Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni

Nämnden för internationell mission och diakoni

Vid kyrkomötet 2002 valdes en nämnd med ett samlat ansvar för Svenska kyrkans internationella verksamhet. Därmed fullföljdes de intentioner som väglett arbetet att successivt integrera Lutherhjälpen, Svenska kyrkans mission och EFS-utland, som intill dess styrts av egna organ.

"Nämndens uppgift är att, med utgångspunkt i det uppdrag som har givits Svenska kyrkans mission, Lutherhjälpen och genom EFS-utland samordna, planera och utveckla Svenska kyrkans och dess församlingars arbete, engagemang och finansiering för internationell mission och diakoni. Nämnden skall också stödja Kyrkostyrelsen i dess uppdrag rörande frågor inom nämndens ansvarsområde. För detta arbete skall nämnden följa och analysera förändringar och behov i vår omvärld."

Verksamhetsområdet

Integrationen mellan SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland är långtgående både i avseende på administration och styrformer och där har SKM, Lutherhjälpen och EFS sina givna roller. I Lutherhjälpens namn vidareutvecklas förståelsen och ansvaret för diakoni i den världsvida kyrkan. På motsvarande sätt har SKM en avgörande roll i arbetet att fördjupa och vidga engagemanget för Svenska kyrkans missionsansvar. EFS har med sin historia och sin karaktär av inomkyrklig väckelserörelse en viktig roll att spela både i Sverige och i det internationella samarbetet. I en tydlig profilering av Lutherhjälpen, SKM och EFS-utland ges en bekräftelse av kontinuiteten i Svenska kyrkans internationella ansvarstagande. Den är också viktig för att enskilda människor skall hitta vägen till ett fördjupat personligt engagemang för mission och diakoni. När den enskilde kyrkomedlemmen, och givaren kan skönja sambandet mellan det personliga åtagandet och kyrkornas vardagsarbete i den världsvida kyrkan, öppnas vägarna till äkta solidaritet.

Verksamheten bedrivs inom fem huvudprogram

_ Kyrkosamverkan och utvecklingssamarbete, med huvuduppgift att i samverkan med internationella partner stärka det kristna vittnesbördet i ord och handling.

_ Katastrof, med uppgift att i samarbete med nätverket Action by Churches Together, ACT, förmedla hjälp i katastrofsituationer.

_ Kommunikation och insamling, med huvuduppgift att informera om verksamheten för att skapa opinion, motivera engagemang och samla in medel för att finansiera huvuddelen av verksamheten.

_ Församlingsutveckling och folkbildning, med huvuduppgift att i församlingar och stift väcka och fördjupa engagemanget för internationell mission och diakoni.

_ Analys policy och påverkan, med huvuduppgift att stärka Svenska kyrkans kompetens i analys och policyfrågor avseende internationell mission och diakoni, samt att skapa förutsättningar för ett kunnigt och engagerat påverkansarbete.

Verksamhetsområdets kostnader

Detaljbudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

Rambudget 2006

329 575 tkr

354 357 tkr

361 404 tkr

363 803 tkr

Varav nationell finansiering

Detaljbudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

Rambudget 2006

17 076 tkr

21 229 tkr

24 500 tkr

25 095 tkr

Väsentliga förändringar

_ Från år 2003 leds Svenska kyrkans arbete för internationell mission och diakoni av en gemensam nämnd. Erfarenheterna från de tidigare nämnderna för SKM respektive Lutherhjälpen och EFS-rådet finns företrädda i den integrerade nämnden. I instruktionen till den nya nämnden ges nämnden i uppgift att inom ramen för det integrerade arbetet bygga vidare på det uppdrag som givits SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland.

_ Den integrerade nämnden ökar behovet att utarbeta tydliga profiler för vardera SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland. Det arbetet involverar såväl arbetet i Sverige som hur Svenska kyrkan blir tydlig i sina relationer till partner. Inom kansliet pågår ett arbete kring profilfrågorna.

