Verksamhetsområdet Samiskt kyrkoliv
Samiska rådet inom Svenska kyrkan
Samiska rådet som bildades 1996 har till uppgift att vara Svenska kyrkans centrala organ för främjande av samernas ställning i kyrka och samhälle utifrån visionen att samernas sak blir kyrkans sak.
Rådets första egentliga arbetsår var 1997. Rådet bedriver sin verksamhet inom Svenska kyrkans nationella nivå i nära samarbete med Luleå stift, varvid det beslutar självständigt om användningen av för rådet avsedda resurser. Dess verksamhet behöver dock finna sina former och dess plats i den rikskyrkliga organisationen göras tydlig.
Rådet genomför sin verksamhet inom ramen för huvudprogrammet Samiskt kyrkoliv.
Enligt sin instruktion från 1996 har rådet till uppgift:
_ att främja den samiska kulturens egenart och dess uttryck i kyrkolivet och därvid särskilt uppmärksamma det samiska språkets ställning i gudstjänst- och andaktsliv,
_ att med beaktande av samernas ställning som urbefolkning bevaka frågor rörande samernas rättsliga förhållanden i kyrka och samhälle, främst sådana som berör samernas likaberättigande inom Svenska kyrkan, något som också bör ske i ett internationellt och ekumeniskt perspektiv,
_ att vara remissorgan vid behandling av samefrågor på riks- och stiftsnivå inom Svenska kyrkan,
_ att inom ramen för de ekonomiska förutsättningar, som finns på riks- och stiftsnivå, främja utbildning och rekrytering för kyrkligt arbete bland samer samt vid behov ta initiativ till inrättande av prästerliga och diakonala befattningar för samebefolkningen,
_ att främja och samordna arbetet med översättningar av kyrkohandbok, psalmbok och bibel liksom utgivning av lämplig andaktslitteratur och behövligt undervisningsmaterial och därvid samverka med berörda riks- och stiftskyrkliga organ,
_ att eftersträva bredast möjliga samarbete med berörda organ och verksamheter i övriga Norden och på Kolahalvön i Ryssland.
Verksamhetsområdet
Allmänt om verksamhetsområdet
Verksamhetsområdet bedriver sin verksamhet i ett enda huvudprogram, Samiskt kyrkoliv.
Verksamhetens kostnader
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
1 373 tkr
|
1 711 tkr
|
1 490 tkr
|
1 519 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Den utökade ramen beror på Samiska kyrkodagar, som genomförs sommaren 2004.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Prioriteringarna under de kommande åren är i första hand genomförandet av samiska kyrkodagar under sommaren 2004. Deltagarna i mötet kommer från Sverige, Finland, Norge och Kolahalvön. Ansvaret för förberedelserna åvilar främst Norge och Sverige. Rådets kostnader för dagarna är uppskattningsvis beräknade till 500 tusen kronor.
Det samiska krisnätverket, en annan prioritering, håller på att förankras lokalt, genom att de enskilda deltagarna i nätverket tydligt knyter an till sin lokala församling. Relationen till den lokala församlingen är angelägen både för att vara till tjänst och för att få stöd i behovet av fortbildning och handledning.
Uppgiften att öka kunskapen i Svenska kyrkan om samisk kultur och historia är ytterligare en långsiktigt prioriterad uppgift, som ska ske i nära samverkan med partner både inom och utom kyrkan.
Utvärderingen av effektmålen om krisnätverk, rekrytering och undervisning om samisk kultur och historia i grundutbildningen kommer att ske genom en enkät till stift och skolor. Effektmålet om kyrkliga informationskanaler kommer att mätas i samarbete med verksamhetsområdet Svenska kyrkans information.
Inriktningsmål
_ Att rådet är med och bevakar samernas ställning som urbefolkning så att deras rättsliga förhållanden i kyrka och samhälle uppmärksammas. Detta sker i ett internationellt och ekumeniskt perspektiv. Samiska rådet vill stärka den samiska identiteten.
_ Samiska rådet vill lägga särskild vikt vid bruket av samiska i kyrkolivet.
_ Samiska rådet vill verka för försoning mellan svenska kyrkan och det samiska folket.
Verksamhetsområdets rambudget
Samiskt kyrkoliv
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Insamlade medel
|
|
2
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga bidrag
|
|
298
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga intäkter
|
|
4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
304
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
1 763
|
1 373
|
1 711
|
1 490
|
1 519
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
11
|
62
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
2 067
|
1 373
|
1 711
|
1 490
|
1 519
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-5
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-1 207
|
-150
|
-1 000
|
-750
|
-750
|
|
Personal o kansli
|
|
-855
|
-1 223
|
-711
|
-740
|
-769
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-2 067
|
-1 373
|
-1 711
|
-1 490
|
-1 519
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-11
|
-62
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt, intäkter
|
|
|
1 767
|
1 373
|
1 711
|
1 490
|
1 519
|
|
VO-gemensamt, kostnader
|
|
-598
|
-684
|
-711
|
-740
|
-769
|
|
Samiska rådet
|
|
|
-1 169
|
-689
|
-1 000
|
-750
|
-750
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
_


