Verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni
Nämnden för internationell mission och diakoni
Vid kyrkomötet 2002 valdes en nämnd med ett samlat ansvar för Svenska kyrkans internationella verksamhet. Därmed fullföljdes de intentioner som väglett arbetet att successivt integrera Lutherhjälpen, Svenska kyrkans mission och EFS-utland, som intill dess styrts av egna organ.
"Nämndens uppgift är att, med utgångspunkt i det uppdrag som har givits Svenska kyrkans mission, Lutherhjälpen och genom EFS-utland samordna, planera och utveckla Svenska kyrkans och dess församlingars arbete, engagemang och finansiering för internationell mission och diakoni. Nämnden skall också stödja Kyrkostyrelsen i dess uppdrag rörande frågor inom nämndens ansvarsområde. För detta arbete skall nämnden följa och analysera förändringar och behov i vår omvärld."
Verksamhetsområdet
Integrationen mellan SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland är långtgående både i avseende på administration och styrformer och där har SKM, Lutherhjälpen och EFS sina givna roller. I Lutherhjälpens namn vidareutvecklas förståelsen och ansvaret för diakoni i den världsvida kyrkan. På motsvarande sätt har SKM en avgörande roll i arbetet att fördjupa och vidga engagemanget för Svenska kyrkans missionsansvar. EFS har med sin historia och sin karaktär av inomkyrklig väckelserörelse en viktig roll att spela både i Sverige och i det internationella samarbetet. I en tydlig profilering av Lutherhjälpen, SKM och EFS-utland ges en bekräftelse av kontinuiteten i Svenska kyrkans internationella ansvarstagande. Den är också viktig för att enskilda människor skall hitta vägen till ett fördjupat personligt engagemang för mission och diakoni. När den enskilde kyrkomedlemmen, och givaren kan skönja sambandet mellan det personliga åtagandet och kyrkornas vardagsarbete i den världsvida kyrkan, öppnas vägarna till äkta solidaritet.
Verksamheten bedrivs inom fem huvudprogram
_ Kyrkosamverkan och utvecklingssamarbete, med huvuduppgift att i samverkan med internationella partner stärka det kristna vittnesbördet i ord och handling.
_ Katastrof, med uppgift att i samarbete med nätverket Action by Churches Together, ACT, förmedla hjälp i katastrofsituationer.
_ Kommunikation och insamling, med huvuduppgift att informera om verksamheten för att skapa opinion, motivera engagemang och samla in medel för att finansiera huvuddelen av verksamheten.
_ Församlingsutveckling och folkbildning, med huvuduppgift att i församlingar och stift väcka och fördjupa engagemanget för internationell mission och diakoni.
_ Analys policy och påverkan, med huvuduppgift att stärka Svenska kyrkans kompetens i analys och policyfrågor avseende internationell mission och diakoni, samt att skapa förutsättningar för ett kunnigt och engagerat påverkansarbete.
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
329 575 tkr
|
354 357 tkr
|
361 404 tkr
|
363 803 tkr
|
Varav nationell finansiering
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
17 076 tkr
|
21 229 tkr
|
24 500 tkr
|
25 095 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Från år 2003 leds Svenska kyrkans arbete för internationell mission och diakoni av en gemensam nämnd. Erfarenheterna från de tidigare nämnderna för SKM respektive Lutherhjälpen och EFS-rådet finns företrädda i den integrerade nämnden. I instruktionen till den nya nämnden ges nämnden i uppgift att inom ramen för det integrerade arbetet bygga vidare på det uppdrag som givits SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland.
_ Den integrerade nämnden ökar behovet att utarbeta tydliga profiler för vardera SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland. Det arbetet involverar såväl arbetet i Sverige som hur Svenska kyrkan blir tydlig i sina relationer till partner. Inom kansliet pågår ett arbete kring profilfrågorna.
_ Insamlingsresultaten för SKM och EFS visar på en oroväckande nedgång. Detta i kombination med att den kraftiga börsnedgången urholkat värdet på EFS:s kapital leder till förändrade förutsättningar. I det kortare perspektivet är besparingar nödvändiga. I ett längre perspektiv krävs en gemensam strategisk kraftsamling.
