Verksamhetsområdet Verksamhet bland svenskar i utlandet
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet
Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet (SKUT) skall svara för Svenska kyrkans arbete bland svenskar i utlandet. Nämnden ansvarar därvid, på Kyrkomötets uppdrag självständigt för verksamhetens omfattning och inriktning i enlighet med vad som föreskrivits i kyrkoordningen och i instruktionen.
Nämnden beslutar självständigt om användningen av för nämnden ändamålsdestinerade resurser och får också självständigt disponera de anslag som har blivit anvisade för nämndens verksamhet.
Nämnden har som uppgift att främja arbetet i utlandsförsamlingarna och i de verksamheter som bedrivs av utlandskyrkan på andra platser. Verksamheten bedrivs inom ramen för av Kyrkoostyrelsen fastställd administrativ policy.
Nämnden skall planera och utveckla Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i andra länder. Härvid har nämnden uppdraget:
_ att tillse att Svenska kyrkan bedriver verksamhet på platser där det finns ett betydande antal svenska sjömän, turister och/eller utlandssvenskar samt i anslutning härtill ansvara för förekommande lokala ekumeniska kontakter,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med motsvarande organ på ett nordiskt och internationellt plan,
_ att ansvara för Svenska kyrkans samarbete med Handelsflottans kultur- och fritidsråd,
_ att i samverkan med Svenska kyrkans övriga utrikesorgan utveckla ekumeniska och internationella kontakter,
_ att genom sina ombud och på annat sätt förmedla kunskap till församlingar och enskilda om nämndens verksamhet,
_ att svara för rekrytering och utbildning av den utlandsbaserade personalen inom nämndens ansvarsområde,
_ att samla in och fördela medel för den verksamhet som bedrivs inom nämndens ansvarsområde, och
_ att främja jämställdheten mellan kvinnor och män inom nämndens ansvarsområde.
Verksamhetsområdet
Allmänt om verksamhetsområdet
Verksamhetsområdet är organiserat i fyra övergripande huvudprogram:
_ Verksamhetsutveckling
_ Utlandspersonal
_ Utlandsekonomi
_ Sverigearbete
På nivån under huvudprogrammen finns i vissa fall delprogram i vilka verksamheterna organiseras i enlighet med nämndens prioriteringar.
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
64 556 tkr
|
64 780 tkr
|
66 603 tkr
|
64 993 tkr
|
Varav nationell finansiering
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
42 860 tkr
|
46 367 tkr
|
48 300 tkr
|
49 800 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Förslaget från utredningen om Svenska kyrkan i utlandet (Svenska kyrkans utredningar 2001:1) har behandlats i en första del av 2002 års Kyrkomöte. Beslutet ledde till förändringar i verksamhetsområdet vad gäller tillsynsfunktionen som flyttades från ärkebiskopen till biskopen och domkapitlet i Visby, medan främjandefunktionen förblir nämndens uppgift. Kyrkostyrelsen utreder under perioden de kvarstående frågorna från utredningen om Svenska kyrkan i utlandet, såsom tillhörighet, demokrati, ekonomi, juridisk form, ekumenik m.fl.
_ Arbetet med församlingsinstruktioner för utlandsförsamlingarna slutförs under perioden.
_ Anpassningen till den år 2002 sänkta nivån för nationell finansiering får till konsekvens en under perioden nedtrappad och i några fall helt ledlagd lokal verksamhet.
_ Omvärldssituationen påverkar snabbt SKUT:s verksamhet och de senaste katastroferna har visat betydelsen av kyrkans närvaro och krisberedskap.
_ Internationaliseringen, inte minst den gemensamma arbetsmarknaden inom EU, ökar rörligheten bland svenskarna, liksom turismens ständiga sökande efter nya resmål.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Resultatet av den fortsatta SKUT-utredningen kan alltså först avläsas vid periodens slut och då möjliggöra för Kyrkostyrelsen och nämnden att redovisa de långsiktiga konsekvenserna av de lösningar som väljs.
Då nationella nivåns arbete med verksamhet bland svenskar i utlandet i stor utsträckning består av stöd till pågående "församlingsverksamhet", främst genom tilldelning av personella resurser, får den företagna nedskärningen av nationell finansiering till konsekvens en generell begränsning av utlandsverksamhetens omfattning. Verksamheten på ett par platser måste läggas ner eftersom varken organisatoriska förändringar eller ökad lokal finansiering kan ske.
