Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut

Sök
 


Verksamhetsområdet Kultur

Svenska kyrkans kulturråd

Svenska kyrkans kulturråd har i sin nuvarande form verkat sedan 1996. Vissa uppdrag följde med bildandet av rådet, som t.ex. frågor kring stöd till kulturtidskriften Vår Lösen, inrättandet av kulturstipendier och ansvaret för Svenska kyrkans medverkan i vissa större kulturevenemang. Under de år rådet arbetat har både de här nämnda uppdragen och en mängd nya arbetsområden utvecklats - som en tolkning av den instruktion som dåvarande SFRV:s styrelse fastställde. Så här beskrevs rådets huvuduppgift i denna instruktion:

"Kulturrådet skall verka för ett rikt, mångfaldigt och frimodigt kulturliv i Svenska kyrkan. Det skall främja dialogen kring religion och livsfrågor i det allmänna kulturlivet. Kulturrådet skall hålla nära kontakt med kulturarbetare, institutioner och organ, som är intressanta för och intresserade av en utveckling av kulturarbetet i Svenska kyrkan"

Denna beskrivning av rådets huvuduppgift har under 2002 ånyo fastställts av Kyrkostyrelsen. Kulturrådet tillsätts av Kyrkostyrelsen. Det är ett expertorgan med ledamöter som representerar både bredd och specialiserad kompetens inom kulturområdet. Rådets ledamöter tillför därför helt avgörande resurser till rådets arbete, som genomförs med mycket begränsad bemanning. Rådet styr över verksamhetsområdet Kultur.

Verksamhetsområdet

Allmänt om verksamhetsområdet

Verksamheten bedrivs inom följande delprogram: Konstnärliga uttrycksformer som konst, film, teater, litteratur, dans och musik i relation till kyrka och kyrkorum; Se människan - media, journalistik och livsfrågor; Samarbetsformer kyrka - kultur - teologi; Kulturstipendier; Bevakning av kulturpolitiska frågor och Medverkan i större kulturevenemang.

Rådets verksamhet bedrivs utifrån tre olika perspektiv: det operativa, det stödjande och det långsiktigt strategiska. Det operativa arbetet bedrivs genom att rådet tar initiativ till eller går in i konkreta projekt inom områden där utvecklingsarbete är speciellt angeläget. Arbetet i samband med Bok & Bibliotek och Göteborg Film Festival - i båda fallen tillsammans med Göteborgs stift - utgör exempel på detta. Samverkan med kyrkliga kulturinstitutioner, konsultativt stöd till stift/församlingar och kulturarbetare är exempel där rådet stödjer och stimulerar verksamhet som utförs av andra parter. Efterfrågan på konsultativt stöd och olika typer av insatser från VO Kultur är mycket stor såväl från enskilda kulturarbetare, kulturinstitutioner som från olika nivåer inom Svenska kyrkan och inom kyrkokansliet.

Kulturstipendieverksamheten har haft en viktig roll för att inspirera en utveckling av kulturarbetet för såväl enskilda kulturarbetare som för stift/församlingar. Under 2002 - då på grund av budgetläget inga stipendier delades ut - genomfördes en utvärdering av tidigare genomförd verksamhet, som underlag för beslut i Kyrkostyrelsen i frågan. I januari 2003 togs i Kyrkostyrelsen beslut om att ge kulturrådet i uppdrag att återuppta kulturstipendieverksamheten från år 2004 och att frågan om resurser för detta skulle tas upp i arbetet med Mål och rambudgeten för 2004 - 2006.

Slutligen arbetar också rådet genom långsiktiga strategiska insatser för att skapa bättre förutsättningar för kulturarbetet i Svenska kyrkan. Här kan nämnas den av rådet initierade Utredningen om kyrkomusikens ställning som en del av det offentliga musiklivet i Sverige, som lämnar sitt betänkande till Kyrkostyrelsen i oktober 2003. Ett annat exempel är medverkan i och stöd till det utredningsarbete som pågår, på initiativ av Stiftsgården Stjärnholm/Strängnäs stift, kring förslaget att på Stjärnholm skapa ett konstcentrum för Svenska kyrkan.

Grundbemanningen inom VO Kultur har från starten 1996 utgjorts av en handläggartjänst. Från 2003 har en utökning inom ordinarie budget gjorts med ytterligare en handläggartjänst, som under större delen av 2003 till 50% ianspråktas för utredningsuppdrag åt Kyrkostyrelsen (se ovan nämnda utredning om kyrkomusiken). Från 2003 disponeras också en kombinerad assistent- och informatörstjänst, 50 %.

Verksamhetens kostnader

Detaljbudget 2003

Rambudget 2004

Rambudget 2005

Rambudget 2006

3 656 tkr

4 530 tkr

4 656 tkr

4 768 tkr

Väsentliga förändringar

_ Kulturstipendierna drogs in under 2002 då en omfattande utvärdering genomfördes. Beslut togs i Kyrkostyrelsen januari 2003 om återupptagen verksamhet från 2004 och att medel för detta tas upp i Mål och rambudgetskrivelsen för 2004 - 2006. För återupptagen kulturstipendieverksamhet budgeteras 500 tusen kronor i stipendiemedel per kommande budgetår.

