Verksamhetsområdet Svenska kyrkans information
Allmänt om verksamhetsområdet
I kyrkoordningen nämns gemensam information som ett av den nationella nivåns särskilda uppdrag. I årets skrivelse understryker Kyrkostyrelsen att arbete med gemensam medlemskommunikation prioriteras starkt. I arbetet ingår att:
_ tydliggöra och förmedla Svenska kyrkans identitet och verksamhet för en bred allmänhet.
_ påbörja arbetet med att tydligare visa vad Svenska kyrkan som trossamfund står för och utför i sitt arbete.
_ utarbeta en informationsplanering och kommunikationspolicy för Svenska kyrkan.
Svenska kyrkan skall vara en kyrka som människor har en positiv relation till och känner glädje över att tillhöra. Det är den grundläggande utgångspunkten för verksamhetsområdets arbete.
Positiva erfarenheter av Svenska kyrkan i dess olika delar är den viktigaste enskilda faktorn som avgör om en relation uppstår. Information och kommunikation kring Svenska kyrkans budskap och identitet som folkkyrka, brokyrka och bekännelsekyrka är viktiga byggstenar i detta arbete. Människor med kunskap om Svenska kyrkan har en mer positiv relation till kyrkan, och detta i sin tur utgör för de flesta grund för medlemskap.
Svenska kyrkan ska vara aktiv i samhällsdebatten, och många får sin bild av Svenska kyrkan via press, radio och tv. Arbetet kring media, medieutveckling och omvärldsanalys är viktigare än någonsin, och en prioriterad uppgift för verksamhetsområdet.
Internet är i ständig utveckling och med allt fler användare, inte minst bland barn och ungdomar. Genom Svenska kyrkan på Internet finns nu en unik kommunikationskanal, en möjlig källa till både kunskap och dialog med medlemmarna, som också fungerar som en sammanbindande länk för hela Svenska kyrkan. Samtidigt behövs en utveckling av de traditionella kommunikationskanalerna.
Kommunikationsutveckling inom IT är av stor betydelse. Det gäller också annan kommunikationsutveckling, inte minst för att stift och församlingar skall kunna bedriva ett framgångsrikt arbete med information och medlemskommunikation. Här har de övergripande riktlinjer och policies som verksamhetsområdet har i uppdrag att arbeta med en viktig uppgift.
Verksamhetsområdets kostnader
Detaljbudget 2003
|
Rambudget 2004
|
Rambudget 2005
|
Rambudget 2006
|
27 853 tkr
|
25 252 tkr
|
41 503 tkr
|
27 610 tkr
|
Väsentliga förändringar
_ Arbetet med medlemskommunikation förstärks ytterligare.
Konsekvensanalys, prioriteringar och bedömning av ekonomiska resurser för verksamhetsområdet
Den kommunikativa förmågan i Svenska kyrkan är skiftande och på sina håll låg. Mer stöd från den nationella nivån behövs och efterfrågas, både från stift och från församlingar. Arbetet med att sprida och nå uppslutning kring ett gemensamt kommunikationsarbete bör prioriteras.
En kommunikationsplattform för medlemskommunikation på nationell nivå är klar. Denna utgör grund för vidare arbete, till exempel den kommunikation som ska bedrivas i samband med kyrkovalet 2005. I plattformen finns också möjligheter för stift och församlingar att hämta stöd och kunskap inför egna satsningar. Ett särskilt arbete kring människors skäl att tillhöra Svenska kyrkan ger ytterligare pusselbitar till bilden av hur god medlemskommunikation ser ut. Tillsammans med den sedan tidigare antagna "Webbmodell för Svenska kyrkan" och andra grunddokument byggs nu den gemensamma kommunikationspolicy och informationsplanering som Kyrkostyrelsen gett verksamhetsområdet i uppdrag att utforma.
Integrationen med den internationella verksamheten samt verksamheten bland svenskar i utlandet, är andra viktiga delar i det som tillsammans skapar bilden av Svenska kyrkan som en helhet, och detta arbete bör prioriteras under perioden.
Genom portalen Svenska kyrkan på Internet har Svenska kyrkan fått ett nytt redskap för den gemensamma informationen. Denna behöver under perioden vidareutvecklas. Allt tyder på att människor både privat och i sina roller i yrkeslivet och som elever, allt mer söker sin information om Svenska kyrkan via nätet. Den interaktiva delen, där vi kan erbjuda kommunikation i olika former, bör förstärkas.