Ungefär 50 procent av den totala budgeten för verksamhetsområdet är medel för församlingsverksamheten som tillförs direkt från utlandsförsamlingarna. Detta medför att de slutliga konsekvenserna av en minskad nationell finansiering inte ensidigt styrs eller kan förutses av nämnden. De påbörjade förhandlingarna mellan nämnden och utlandsförsamlingarna inriktas på att i första hand hitta alternativa finansieringsvägar och i andra hand hitta de besparingar som minst påverkar uppnående av centrala mål.
De lokala förutsättningarna för verksamheten kräver i vissa fall en omställningsperiod på flera år. Under nertrappningsperioden kan verksamheten delvis finansieras genom att för reparationer och oförutsedda händelser reserverade ändamålsdestinerade medel förbrukas med mellan tre och fem miljoner kronor årligen under den kommande perioden.
Den avveckling av reserverade ändamålsdestinerade medel som här föreslås förutsätter att eventuella oförutsedda kostnader inom verksamheten bland svenskar i utlandet hanteras på samma sätt som andra oförutsedda kostnader hanteras på den nationella nivån.
Det pågående arbetet med framtagande av församlingsinstruktioner kommer under perioden att medföra en precisering av målen för verksamheten och i förekommande fall anpassa dessa till de lokala förutsättningarna vilket förbättrar möjligheterna till uppföljning och långsiktig styrning av verksamheten.
SKUT-nämnden kommer under perioden att ur de gjorda erfarenheterna och med goda nordiska förebilder utveckla en krisberedskap för att kunna möta de behoven.
Verksamheten kommer att öka ansträngningarna, ute och hemma, att samla medel och finna nya vägar att behålla och även expandera då behoven av kyrkans närvaro är fortsatt växande.
Inriktningsmål
_ Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet skall ansvara för och främja Svenska kyrkans verksamhet bland svenskar i utlandet i enlighet med av Kyrkomötet given instruktion, så att denna bedrivs med inriktning på gudstjänstliv, undervisning, diakoni, mission och den ekumeniska kontexten i den tradition som kännetecknar den Svenska kyrkan av idag, samt därvid tillvaratar de speciella förutsättningar som föreligger för att i ord och handling nå svenskar i utlandet och att denna utlandsverksamhet som bäst motsvarar behoven skall vara säkerställd och finansierad.
_ Nämnden för Svenska kyrkan i utlandet skall medverka till utlandskyrkans förankring i hemmakyrkan och bland allmänheten och för ökande bidrag till verksamheten.
Verksamhetsområdets rambudget
Verksamhet bland svenskar i utlandet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
Budget
|
|
|
|
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Kollekter o gåvor
|
|
12 350
|
11 860
|
12 300
|
12 300
|
12 300
|
|
Övriga bidrag o intäkter
|
|
1 620
|
1 816
|
2 185
|
2 195
|
2 205
|
|
Finans- o kapitalförvaltning
|
|
1 553
|
1 020
|
928
|
808
|
688
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
15 524
|
14 696
|
15 413
|
15 303
|
15 193
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
934
|
934
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
41 617
|
42 860
|
46 367
|
48 300
|
49 800
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
300
|
300
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
57 141
|
57 556
|
61 780
|
63 603
|
64 993
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-7 954
|
-7 621
|
-5 612
|
-6 823
|
-4 517
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-8 513
|
-8 237
|
-8 243
|
-8 548
|
-7 438
|
|
Utlandspersonal
|
|
-34 856
|
-35 723
|
-36 887
|
-36 730
|
-38 077
|
|
Personal o kansli
|
|
-12 167
|
-12 975
|
-14 038
|
-14 502
|
-14 961
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-63 490
|
-64 556
|
-64 780
|
-66 603
|
-64 993
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-1 234
|
-1 234
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Förändr verksamhetsdest medel
|
6 349
|
7 000
|
3 000
|
3 000
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
6 349
|
7 000
|
3 000
|
3 000
|
0
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
VO-gemensamt, intäkter
|
|
56 639
|
57 210
|
61 445
|
63 258
|
64 638
|
|
VO-gemensamt, kostnader
|
|
-12 995
|
-14 630
|
-15 478
|
-16 058
|
-16 353
|
|
Utlandsekonomi
|
|
-40 404
|
-45 238
|
-44 691
|
-45 711
|
-43 983
|
|
Sverige
|
|
|
-3 203
|
-2 111
|
-2 150
|
-2 325
|
-2 025
|
|
Utlandspersonal
|
|
-4 427
|
-2 231
|
-2 126
|
-2 164
|
-2 277
|
|
VO-gemensamt, dispositioner
|
|
4 390
|
7 000
|
3 000
|
3 000
|
0
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
·


