Överväganden
1 Ändringar vid Kyrkomötet 2002
Mot bakgrund av vad Kyrkomötet uttalade år 2000 om ändringar i kyrkoordningen föreslås vissa ändringar i kyrkoordningen redan 2002. Det som i första hand bör ändras är de direkta brister av olika slag som noterats vid genomgången av ändringsbehov. Det är bl.a. fråga om sådant som närmast har karaktär av skrivfel såsom t.ex. felaktiga hänvisningar och terminologiska inkonsekvenser. På några punkter finns det också behov att förtydliga kyrkoordningens bestämmelser. Vidare har det i vissa fall fått följdverkningar, som inte torde varit avsedda eller i varje fall inte är motiverade, när en bestämmelse har ändrats som på ett eller annat sätt är kopplad till en annan bestämmelse. Ett exempel på detta är den förändring som gjordes vid 1999 års kyrkomöte i 8 kap. 8 §. Det uttalade avsikten var endast att Ansvarsnämnden för biskopar skulle pröva om de som är kandidater i det slutliga biskopsvalet uppfyller de allmänna krav som ställs på den som skall vigas till ett uppdrag inom kyrkans vigningstjänst i 25 kap. 2 §. Genom att det i den sistnämnda paragrafen finns en hänvisning till 30 kap. ställs enligt kyrkoordningen krav på prästvigning för att kunna väljas till biskop och inte enbart för att kunna vigas till biskop. I något fall har inte tagits med förslag till förändring av bestämmelserna trots att det indirekt skedde en omotiverad ändring när kyrkoordningen beslutades. Det gäller valbarhet för ett uppdrag som kyrkvärd. I och med att kyrkvärdar enligt 4 kap. 24 § väljs bland församlingens röstberättigade sänktes åldersgränsen för att kunna väljas till kyrkvärd när åldersgränsen för rösträtt fastställdes till 16 år.
Det finns också brister av andra slag som bör åtgärdas så snart som möjligt. I några fall har det visat sig saknas bestämmelser där det förefaller rimligt att sådana borde finnas och har funnits tidigare. Det gäller t.ex. jävsbestämmelserna i kyrkoordningen som nu enbart tar sikte på förtroendevalda. Tidigare omfattades även anställda av föreskrifter om jäv i kyrkolagen. Det finns också oklarheter som bör avhjälpas. Exempel på detta är att de allmänna valbarhetsbestämmelserna i 33 kap. enbart avser förtroendevalda såsom dessa definieras i 33 kap. 1 §. De torde därmed inte gälla för t.ex. ledamöter och ersättare i domkapitlet, vilket dock synes ha varit den egentliga avsikten när kyrkoordningen beslutades.
Utgångspunkten för de förslag till direkta förändringar som redovisas är främst att åtgärda sådana brister som kan sägas ha uppkommit mer eller mindre av misstag. Det finns också förslag som avser sådana brister som visat sig när kyrkoordningen varit i bruk under två års tid. Samtidigt kan noteras att gränsen mellan vad som är att se som brister och sådana ändringsbehov som hör samman med önskemål om egentliga förändringar i kyrkoordningen inte alltid är alldeles klar.
De förslag till ändringar i kyrkoordningen som redovisas i denna skrivelse är i stor utsträckning sådana där det inte torde krävas några närmare överväganden beträffande hur bestämmelserna bör utformas och synes självklara.
Beträffande några av förslagen kan diskuteras om de innebär ändring i sak. Vi har ändå ansett att de är sådana till sin karaktär att de kan tas upp till prövning.
2 Ändringar vid Kyrkomötet 2003
Vid inventeringen av ändringsbehov har även aktualiserats sådana förändringar som kan finnas anledning att i enlighet med den ursprungliga planeringen ta upp först vid Kyrkomötet år 2003. Det är här inte fråga om brister som är i omedelbart behov av att åtgärdas. I flera fall kan det finnas anledning att ytterligare pröva om och vilka förändringar som bör göras.
Som ovan nämnts behandlas valfrågorna i samband med utvärderingen av de kyrkliga valen. På en punkt föreslås dock att det omedelbart görs en ändring i 38 kap. kyrkoordningen. Det gäller bestämmelserna om ersättarnas tjänstgöring i samfällda kyrkofullmäktige. Dessa bestämmelser är av betydelse under den pågående mandatperioden och inte särskilt när valet genomförs.
Frågor som rör ändringar i 56 kap. i kyrkoordningen om kyrkobokföring och andra register föreslås få anstå i sin helhet till 2003 års kyrkomöte utifrån bl.a. det faktum att i samband med förändringar och uppbyggnad av nytt kyrkobokföringssystem måste beaktas tekniska frågor rörande behörigheter m.m. vilka kan få pastorala konsekvenser.
Frågor som aktualiserades vid Kyrkomötet 2001 rörande bl.a. domkapitlets delegationsrätt, handläggning av ärenden om obehörighet att utöva kyrkans vigningstjänst och domkapitlets partsställning är även sådant som behöver bearbetas ytterligare.