Webben är inom överblickbar tid den kommunikationskanal som har mest potential och utvecklas snabbast. Eftersom människors efterfrågan på kommunikation via nätet, liksom våra egna behov av att informera via denna snabba kanal, ökar hela tiden, betyder det att vi vid periodens slut bör ha vidareutvecklat konceptet med portal ytterligare. Utöver de anpassade ingångarna för bland annat anställda och förtroendevalda som är planerade, kan helt nya lösningar bli nödvändiga.
Det är samtidigt viktigt att understryka att webben inte alls ersätter tryckt information i den utsträckning som man tidigare trott. Internet, tidningar och broschyrer används som komplement till varandra. Informationstätheten i samhället har ökat.
Medias makt och genomslag ökar. Att Svenska kyrkan är aktiv i samhällsdebatten är ett av de åtaganden som Kyrkostyrelsen särskilt vill lyfta fram. Därför är en av de viktigaste prioriteringarna under perioden att satsa på ett strategiskt mediearbete för Svenska kyrkan. Detta gäller såväl det aktiva pressekreterararbetet som det långsiktiga arbetet kring uppbyggande av kontakter och vilka frågor som Svenska kyrkan aktivt bör driva för att göra sin röst hörd i samhällsdebatten. TV-mediet är viktigt för medlemskommunikationen och har ett unikt genomslag.
Det är framför allt genom massmedia och webb den externa kommunikationen bör ske under perioden. Under slutet av 2004 bör dock förberedelserna för kyrkovalet ge utslag också i kommunikationen. Valåret 2005 sker medlemskommunikation i ett bredare perspektiv med masskommunikation som bas, där slutsatserna av 2001 års valarbete väl tas tillvara. År 2006 bör kraftsamlingen på nytt ske kring webben och massmediearbetet. Målet är att år 2006 skall människors relation till Svenska kyrkan ytterligare ha stärkts och kunskapen om Svenska kyrkan ha höjts.
Inriktningsmål
Verksamhetsområdet har inga särskilda inriktningsmål utöver de gemensamma. Man har dock ett särskilt uppföljningsansvar när det gäller många av de effektmål som relaterar till gemensamma inriktningsmål. Särskilt avser detta uppföljningsansvar hur arbetet på den nationella nivån sprids och uppfattas inom kyrkan och bland medlemmarna.
Verksamhetsområdets rambudget
Svenska kyrkans information
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Utfall
|
Detalj-
|
Ram-
|
Ram-
|
Ram-
|
|
Belopp anges i tkr
|
|
|
|
budget
|
budget
|
budget
|
budget
|
|
|
|
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
INTÄKTER
|
|
|
|
|
|
|
|
EXTERN FINANSIERING
|
|
|
|
|
|
|
|
Övriga intäkter
|
|
|
3 166
|
2 911
|
300
|
300
|
0
|
S:A EXTERN FINANSIERING
|
|
3 166
|
2 911
|
300
|
300
|
0
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
NATIONELL FINANSIERING
|
|
26 062
|
24 492
|
24 952
|
41 203
|
27 610
|
|
Jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
S:A INTÄKTER
|
|
|
29 228
|
27 853
|
25 252
|
41 503
|
27 610
|
|
|
|
|
|
|
|
|
KOSTNADER
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lämnade bidrag
|
|
-338
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
Övriga externa kostnader
|
|
-13 931
|
-13 104
|
-11 986
|
-28 135
|
-13 776
|
|
Personal o kansli
|
|
-14 959
|
-14 749
|
-13 266
|
-13 368
|
-13 834
|
S:A KOSTNADER
|
|
|
-29 228
|
-27 853
|
-25 252
|
-41 503
|
-27 610
|
|
jämf m nuvarande rambudget
|
|
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NETTORESULTAT per HUVUDPROGRAM
|
|
|
|
|
|
VO-gemensamt, intäkter
|
|
|
28 953
|
27 853
|
25 252
|
41 503
|
27 610
|
|
VO-gemensamt, kostnader
|
|
-15 390
|
-17 104
|
-14 596
|
-14 498
|
-14 479
|
|
Information
|
|
|
-13 563
|
-10 749
|
-10 656
|
-27 005
|
-13 131
|
NETTORESULTAT
|
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|