_ Stiftelsen för Vår Lösen upphörde under 2002 med utgivning av kulturtidskriften med samma namn, varför det ekonomiska stödet från VO Kultur upphört. Däremot är frågan om en publikation inom området kultur - teologi alltjämt aktuell.

_ Många institutioner och organisationer efterfrågar samverkan i olika former med kulturrådet. Här kan nämnas både tidigare samverkansparter som Statens konstråd och Sigtunastiftelsen och nya som Moderna museet, Ersta Diakoniinstitution, Göteborg Film Festival.

_ Det redan etablerade samarbetet mellan Svenska kyrkan, genom VO Kultur och Kultursamverkan i Göteborgs stift, och Bok&Bibliotek utvecklas. Även samarbetet inom kyrkokansliet kring bokmässan, speciellt kring de internationella frågorna, utvecklas.

_ Efterfrågan på konsultativt stöd från olika nivåer inom Svenska kyrkan har ökat avsevärt.

_ Diskussionen med Strängnäs Stift/Stiftsgården Stjärnholm kring förslaget att på stiftsgården skapa ett konstcentrum för Svenska kyrkan har kommit in i en ny fas. En utredning kommer att presenteras under hösten 2003.

Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet

När kulturrådet startade sin verksamhet 1996 var förutsättningen att med en grundtjänst samt kansli- och informationsstöd börja bygga upp verksamheten. Rådets ledamöter bidrog också med enskilda operativa insatser. Nu är rådets verksamhet tydligt etablerad och efterfrågan från samhällets kulturinstitutioner och kulturarbetare samt från olika nivåer inom Svenska kyrkan har ökat avsevärt. Förväntan är idag att Svenska kyrkan på nationell nivå ska ha kompetens och resurser för samtal och samverkan kring aktuella kulturfrågor.

I förra årets Mål och rambudgetskrivelse prioriterades behovet av förstärkning av bemanningen för VO Kultur med en handläggartjänst. Detta behov har nu tillgodosetts. Även en halvtidstjänst som informationsstrateg och assistent finns under 2003.

Under perioden 2004 - 2006 tillkommer två utvecklingsprojekt av nationell betydelse, som kan behöva tillföras ytterligare resurser. Det gäller bidrag till ett eventuellt konstcentrum på Stiftsgården Stjärnholm samt en eventuell ny publikation inom området teologi - kultur. Kostnaderna för dessa projekt ryms inte i nuvarande budget.

Effektmålen för VO Kultur bygger på den instruktion som fastställdes för Kulturrådet 1996 och som bekräftades i Kyrkostyrelsen 2002. Dessa effektmål är medvetet brett formulerade men är ändock möjliga att i viss utsträckning utvärdera. För den kommande perioden prioriteras bl.a. det effektmål som handlar om att främja Svenska kyrkans deltagande i den allmänna kulturdebatten. Som ett exempel nämns insatserna i samband med Bok & Bibliotek. Genom arbetet med kulturstipendierna prioriteras det effektmål som handlar om att utveckla samarbete med stift och församlingar samt med kulturarbetare och kulturinstitutioner. Effektmålet att åstadkomma stöd till olika arbetsformer där samtal/dialog kring teologi - kultur - livsfrågor kan utvecklas har också hög prioritet liksom självklart arbetet med att utveckla strategier för Svenska kyrkans nationella arbete inom kulturområdet.

Inriktningsmål:

_ Att Svenska kyrkan ska ha ett rikt, mångfaldigt och frimodigt kulturliv.

_ Att Svenska kyrkan ska vara en viktig aktör i samhällets allmänna kulturliv.

Verksamhetsområdets rambudget

Kultur

       

Utfall

Detalj-

Ram-

Ram-

Ram-

 

Belopp anges i tkr

   

budget

budget

budget

budget

       

2002

2003

2004

2005

2006

INTÄKTER

             

EXTERN FINANSIERING

           
 

Övriga intäkter

   

74

0

0

0

0

S:A EXTERN FINANSIERING

 

74

0

0

0

0

 

jämf m nuvarande rambudget

   

0

0

 

NATIONELL FINANSIERING

 

3 133

3 656

4 530

4 656

4 768

 

jämf m nuvarande rambudget

   

536

539

 

S:A INTÄKTER

   

3 207

3 656

4 530

4 656

4 768

               

KOSTNADER

             
 

Lämnade bidrag

 

-892

-700

-500

-500

-500

 

Övriga externa kostnader

 

-669

-570

-1 390

-1 427

-1 430

 

Personal o kansli

 

-1 746

-2 386

-2 640

-2 729

-2 838

S:A KOSTNADER

   

-3 307

-3 656

-4 530

-4 656

-4 768

 

jämf m nuvarande rambudget

   

-536

-539

 
             

DISPOSITIONER

             
 

Förändr ändamålsdest medel

100

0

0

0

0

S:A DISPOSITIONER

 

100

0

0

0

0

                 

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

                 
 

NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM

     
 

VO-gemensamt, intäkter o disp

3 169

3 656

4 530

4 656

4 768

 

VO-gemensamt, kostnader

 

-1 711

-2 585

-2 810

-2 899

-2 668

 

Kulturprojekt

   

-1 458

-1 071

-1 720

-1 757

-2 100

NETTORESULTAT

 

0

0

0

0

0

Previous PageInnehållsförteckningNext Page


TillbakaUpp