Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


    Bilaga 4. Svenska kyrkans nationella nivå
    Verksamhetsområde Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning
    Årsrapport 2001

    Verksamhetsområdet omfattar följande huvud- och delprogram:

    · Huvudprogram Ekonomisk utjämning
    - delprogram Församlingsnivå

    - delprogram Stiftsnivå

    - delprogram Nationell nivå

    · Huvudprogram Kapitalförvaltning

    · Huvudprogram Extern kapitalförvaltning

    · Huvudprogram Verksamhetsområdesgemensamt

    Verksamhetsområdets mål

    Inriktningsmål

    · Utjämningssystemet skall fungera i enlighet med kyrkoordningen.

    · Underlag för bedömningen av Svenska kyrkans samlade ekonomi skall upprättas.

    · Stift, församlingar och samfälligheter skall i enlighet med kyrkoordningen förses med prognoser över väntade kyrkoavgiftsintäkter.

    · Utbetalning av kyrkoavgiftsmedel skall ske i enlighet med kyrkoordningen.

    · Kyrkobokföringssystemet skall upprätthållas och vidareutvecklas.

    · Kyrkofondens förmögenhet skall förvaltas så effektivt som möjligt, varvid den skall vara placerad så att riskerna sprids och förmögenheten uppnår bästa möjliga uthålliga totalavkastning. Förvaltningen skall samtidigt ske på ett etiskt försvarbart sätt och i enlighet med kyrkans grundläggande värderingar.

    · Andra kapitaltillgångar än kyrkofonden skall - inom ramen för de särskilda föreskrifter som kan gälla för dessa - förvaltas på samma sätt som kyrkofonden.

    Verksamhet och måluppfyllelse

    En stor uppgift under året har varit förberedelser för den kommande fördelningen av kyrkoantikvarisk ersättning. De biskopsgårdar som nationella nivån alltjämt i början av år 2001 var ägare till har under året överlämnats till respektive stift.

    Publikationen Nyckeln till Svenska kyrkan - verksamhet och ekonomi, som innehåller både ekonomiska redogörelser och nyckeltal på boksluts-, personal- och verksamhetsstatistik som församlingar, samfälligheter och stift lämnar årligen, är en ny utgåva. Tidigare har de ekonomiska redogörelserna och nyckeltalen redovisats i separata utgåvor.

    Svenska kyrkans statistikdatabas version 1, som bl.a. utmynnar från de uppgifter som finns i "Nyckeln", har varit i ett uppbyggnadsskede och testkörts under året.

    Kyrkofondens styrelse beslutade i början av året om nya beräkningsgrunder för särskild utjämningsavgift. De nya beräkningsgrunderna tar viss hänsyn även till värdestegring på prästlönefonderna.

    I övrigt har huvudsakligen löpande ärenden handlagts.

    Effektmål

    · Generella bidrag och avgifter inom utjämningssystemet skall - i enlighet med kyrkoordningen - betalas ut respektive tas in genom månatlig avräkning mot inflytande kyrkoavgiftsmedel, dock med en speciell betalningsrutin för den särskilda utjämningsavgiften.

    Ut- och inbetalning av bidrag respektive avgifter har skett i enlighet med kyrkoordningens bestämmelser. Målet har således uppfyllts.

    · Individuella bidrag inom utjämningssystemet skall utbetalas inom två veckor från det att dokumenterat beslut i ärendet föreligger.

    Utbetalning av individuella bidrag har skett omgående efter att justerat protokoll över beslutet att bevilja bidrag förelegat. Målet har således uppfyllts.

    · Ekonomisk statistik för stift, församlingar och samfälligheter skall föreligga senast åtta månader efter verksamhetsårets slut.

    Den ekonomiska statistiken förelåg inte i slutlig form inom den förelagda tiden. Skälet till förseningen har i första hand varit att ett antal församlingar och samfälligheter lämnat sina uppgifter senare än som begärts. Från 86 församlingar och samfälligheter har uppgifterna helt uteblivit, att jämföra med bokslut 1999 då 56 ekonomiska redogörelser uteblev. Målet har därför inte uppfyllts. Det kan föreligga skäl att för kommande år utnyttja kyrkoordningens möjligheter till förseningsavgifter i dessa fall.

    · Inflytande kyrkoavgiftsmedel skall samma dag vidarebefordras till stift, församlingar och samfälligheter.

