Ändringsbehov som kräver beslut vid två kyrkomöten
1 Undantag från offentlighet
Kyrkostyrelsens förslag: Vissa justeringar i vad avser handlingssekretess inom kyrkans familjerådgivning och enskilt bedriven förskole- och skolbarnomsorgsverksamhet föreslås. Vidare föreslås att en sekretessbestämmelse införs för personutredningar i samband med rekrytering av personal.
Beslut fattas vid 2002 års kyrkomöte. För att bli gällande måste ett likalydande beslut fattas vid Kyrkomötet i oktober 2003.
Promemorians förslag: Överensstämmer i huvudsak med vårt.
Remissinstanserna: Stiften har inte några synpunkter, kanske främst beroende på att endast marginella delar av dessa frågor har varit remitterade med förslag om omedelbart åtgärdande.
Svenska kyrkans överklagandenämnd noterar att det finns anledning att skyndsamt göra ett antal förändringar rörande vissa frågor, förutom de föreslagna ändringarna, även utlämnande av uppgifter som kan medföra att de behandlas i strid med personuppgiftslagen.
Vidare tar överklagandenämnden upp frågan om bestämmelser motsvarande föreskrifter om förundersökningssekretess. Det finns ett behov att utreda frågan om ett förstärkt skydd för uppgifter om enskilda som förekommer främst i ärenden om obehörighet att utöva kyrkans vigningstjänst.
Församlingsförbundet föreslår en redaktionell bearbetning av texten och att de relevanta lagarna endast räknas upp. Församlingsförbundet tar upp konsekvenser av att ny socialtjänstlag trätt i kraft 1 januari 2002. Vidare anser man utifrån den pågående debatten om den sociala ekonomin att förslaget till ändring av 54 kap. 2 § bör kompletteras med en hänvisning till (lag 1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
Skälen för Kyrkostyrelsens förslag
I kap. 54 behandlas frågor om undantag från offentligheten. Ett flertal bestämmelser i detta kapitel måste övervägas ytterligare. För ändringar i detta kapitel krävs enligt 11 kap. 19 § att Kyrkomötet fattar likalydande beslut vid sammanträde i oktober två på varandra följande år. Här tas upp de frågor som bedöms vara så genomarbetade att beslut kan fattas vid årets kyrkomöte.
1. I 54 kap. 2 § kyrkoordningen finns en bestämmelse om handlingssekretess inom kyrkans familjerådgivning. Familjerådgivning som bedrivs av Svenska kyrkan omfattas dock av den lagstadgade tystnadsplikt som anges i socialtjänstlagen (2001:453), eftersom lagens reglering även avser familjerådgivning som bedrivs av enskilda. Även på ett par andra områden är verksamhet som bedrivs av en församling omfattad av tystnadsplikt till följd av föreskrifter i lag. Det gäller förskoleverksamhet, skolbarnomsorg (fritidsverksamhet) och verksamhet på hälso- och sjukvårdens område. För att detta skall bli tydligt bör det i kyrkoordningen tas in en erinran om vad som gäller enligt lag på dessa områden.
En konsekvens av att tystnadsplikt inom vissa verksamheter regleras i lag är att också undantagen från tystnadsplikten styrs av vad som sägs i lag. Som exempel kan nämnas att det är tillåtet att lämna uppgifter i vissa fall när det finns en anmälningsskyldighet enligt lag. I 54 kap. 14-17 §§ kyrkoordningen i dess nuvarande lydelse, anges dock ett antal situationer när uppgifter som normalt är sekretessbelagda, bl.a. inom familjerådgivningen, ändå får röjas. En del av dessa situationer motsvaras av vad som gäller enligt lag medan andra, t.ex. att uppgiften får lämnas till kyrkans organisation för revision, tillsyn och överprövning, saknar motsvarigheter i den statliga regleringen.
För att det inte skall råda någon konflikt mellan kyrkoordningen och lagstiftningen när det gäller vad som kan anses vara ett tillåtet röjande av uppgifter, bör det i kyrkoordningen inte finnas några bestämmelser som anger när tystnadslikt inom de lagreglerade verksamheterna bryts. Detta föreslås nu rättas till.
2. I likhet med vad som sägs om familjerådgivning skulle det - för att bli tydligt och konsekvent - kunna föras in en hänvisning i kyrkoordningen också till den tystnadspliktsbestämmelse som gäller för enskilt bedriven förskole- och skolbarnomsorgsverksamhet ("fritids") enligt 2 kap. 18 § skollagen (1985:1100). I den mån en församling i Svenska kyrkan bedriver sådan verksamhet som avses där (= verksamhet som kräver tillstånd av eller ett avtal med kommunen) råder tystnadsplikt för den som är eller har varit verksam där för uppgift om enskilds personliga förhållanden. I likhet med familjerådgivningssekretessen är denna sekretess absolut i den meningen att förbudet gäller oberoende av eventuell skadebedömning men ett "behörigt" röjande kan ske om det finns stöd för det i annan lag. En utvidgning av bestämmelsen i enlighet med Församlingsförbundets förslag synes riktig.
3. Ett förstärkt skydd för uppgifter om enskilda har diskuterats när det gäller personutredningar i samband med rekrytering av personal. Enligt nuvarande bestämmelser i 54 kap. 4 § om undantag från offentlighet inom kyrkans personaladministration gäller skyddet bara för dem som redan är anställda (eller förtroendevalda). I den mån det görs en personutredning, en psykologtest eller liknande vid en rekrytering - något som är vanligt vid chefstillsättningar - kan en sådan inte hållas hemlig trots att den kan innehålla känsliga personuppgifter. Det finns starka skäl till att samma skydd för personliga förhållanden skall gälla vid rekrytering av personal som för redan anställda i just dess specifika situationer.