_ Insamlingsresultaten för SKM och EFS visar på en oroväckande nedgång. Detta i kombination med att den kraftiga börsnedgången urholkat värdet på EFS:s kapital leder till förändrade förutsättningar. I det kortare perspektivet är besparingar nödvändiga. I ett längre perspektiv krävs en gemensam strategisk kraftsamling.

_ Utvecklingen i Mellanöstern under 2003 ställer nya krav på att Svenska kyrkan förmår att arbeta integrerat med långsiktiga åtaganden och på hennes förmåga att samverka kring opinionsbildning för fred och försoning. Den polarisering som pågår mellan världsreligionerna för med sig att miljön för en konstruktiv religionsdialog riskerar bli väsentligt svårare.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

I den integrerade verksamheten har det blivit möjligt att uppnå goda administrativa synergieffekter. Det visar sig inte minst i att administrationskostnaderna knutna till projekthanteringen inom SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland är låga och belastar enbart till liten del insamlade medel. Huvudsakligen täcks de av administrationsbidrag från Sida, i någon mån av EU-bidrag samt av nationell finansiering. Det innebär att Svenska kyrkan utan bekymmer lever upp till de kriterier som Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI) satt upp för insamlingsorganisationer med så kallade 90-konton.

Detta innebär nu inte att de insamlade medlen utöver den lilla delen till administration oavkortat går till arbete runt om i den världsvida kyrkan. Insamlade medel används även nu - på samma sätt som när SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland bedrev verksamhet var för sig - för att under beteckningen kanslikostnader täcka personalkostnader och personalrelaterade kostnader för information, insamling, analysarbete, opinionsbildning, folkbildning och annat med anknytning till det internationella verksamhetsområdets övergripande uppdrag. En stor del av det arbetet äger rum i Sverige och görs i enlighet med uppdraget att vara ett stöd till stift och församlingar i deras uppdrag att ansvara för internationell mission och diakoni. Arbetet kring analys och påverkan har också det en stark anknytning till arbetet i Sverige. Det yttersta syftet är att stärka Svenska kyrkans kapacitet att kunna delta i samhällsdebatten både i Sverige och internationellt. Kyrkostyrelsen menar att kostnader inom verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni som är direkt kopplade till verksamhet i Sverige bör finansieras på annat sätt än med insamlade medel. Det har inte varit möjligt att frigöra tillräckliga resurser för att nå detta mål i rambudgeten för åren 2004 till 2006, men under mandatperioden avser Kyrkostyrelsen att presentera en budget där de kostnader som avser administration enligt SFI, verksamhet inom det nuvarande huvudprogrammet Folkbildning och församlingsutveckling i Sverige samt utbildningsverksamhet för svenska medarbetare vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem finansieras genom nationell finansiering eller administrationsbidrag från Sida/EU. Genom nationell finansiering bör även vissa resurser för omvärldsanalys och påverkansarbete finansieras, då dessa utnyttjas för hela den nationella nivåns räkning. Detta skulle innebära en ökning av nationell finansiering av verksamhetsområdet i storleksordningen sex miljoner kronor jämfört med tidigare budgetram. Genom en sådan strävan skulle ökade resurser kunna frigöras för insatser tillsammans med partner runt om i den världsvida kyrkan.

Den akuta ekonomiska situationen inom EFS har lett till besparingar redan under 2003. Eftersom situationen inte är uttryck för en tillfällig svacka, utan är av mer långvarig karaktär är det nödvändigt att göra besparingar för hela perioden. Det pågår för närvarande ett arbete inom kansliet i nära samarbete med EFS för att utröna EFS långsiktiga roll i Svenska kyrkans arbete kring internationell mission och diakoni.

