordström

Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo E Nilsson, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Solveig Thorkilsson, Monika Sandström, Birgitta Josefson-Hultgren, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson och Kerstin Zetterberg.

Biskop Caroline Krook och biskop Lennart Koskinen har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page