Gudstjänstutskottets betänkande
2004:5

G 2004:5

Sammanfattning

Till Gudstjänstutskottet har överlämnats Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2004:10 Arbetsmaterial beträffande kyrklig akt för partnerskap och därmed sammanhängande frågor. Arbetsmaterialet är ett svar på Kyrkomötets uppdrag 2003 och utgör ett viktigt bidrag i den pågående samtals- och beslutsprocessen. Utskottet föreslår Kyrkomötet att lägga materialet till handlingarna.

Utskottets förslag till kyrkomötesbeslut

Redogörelse för ärendet

Skrivelsen

Kyrkostyrelsens skrivelse 2004:10

Utskottet

Bakgrund

Kyrkomötet 2003 uppdrog åt Kyrkostyrelsen att till 2004 års kyrkomöte återkomma med underlag till kyrklig akt för ingående av partnerskap med civilrättslig giltighet.

I Gudstjänstutskottets betänkande G 2003:2 Vigsel, äktenskap och partnerskap behandlades sex motioner, vilka presenterade olika och delvis motstridiga förslag till beslut avseende Svenska kyrkans och samhällets ordningar och regler i dessa frågor. Förslagen behandlade vigselordningar, definition av äktenskap, vigsel för homosexuella respektive kyrkligt ingående och välsignelse av partnerskap samt kyrklig vigselrätt. Kyrkomötet beslöt i enlighet med utskottets förslag att uppmana alla stift att aktivt använda samtalsmaterialet Homosexuella i kyrkan samt att uppdra åt Kyrkostyrelsen att för riksdagen tillkännage att Svenska kyrkan anser att vigsel fortsättningsvis skall kunna ske kyrkligt eller civilt. Kyrkomötet beslöt också att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till 2004 års kyrkomöte återkomma med underlag till kyrklig akt för ingående av partnerskap med civilrättslig giltighet, som i utskottets betänkande beskrevs med orden ”ett arbetsmaterial innehållande såväl olika former för som olika konsekvenser av en kyrklig akt för ingående av partnerskap med civilrättslig giltighet.”

I KsSkr 2004:3 Redogörelse för Kyrkostyrelsens behandling av Kyrkomötets ärenden har Kyrkostyrelsen redogjort för de åtgärder som vidtagits med anledning av Kyrkomötets beslut 2003. Uppmaningar till stiften att aktivt använda samtalsmaterialet Homosexuella i kyrkan har framförts dels vid ett möte med stiftsledningarna den 15 maj 2004, dels till alla pastorat i ett brev undertecknat av ärkebiskopen i samband med en enkät i maj 2004.

Generalsekreteraren har framfört Kyrkomötets uppfattning beträffande Svenska kyrkans vigselrätt vid en uppvaktning hos justitieministern i februari 2004.

Slutligen presenteras ett underlag till kyrklig akt för ingående av partnerskap för Kyrkomötet i Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2004:10 Arbetsmaterial beträffande kyrklig akt för partnerskap och därmed sammanhängande frågor.

Kyrkostyrelsen hänvisar i sin skrivelse till debatten i Kyrkomötet 2003, där det framkom att arbetsmaterialet skall kunna utgöra ett komplement till Teologiska kommitténs dokument Homosexuella i kyrkan i den pågående samtalsprocessen i församlingarna. Kyrkostyrelsen beskriver sedan den vidare processen fram till 2005 års kyrkomöte.

En preliminär rapport från den offentliga hearing om kärlek, samlevnad och äktenskap som anordnades av Teologiska kommittén den 6-9 september 2004 presenteras för Kyrkomötet 2004 under dess första session. I direkt anslutning till presentationen genomförs seminarier i Kyrkomötet kring de aktuella frågorna.

Under hösten 2004 och våren 2005 kommer de samtal som förs i stift och församlingar kring dokumentet Homosexuella i kyrkan att utvärderas. Detta material kommer tillsammans med en analys av debatten i massmedia samt material och synpunkter från andra kyrkor och samfund att utgöra ytterligare bidrag i den fortsatta processen.

Överväganden

Gudstjänstutskottet tar tacksamt emot Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2004:10, som ett svar på det uppdrag som gavs av Kyrkomötet 2003. Det uppdraget är därmed avslutat.

Den pågående samtalsprocessen kring kärlek, samlevnad och äktenskap, som initierades genom dokumentet Homosexuella i kyrkan, är mycket angelägen och skall uppmuntras och stimuleras i stift och församlingar. När samtalsmaterialet nu läggs till handlingarna utgör det därför ett bidrag för de fortsatta samtalen och beslutsprocessen inom Svenska kyrkan.

Riksdagens beslut om en utredning kring en könsneutral äktenskapslagstiftning innebär att någon förändring i lagstiftningen inte är aktuell förrän tidigast år 2008. Parallellt med den inomkyrkliga samtalsprocessen är det dock angeläget att också följa utvecklingen i den samhälleliga beslutsprocessen.

Utskottet föreslår att Kyrkomötet beslutar att lägga arbetsmaterialet beträffande kyrklig akt för partnerskap och därmed sammanhängande frågor till handlingarna. Utskottet förväntar att Kyrkostyrelsen genom nya skrivelser till Kyrkomötet fortsätter att föra beslutsprocessen kring dessa frågor vidare.

Uppsala den 16 september 2004

På Gudstjänstutskottets vägnar

Alve Svensson

Lena Bohman

Närvarande: Alve Svensson, ordförande, Ulla-Britt Emanuelsson, Timmy Leijen, Britt Andersson, Carina Hallesten Hansson, Allan Lewin, Mats Hagelin, Glenn Håkansson, Kjell Söderberg, Inga Alm, Lisbet Båfält, Tomas Lång, Lars Ekblad, Fredrik Nilsson och Christina Holmgren.

Biskop Jonas Jonson har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageAlla betänkandenNext Page