    Fördelningen av kyrkoavgiftsmedel sker genom att stift, församlingar och samfälligheter har getts tillgång till s.k. dispositionsnummer inom ett Svenska kyrkans bankkonto, kyrkkontot. Medlen sätts in på detta konto omedelbart när de överförs till kyrkan från Skattemyndigheten. Målet har således uppfyllts.

    · Överföring av folkbokföringsuppgifter till kyrkobokföringen skall ske med en fördröjning om högst två veckor.

    Några nämnvärda fördröjningar i överföringarna av folkbokföringsuppgifter till kyrkobokföringen har inte förelegat under året. Målet har således uppfyllts.

    · Kyrkofondskapitalet och andra medel som förvaltas inom verksamhetsområdet skall förräntas i minst samma mån som andra kapital av liknande slag i det svenska samhället.

    Den ackumulerade avkastningen för svenska förvaltare uppgick till -7,66 procent, medan jämförelseindex uppgick till -6,08 procent för 2001. Den ackumulerade avkastningen för utländska förvaltare uppgick till -14,14 procent, medan jämförelseindex uppgick till -7,52 procent för 2001. Målet har således inte uppfyllts.

    Ekonomisk resultatanalys

    Verksamhetsområdets resultat, som avspeglas i förändringen av övrigt eget kapital, är avsevärt sämre än budget, -833 miljoner kronor.

    Orsaken till detta är att intäkterna från kapital- och finansförvaltningen varit -693 miljoner kronor eller 936 miljoner kronor lägre än budget. Underskottet beror på den kraftiga nedgång som skett på världens aktiebörser under år 2001. Kyrkofondens styrelse har med anledning av utvecklingen övervägt förändring av den gällande placeringspolicyn men inte funnit skäl till ändring av den hittillsvarande linjen, placering till 70 procent i aktier och till 30 procent i räntebärande värdepapper. Kyrkofondens styrelse har gjort bedömningen att denna placeringspolicy långsiktigt alltjämt är den mest lämpliga.

    Hela värdepappersportföljen har skrivits ned till marknadsvärden, vilket gör att resultatet påverkats av orealiserade värdeminskningar under såväl 2000 som 2001. Av kapital- och finansnettot på -693 miljoner kronor utgör 372 miljoner kronor realiserade förluster under år 2001 och 132 miljoner kronor orealiserade förluster hänförliga till samma år.

    Kapitalförvaltningen har därutöver belastats av en högre kostnad än budgeterat, 46 miljoner kronor, för värdesäkring av eget kapital till följd av högre inflation. Samtidigt har en prisfallsreserv på 46 miljoner kronor upplösts. Sammantaget innebär detta att resultatet från kapitalförvaltningen, netto efter förvaltningskostnader, är 938 miljoner kronor sämre än budget.

    Intäkter och kostnader för utjämningssystemet har överensstämt väl med budget och nettot har varit 13 miljoner kronor bättre än budget, tack vare en något högre intäkt från den allmänna utjämningsavgiften och låga kostnader för extra utjämningsbidrag.

    Resultatet har också förbättrats med 45 miljoner kronor genom att tidigare reserveringar för miljardprogrammet, kyrkobyggnadsbidrag och kyrkorestaureringsfond upplösts sedan definitiva kostnaderna nu kunnat överblickas. Vidare har en budgetreserv inom utjämningssystemet på 15 miljoner kronor inte utnyttjats.

    Kostnaden för nationell finansiering har varit 11 miljoner kronor lägre än budget, vilket avspeglar en lägre kostnadsnivå och därmed lägre finansieringsbehov inom övriga verksamhetsområden.

    Kostnaden för utveckling av de nationella administrativa systemen har varit lägre än budget genom att de personella resurserna för att driva IT-projekt måste koncentreras på utvecklingen av valsystemet. Detta tillsammans med vakanser i kansliorganisationen har gjort att kostnaderna för huvudprogram VO-gemensamt varit 21 miljoner kronor lägre än budget.

    Väsentliga händelser efter årsskiftet

    Efter årsskiftet har utbetalningen av kyrkoantikvarisk ersättning inletts. Svenska kyrkans statistikdatabas, version 1, har kommit i bruk.