_ Utvecklingen i Mellanöstern under 2003 ställer nya krav på att Svenska kyrkan förmår att arbeta integrerat med långsiktiga åtaganden och på hennes förmåga att samverka kring opinionsbildning för fred och försoning. Den polarisering som pågår mellan världsreligionerna för med sig att miljön för en konstruktiv religionsdialog riskerar bli väsentligt svårare.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
I den integrerade verksamheten har det blivit möjligt att uppnå goda administrativa synergieffekter. Det visar sig inte minst i att administrationskostnaderna knutna till projekthanteringen inom SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland är låga och belastar enbart till liten del insamlade medel. Huvudsakligen täcks de av administrationsbidrag från Sida, i någon mån av EU-bidrag samt av nationell finansiering. Det innebär att Svenska kyrkan utan bekymmer lever upp till de kriterier som Stiftelsen för Insamlingskontroll (SFI) satt upp för insamlingsorganisationer med så kallade 90-konton.
Detta innebär nu inte att de insamlade medlen utöver den lilla delen till administration oavkortat går till arbete runt om i den världsvida kyrkan. Insamlade medel används även nu - på samma sätt som när SKM, Lutherhjälpen och EFS-utland bedrev verksamhet var för sig - för att under beteckningen kanslikostnader täcka personalkostnader och personalrelaterade kostnader för information, insamling, analysarbete, opinionsbildning, folkbildning och annat med anknytning till det internationella verksamhetsområdets övergripande uppdrag. En stor del av det arbetet äger rum i Sverige och görs i enlighet med uppdraget att vara ett stöd till stift och församlingar i deras uppdrag att ansvara för internationell mission och diakoni. Arbetet kring analys och påverkan har också det en stark anknytning till arbetet i Sverige. Det yttersta syftet är att stärka Svenska kyrkans kapacitet att kunna delta i samhällsdebatten både i Sverige och internationellt. Kyrkostyrelsen menar att kostnader inom verksamhetsområdet Internationell mission och diakoni som är direkt kopplade till verksamhet i Sverige bör finansieras på annat sätt än med insamlade medel. Det har inte varit möjligt att frigöra tillräckliga resurser för att nå detta mål i rambudgeten för åren 2004 till 2006, men under mandatperioden avser Kyrkostyrelsen att presentera en budget där de kostnader som avser administration enligt SFI, verksamhet inom det nuvarande huvudprogrammet Folkbildning och församlingsutveckling i Sverige samt utbildningsverksamhet för svenska medarbetare vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem finansieras genom nationell finansiering eller administrationsbidrag från Sida/EU. Genom nationell finansiering bör även vissa resurser för omvärldsanalys och påverkansarbete finansieras, då dessa utnyttjas för hela den nationella nivåns räkning. Detta skulle innebära en ökning av nationell finansiering av verksamhetsområdet i storleksordningen sex miljoner kronor jämfört med tidigare budgetram. Genom en sådan strävan skulle ökade resurser kunna frigöras för insatser tillsammans med partner runt om i den världsvida kyrkan.
Den akuta ekonomiska situationen inom EFS har lett till besparingar redan under 2003. Eftersom situationen inte är uttryck för en tillfällig svacka, utan är av mer långvarig karaktär är det nödvändigt att göra besparingar för hela perioden. Det pågår för närvarande ett arbete inom kansliet i nära samarbete med EFS för att utröna EFS långsiktiga roll i Svenska kyrkans arbete kring internationell mission och diakoni.
