Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Verksamhetsområdet Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning

Kyrkofondens styrelse

För förvaltning av kapitaltillgångar på kyrkans nationella nivå, bl.a. de tillgångar som den 1 januari 2000 överfördes från den statliga Kyrkofonden, och för beslut i ärenden rörande utjämningssystemet samt övergripande kyrkoavgiftsfrågor finns ett särskilt organ på den nationella nivån, Kyrkofondens styrelse. Denna styrelse består av nio ledamöter och lika många ersättare. De väljs av Kyrkomötet. Bland ledamöterna har Kyrkomötet utsett en ordförande och två vice ordförande. Utöver att svara för de angivna uppgifterna fördelar Kyrkofondens styrelse också den ersättning som kyrkan erhåller av staten för bevarande av det kyrkliga kulturarvet. Styrelsen ansvarar också för vissa av systemen på den nationella nivån; kyrkobokföringssystemet, valsystemet och organisationsregistret.

Verksamhetsområdet

Allmänt om verksamhetsområdet

Verksamhetsområdet har uppgiften att förvalta värdepappersportföljen så effektivt som möjligt. Den skall vara placerad så att riskerna sprids och förmögenheten uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Förvaltningen skall samtidigt ske i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar och därmed också på ett etiskt försvarbart sätt. Förvaltningen skall resultera i att det egna kapitalet värdesäkras samt i överskott som kan bidra till finansieringen av utjämningssystemet och verksamheten på nationell nivå.

Vidare svarar verksamhetsområdet för administrationen av Svenska kyrkans utjämningssystem och av den kyrkoantikvariska ersättningen. Utjämningssystemet skall säkerställa att det finns förutsättningar för att bedriva kyrklig verksamhet i hela landet och därmed bevara Svenska kyrkans rikstäckande karaktär. I enlighet med överenskommelser i samband med relationsändringen mellan stat och kyrka utbetalas kyrkoantikvarisk ersättning för att bidra till kyrkans vård av dess kulturhistoriska arv.

Slutligen ansvarar verksamhetsområdet för förvaltningen av de nationella datasystemen, organisationsregistret, valsystemet och kyrkobokföringssystemet.

Kyrkostyrelsen lägger i annan skrivelse till Kyrkomötet fram förslag om att ansvaret för kyrkans nationella datasystem skall överföras från Kyrkofondens styrelse - och därmed från detta verksamhetsområde - till Kyrkostyrelsen. Budgetförslaget utgår från nuvarande ordning. Skulle Kyrkomötet bifalla förslaget i fråga om datasystemen, kommer detta att få påverka Kyrkostyrelsens tillämpning av budgetbeslutet.

Verksamhetsområdet är indelat i sex huvudprogram:

_ Utjämning

_ Statistik och drift av utjämningssystemet

_ Kapitalförvaltning

_ Kapitalförvaltning på uppdrag

_ Kyrkoantikvarisk ersättning

_ Nationella system

Verksamhetens kostnader

Detaljbudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

Rambudget 2006

1 157 908 tkr

1 235 844 tkr

1 289 913 tkr

1 341 237 tkr

Väsentliga förändringar under åren 2004-2006

_ Ökning av såväl intäkter som kostnader årligen med anledning av att den kyrkoantikvariska ersättningen beräknas höjas med 50 miljoner kronor årligen.

_ Minskning av utjämningsavgifter jämfört med tidigare planering för 2004 och 2005 på grund av revideringar i den generella kostnadsutjämningen.

_ Minskning av utjämningsbidrag, inklusive glesbygdsbidrag, jämfört med tidigare planering för 2004 och 2005 på grund av revideringar i den generella kostnadsutjämningen.

_ Tillämpning av beslutade beräkningsgrunder för särskild utjämningsavgift kommer att ske med beaktande av att prästlönetillgångarnas tillskjutna kapital behöver bevaras. Detta beräknas innebära lägre intäkter från särskild utjämningsavgift jämfört med tidigare planering.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

Den största kostnadsposten inom verksamhetsområdet avser utbetalade bidrag inom ramen för utjämningssystemet. Dessa är till sin huvuddel bestämda av Kyrkomötet genom kyrkoordningen. På några punkter finns utrymme för ändrade prioriteringar oberoende av kyrkoordningens bestämmelser. Några av dessa punkter avser utjämningsfaktorer inom inkomst- och kostnadsutjämningen. Förändringar av dem medför samtidiga förändringar av intäkter och kostnader och påverkar således inte budgetens balans, med undantag av glesbygdsbidraget. På andra punkter, t.ex. stiftsbidrag, strukturbidrag, extra utjämningsbidrag och kyrkobyggnadsbidrag, finns däremot möjlighet till omprioriteringar. En minskning av beloppen för ett eller flera av dessa bidrag medför sänkta utbetalningar från utjämningssystemet till stift, församlingar och samfälligheter.

