Verksamhetsområdet Kyrkorätt och organisation
Allmänt om verksamhetsområdet
Verksamhetsområdet avser sakkunskap i juridiska frågor i allmänhet och kyrkorättsliga frågor i synnerhet, främst för Kyrkostyrelsen, Kyrkofondens styrelse, nämnder och råd samt övriga enheter inom kyrkokansliet. Även sakkunskap beträffande kyrkobokföring, val- och indelningsfrågor samt totalförsvarsfrågor tillhör verksamhetsområdet. Till verksamhetsområdet hör också Kyrknätet. Utöver de angivna funktionerna ingår i verksamhetsområdet handläggning av ärenden som ansluter till dessa.
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
32 149 tkr
|
31 246 tkr
|
81 588 tkr
|
32 221 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ De lokala organens behov av stöd och hjälp i administrativa frågor ökar stadigt.
_ Nytt kyrkoval skall hållas år 2005.
_ Ny teknisk plattform för kyrknätet har införts.
_ Svenska kyrkans kanslistöd planeras från 2004 att drivas helt med egen personal.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
En ny upphandling av leverantörer av Kyrknätet förutses minska kostnaderna från 2004. Under perioden 2004-2006 kommer fortsatt prioritering att ske av den juridiska verksamheten samt arbetet med stöd och hjälp i administrativa frågor till kyrkans lokala organ. Vidare prioriteras arbetet med 2005 års kyrkoval. Detta leder till ökade kostnader under år 2004 och 2005.
Kostnaderna för genomförande av kyrkovalet är mycket stora. Den absolut största posten för den nationella nivån när det gäller kyrkovalet är distributionen av röstkort till samtliga röstberättigade. Röstkort är ett sätt att informera om att man har rösträtt, var röstning äger rum samt att identifiera en röstande som avger sin röst med post eller via särskilda röstmottagningsställen. Utskicket av röstkort ger också unika möjligheter att kommunicera annan viktig information om kyrkans budskap och verksamhet.
Inriktningsmål
Verksamhetsområdet har huvuddelen av sina mål inom de gemensamma målen där man kommer att ha ett särskilt uppföljningsansvar avseende stiftens möjligheter att påverka det arbete som utförs på den nationella nivån. Man har också ett särskilt ansvar för Kyrknätet där man har inriktningsmålet:
_ Kyrknätet skall till lägsta möjliga kostnad samt med hög tillgänglighet och säkerhet fungera som Svenska kyrkans intranät.
Verksamhetsområdets rambudget
Kyrkorätt och organisation
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Fin- o kapitalförvaltning
|
|
|
-4
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
10 851
|
5 954
|
4 600
|
4 600
|
4 600
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
10 847
|
5 954
|
4 600
|
4 600
|
4 600
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
26 911
|
26 195
|
26 646
|
76 988
|
27 621
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
-507
|
-1 102
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
37 758
|
32 149
|
31 246
|
81 588
|
32 221
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-1 373
|
-571
|
-571
|
-521
|
-395
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-26 778
|
-19 591
|
-15 087
|
-64 270
|
-14 416
|
|
Personal o kansli
|
|
-10 917
|
-11 987
|
-15 587
|
-16 797
|
-17 410
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-39 068
|
-32 149
|
-31 246
|
-81 588
|
-32 221
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
507
|
1 102
|
|
|
|
|
|
|
|
|
DISPOSITIONER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Förändr ändamålsdest medel
|
1 310
|
0
|
0
|
0
|
0
|
S:A DISPOSITIONER
|
|
1 310
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt, int o disp
|
|
|
28 179
|
26 195
|
26 646
|
76 988
|
27 621
|
|
VO-gemensamt
|
|
-15 180
|
-13 095
|
-15 797
|
-17 157
|
-17 813
|
|
Kyrkorätt
|
|
|
-180
|
-314
|
-314
|
-440
|
-481
|
|
Organisation
|
|
|
-12 819
|
-12 786
|
-10 534
|
-59 391
|
-9 327
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|