Inriktningsmål
Huvuduppgifterna för det internationella verksamhetsområdet är internationell mission och diakoni. Dessa två uppgifter genomsyrar hela verksamheten och tar sig konkreta uttryck i verksamhet som hänför sig till SKM, Lutherhjälpen eller EFS-utland. Innan en gemensam nämnd fanns för hela den internationella verksamheten formulerades inriktningsmålen separat för Lutherhjälpen, SKM och EFS-utland. Med en integrerad verksamhet är det nödvändigt att med utgångspunkt från dessa formulera gemensamma inriktningsmål för hela verksamhetsområdet:
_ Svenska kyrkan skall i samverkan med kyrkor, ekumeniska samarbetsorgan och kyrkorelaterade organisationer levandegöra evangelium i ord och handling genom att arbeta för försoning, församlingsutveckling, ekumenik, religionsdialog, demokrati, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling.
Verksamhetsområdets rambudget
Internationell mission och diakoni.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
179 740
|
168 025
|
178 600
|
183 800
|
188 600
|
|
Bidrag, Sida
|
|
|
83 685
|
98 454
|
113 831
|
113 831
|
114 831
|
|
Bidrag, EU
|
|
3 576
|
6 700
|
4 000
|
4 000
|
4 000
|
|
Övriga bidrag o intäkter
|
|
|
22 877
|
20 045
|
15 401
|
15 362
|
14 820
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
1 964
|
6 491
|
6 534
|
5 971
|
5 541
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
291 842
|
299 715
|
318 366
|
322 964
|
327 792
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-10 792
|
-13 758
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
12 366
|
17 076
|
21 229
|
24 500
|
25 095
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
304 208
|
316 791
|
339 595
|
347 464
|
352 887
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-183 684
|
-197 400
|
-210 950
|
-212 600
|
-213 600
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-39 724
|
-34 229
|
-45 408
|
-47 613
|
-46 384
|
|
Utlandspersonal
|
|
-25 808
|
-29 282
|
-28 000
|
-28 600
|
-28 600
|
|
Övrig personal o kansli
|
|
-59 641
|
-68 664
|
-69 999
|
-72 591
|
-75 219
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-308 857
|
-329 575
|
-354 357
|
-361 404
|
-363 803
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
2 889
|
6 130
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
1 439
|
4 731
|
3 000
|
3 000
|
3 000
|
|
Förändr verkshetsdest medel
|
3 210
|
8 053
|
11 761
|
10 939
|
7 916
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
4 649
|
12 784
|
14 761
|
13 939
|
10 916
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
8 082
|
7 627
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
VO-gemensamt, intäkter
|
|
218 826
|
217 337
|
227 595
|
235 464
|
239 887
|
|
VO-gemensamt, kostnader
|
|
-62 508
|
-73 573
|
-77 517
|
-80 214
|
-82 903
|
|
Utveckl. Samarbete, int o disp
|
|
43 536
|
44 000
|
45 700
|
45 700
|
45 700
|
|
Utveckl. Samarbete, kostnader
|
|
-107 450
|
-110 607
|
-127 000
|
-129 000
|
-129 000
|
|
Kyrkosamverkan, int o disp
|
|
29 119
|
25 331
|
26 000
|
26 000
|
26 000
|
|
Kyrkosamverkan, kostnader
|
|
-60 192
|
-59 138
|
-53 000
|
-53 500
|
-53 500
|
|
Katastrof, intäkter o disp
|
|
14 165
|
30 000
|
35 000
|
35 000
|
36 000
|
|
Katastrof, kostnader
|
|
-30 479
|
-40 000
|
-47 000
|
-47 000
|
-48 600
|
|
EFS Utland, intäkter o disp
|
|
2 920
|
2 400
|
3 000
|
3 000
|
3 000
|
|
EFS Utland, kostnader
|
|
-13 376
|
-13 250
|
-11 950
|
-11 700
|
-11 100
|
|
Kommunikation & media
|
|
-27 512
|
-22 669
|
-25 890
|
-27 890
|
-26 700
|
|
Församlingsutv. & folkbildning
|
-3 009
|
-3 021
|
-4 700
|
-4 800
|
-4 700
|
|
Analys, policy o påverkan
|
|
-2 044
|
-4 863
|
-5 000
|
-5 000
|
-5 000
|
|
VO-gemensamt, dispositioner
|
|
-1 996
|
8 053
|
14 761
|
13 939
|
10 916
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|