Utjämningssystemet är komplext och dess införande har föregåtts av ett omfattande utredningsarbete. Det nuvarande utjämningssystemet har efter en infasningsperiod kommit i fullt bruk år 2000. En utvärdering av systemet har i början av 2003 avslutats, vilken genomförts av en utredning som Kyrkostyrelsen tillsatt. Denna utvärdering har också anknytning till de av Kyrkomötet beslutade uppdragen att utreda möjligheterna till fri församlingstillhörighet samt maxtaxa för kyrkoavgift. Budgetförslaget utgår från det nuvarande utjämningssystemet.

De av Kyrkofondens styrelse beslutade beräkningsgrunderna för särskild utjämningsavgift kommer från och med 2003 att tillämpas så att prästlönetillgångarnas bundna egna kapital kan hållas intakt över tiden. Detta inte minst mot bakgrund av den svaga börsutvecklingen under senare år.

Intäkterna från den särskilda utjämningsavgiften bedöms ligga på en fortsatt förhållandevis låg nivå under perioden. Kyrkostyrelsen föreslår att de individuella bidragen, ligger kvar på en i huvudsak oförändrad nivå. Kyrkofondens styrelse har av redovisningstekniska skäl reviderat procentsatserna i den generella kostnadsutjämningen vilket börjat gälla från 2003. Revideringen innebär samtidigt en besparing för den nationella nivån under perioden eftersom glesbygdsbidragen minskar i förhållande till föregående års planering för 2004 och 2005.

Inriktningsmål

_ Strukturella olikheter som påverkar de ekonomiska grundförutsättningarna för att bedriva kyrklig verksamhet skall i viss mån utjämnas, så att Svenska kyrkan kan bibehållas geografiskt rikstäckande.

_ De nationella systemen skall upprätthållas och utvecklas.

_ Svenska kyrkans förmögenhet på nationell nivå skall förvaltas så effektivt som möjligt och så att bästa möjliga uthålliga totalavkastning uppnås samtidigt som förvaltningen skall ske på ett etiskt försvarbart sätt i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

_ Organisatoriska delar av Svenska kyrkan och närstående organisationer skall erbjudas kapitalförvaltning enligt samma policy som gäller för den av kyrkofondens styrelse förvaltade förmögenheten.

_ Fördelningen av den kyrkoantikvariska ersättningen skall långsiktigt säkerställa att det kyrkliga kulturarvet kan bevaras.

Verksamhetsområdets rambudget

Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2002

2003

2004

2005

2006

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

         
 

Utjämningsavgifter

 

1 425 163

1 391 007

1 433 020

1 458 980

1 485 676

 

Övriga bidrag

   

15 990

100 000

150 000

200 000

250 000

 

Finans- o kapitalförv.

-782 096

80 200

135 000

163 000

191 000

 

Övriga intäkter

 

501 322

400

1 050

1 050

1 050

S:A EXTERN FINANSIERING

1 160 379

1 571 607

1 719 070

1 823 030

1 927 726

 

jämf m nuv. rambudget

   

-16 982

-147 924

 

NATIONELL FINANSIERING

-247 141

-276 455

-302 732

-387 168

-338 956

 

jämf m nuv. rambudget

   

3 137

4 816

 
               

KOSTNADER

             
 

Utjämningsbidrag

 

-1 126 036

-1 001 095

-1 020 876

-1 023 876

-1 026 876

 

Lämnade bidrag

 

-16 957

-100 000

-150 000

-200 000

-250 000

 

Övr. externa kostnader

 

-37 190

-37 175

-42 660

-42 510

-40 710

 

Personal o kansli

 

-16 652

-19 638

-22 308

-23 527

-23 651

S:A KOSTNADER

 

-1 196 835

-1 157 908

-1 235 844

-1 289 913

-1 341 237

 

jämf m nuv. rambudget

   

22 413

23 592

 
             

DISPOSITIONER

             
 

Ändamålsdest medel

1 208

0

0

0

0

 

Värdesäkrat eget kapital

-77 497

-69 000

-70 000

-72 000

-73 000

S:A DISPOSITIONER

 

-76 289

-69 000

-70 000

-72 000

-73 000

 

Jämf m nuv. rambudget

   

0

0

 
             

NETTORESULTAT

 

-359 886

68 244

110 494

73 949

174 533

                 
 

NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM

     
 

VO-gemensamt, int o disp

33 180

40 711

43 918

44 987

43 311

 

VO-gemensamt, kostnader

 

-17 525

-20 889

-23 648

-24 587

-25 411

 

Ekonomisk utjämning

 

519 379

72 746

65 494

2 949

76 533

 

Kapitalförvaltning

 

-879 265

-4 502

45 000

71 000

98 000

 

Kapitalförv. på uppdrag

891

300

900

900

900

 

Statistik o drift utj. sys.

 

-3 145

-4 420

-4 200

-4 330

-4 330

 

Kyrkoantikvarisk ersättning

-647

-910

-370

-370

-370

 

Nationella administr system

-12 754

-14 972

-16 600

-16 600

-14 100

NETTORESULTAT

 

-359 886

-68 244

110 494

73 949

174 533

Previous PageInnehållsförteckningNext Page


TillbakaUpp