    Ledamöter och ersättare i Kyrkofondens styrelse

    Ordinarie ledamöter

    Civilekonom Bertil Persson, ordförande, kontraktsprost Sten Johansson, 1:e vice ordförande, överförmyndare Lars Rydje, 2:e vice ordförande, handelsanställd Monika Köpsén, kontraktsprost Gunnar Prytz, kanslichef Suzanne Fredborg, universitetsadjunkt Monika Sandström, komminister Dag Sandahl, överförmyndare Urban Gibson.

    Ersättare

    F. landshövding Görel Bohlin, sjuksköterskan Berit Möllebäck, utredningssekreterare Vanja Björsson, institutionschef Jösta Claeson, FM Christina Mårtensson, förvaltningschef Staffan Holmgren, lantbrukare Gösta Äng, revisionsledare Per Lindberg, civilekonom Ulf Perbo.

    Kyrkofondens styrelse har sammanträtt den 8 januari, 24 januari, 15 mars, 22 mars, 5 juni, 7 september, 23 oktober och den 12 december.

    Lars Friedner

    Verksamhetsområdeschef

    Resultatrapport Svenska kyrkans nationella nivå, VO: Ekonomisk utjämning och kapitalförvaltning

    Enhet: 1000-tal kronor

    Utfall

    Budget

    Bdg avv.

    %

    Budget

    Utf fg år

     
     

    akt. period

    akt. period

    akt. period

     

    helår

    akt. period

                 

    EXTERN FINANSIERING

               

    Utjämningsavgifter

    1 350 126

    1 340 153

    9 973

    -1

    1 340 153

    1 283 450

    Netto kapital- o finansförv

    -693 134

    243 000

    -936 134

    -

    243 000

    103 300

    Övriga intäkter

    2 117

    2 000

    117

    -6

    2 000

    1 764

    S:A EXTERN FINANSIERING

    659 109

    1 585 153

    -926 044

    58

    1 585 153

    1 388 513

                 

    INTERN FINANSIERING

               

    Nationell finansiering

    -318 868

    -329 998

    11 130

    3

    -329 998

    -200 978

    S:A INTERN FINANSIERING

    -318 868

    -329 998

    11 130

    3

    -329 998

    -200 978

                 

    KOSTNADER

               

    Utjämningsbidrag

    -1 027 605

    -1 030 327

    2 722

    0

    -1 030 327

    -985 357

    Lämnade bidrag

    -4 810

    0

    -4 810

    -

    0

    -159 585

    Övriga externa kostnader

    -37 701

    -67 612

    29 912

    44

    -67 612

    -40 028

    Personalkostnader

    -1 976

    -2 400

    424

    18

    -2 400

    -1 042

    Kanslikostnader

    -11 748

    -14 998

    3 250

    22

    -14 998

    -8 319

    S:A KOSTNADER

    -1 083 840

    -1 115 337

    31 497

    3

    -1 115 337

    -1 194 331

                 

    DISPOSITIONER

               

    Förändr ändamålsdest medel

    39 915

    0

    39 915

    -

    0

    171 180

    Förändr verksamh dest medel

    10 321

    0

    10 321

    -

    0

    0

    Förändr prisfallsreserv

    46 185

    0

    46 185

    -

    0

    0

    Förändr värdesäkrat eget kap

    -94 960

    -49 079

    -45 881

    -93

    -49 079

    -42 022

    Förändr övrigt eget kapital

    742 136

    -90 739

    832 875

    -

    -90 739

    -113 822

    S:A DISPOSITIONER

    743 599

    -139 818

    883 417

    -

    -139 818

    15 336

                 

    NETTO RESULTAT

    0

    0

    0

    100

    0

    8 541

                 
                 

    KOSTNADER per HUVUDPROGRAM

             

    VO-gem. Ek.utj/kapitalförvaltn

    -36 857

    -57 715

    20 858

    36

    -57 715

    -191 590

     

    Ekonomisk utjämning

    -1 032 786

    -1 045 327

    12 541

    1

    -1 045 327

    -991 914

    Kapitalförvaltning

    -14 197

    -12 000

    -2 197

    -18

    -12 000

    -10 827

    Extern kapitalförvaltning

    0

    -295

    295

    100

    -295

    0

    SUMMA KOSTNADER

    -1 083 840

    -1 115 337

    31 497

    3

    -1 115 337

    -1 194 331

    Kostnader anges med -. Negativt nettoresultat betyder alltså att kostnaderna överstiger intäkterna. Negativ budgetavvikelse betyder sämre resultat än budgeterat.

Previous PageNext Page


TillbakaUpp