Inriktningsmål

Huvuduppgifterna för det internationella verksamhetsområdet är internationell mission och diakoni. Dessa två uppgifter genomsyrar hela verksamheten och tar sig konkreta uttryck i verksamhet som hänför sig till SKM, Lutherhjälpen eller EFS-utland. Innan en gemensam nämnd fanns för hela den internationella verksamheten formulerades inriktningsmålen separat för Lutherhjälpen, SKM och EFS-utland. Med en integrerad verksamhet är det nödvändigt att med utgångspunkt från dessa formulera gemensamma inriktningsmål för hela verksamhetsområdet:

_ Svenska kyrkan skall i samverkan med kyrkor, ekumeniska samarbetsorgan och kyrkorelaterade organisationer levandegöra evangelium i ord och handling genom att arbeta för försoning, församlingsutveckling, ekumenik, religionsdialog, demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.

Verksamhetsområdets rambudget

Internationell mission och diakoni.

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2002

2003

2004

2005

2006

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Kollekter o gåvor

 

179 740

168 025

178 600

183 800

188 600

 

Bidrag, Sida

   

83 685

98 454

113 831

113 831

114 831

 

Bidrag, EU

 

3 576

6 700

4 000

4 000

4 000

 

Övriga bidrag o intäkter

   

22 877

20 045

15 401

15 362

14 820

 

Finans- o kapitalförvaltning

 

1 964

6 491

6 534

5 971

5 541

S:A EXTERN FINANSIERING

 

291 842

299 715

318 366

322 964

327 792

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

-10 792

-13 758

 

NATIONELL FINANSIERING

 

12 366

17 076

21 229

24 500

25 095

 

Jämf m nuvarande rambudget

   

0

0

 

S:A INTÄKTER

   

304 208

316 791

339 595

347 464

352 887

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-183 684

-197 400

-210 950

-212 600

-213 600

 

Övriga externa kostnader

 

-39 724

-34 229

-45 408

-47 613

-46 384

 

Utlandspersonal

 

-25 808

-29 282

-28 000

-28 600

-28 600

 

Övrig personal o kansli

 

-59 641

-68 664

-69 999

-72 591

-75 219

S:A KOSTNADER

   

-308 857

-329 575

-354 357

-361 404

-363 803

 

jämf m nuvarande rambudget

   

2 889

6 130

 

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

1 439

4 731

3 000

3 000

3 000

 

Förändr verkshetsdest medel

3 210

8 053

11 761

10 939

7 916

S:A DISPOSITIONER

 

4 649

12 784

14 761

13 939

10 916

 

jämf m nuvarande rambudget

   

8 082

7 627

 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 
 

NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM

     
 

VO-gemensamt, intäkter

 

218 826

217 337

227 595

235 464

239 887

 

VO-gemensamt, kostnader

 

-62 508

-73 573

-77 517

-80 214

-82 903

 

Utveckl. Samarbete, int o disp

 

43 536

44 000

45 700

45 700

45 700

 

Utveckl. Samarbete, kostnader

 

-107 450

-110 607

-127 000

-129 000

-129 000

 

Kyrkosamverkan, int o disp

 

29 119

25 331

26 000

26 000

26 000

 

Kyrkosamverkan, kostnader

 

-60 192

-59 138

-53 000

-53 500

-53 500

 

Katastrof, intäkter o disp

 

14 165

30 000

35 000

35 000

36 000

 

Katastrof, kostnader

 

-30 479

-40 000

-47 000

-47 000

-48 600

 

EFS Utland, intäkter o disp

 

2 920

2 400

3 000

3 000

3 000

 

EFS Utland, kostnader

 

-13 376

-13 250

-11 950

-11 700

-11 100

 

Kommunikation & media

 

-27 512

-22 669

-25 890

-27 890

-26 700

 

Församlingsutv. & folkbildning

-3 009

-3 021

-4 700

-4 800

-4 700

 

Analys, policy o påverkan

 

-2 044

-4 863

-5 000

-5 000

-5 000

 

VO-gemensamt, dispositioner

 

-1 996

8 053

14 761

13 939

10 916

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

Previous PageInnehållsförteckningNext Page


TillbakaUpp