Motion till Kyrkomötet
2002:168
av Lars Ekblad
om avslutningen av dagens bön/kollektbönen
|
Kyrkomötet
KMot 2002:168
|
Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:4 Den svenska evangelieboken
Kollektbönen - eller dagens bön - är en av huvudgudstjänstens viktigaste böner. I den tidiga kyrkan var den bön som inledde gudstjänsten när församlingen samlats - därav namnet "kollektbön", den bön som samlar gudstjänstdeltagarna och deras enskilda böner in i den gemensamma gudstjänsten. I dag, med en betydligt rikare utformning av gudstjänstens inledande del, fungerar den som en sammanfattning av gudstjänstens inledning och som en övergång till Ordets gudstjänst.
I vår kyrkas tradition beds kollektbönen/dagens bön oftast av den präst som leder gudstjänsten. Men naturligtvis är den i hög grad en hela den gudstjänstfirande församlingens bön. Därför är det viktigt att församlingen lätt och naturligt ges möjlighet att instämma i bönen genom att säga eller sjunga sitt "Amen".
I den första serien av kollektböner/dagens bön sker detta genom att bönerna anknyter till en klassisk form med en avslutning som hjälper församlingen att lätt stämma in med sitt "Amen".
Även i den föreslagna andra serien av böner ges församlingen för det mesta ett tydligt tecken att instämma med sitt "Amen". Det sker genom att bönen ofta avslutas med orden "I Jesu namn", "för Jesu Kristi skull", "Genom Jesus Kristus, vår Herre" eller liknande.
Men i ett antal av de nyformulerade bönerna saknas denna möjlighet. Det gäller bönerna på skärtorsdagen, annandag påsk, Kristi himmelsfärds dag, pingstdagen, andra, sjätte, sextonde och tjugonde söndagarna efter trefaldighet, Kristi förklarings dag, söndagen efter midsommardagen - den helige Johannes döparens dag och tacksägelsedagen.
Dagens bön/kollektbönen på dessa dagar kan kompletteras på följande eller liknande sätt:
- Skärtorsdagen. Eftersom bönen där är riktad till Kristus kan bönen avslutas: "... och sänd oss att tjäna som du har tjänat. Du som lever och råder i evighet."
- Annandag påsk. Också denna dag är bönen riktad till Jesus Kristus. Den kan lämpligen avslutas: "... att du lever. Din är äran i evighet."
- Kristi himmelsfärds dag. Bönen är denna dag riktad till Gud och kan t.ex. avslutas: "... att vittna om honom, Jesus Kristus, vår Herre."
- Pingstdagen. Bönen är riktad till den treenige Guden. Den kan givetvis avslutas enkelt: "I Jesu namn", eller: "Din är äran i evighet". Med tanke på dagens festkaraktär kanske en rikare form kan vara motiverad, t.ex.: "Genom Jesus Kristus vår Herre, som lever och verkar med dig och den heliga Anden, nu och alltid och i evighet."
- Andra söndagen efter trefaldighet. Bönen är riktad till Jesus Kristus och kan avslutas enkelt, t.ex.: "... i ditt rike. Du som lever och verkar i evighet."
- Sjätte söndagen efter trefaldighet. Också denna söndag är bönen riktas till Jesus Kristus och kan avslutas t.ex. så: "... kommer närmare dig. Din är äran i dag och alla dagar, intill evighet."
- Kristi förklarings dag. Bönen riktas till Gud och skulle kunna avslutas: "... bekänna hans heliga namn, Jesus Kristus, vår Herre."
- Tolfte söndagen efter trefaldighet. Bönen, som riktas till Gud, kan avslutas enkelt, t.ex.: "I Jesu namn" eller "Du som lever och verkar, i dag och alla dagar, intill evighet."
- Sextonde söndagen efter trefaldighet. Bönen riktas till Gud. En enkel avslutning kan vara: "... det liv som aldrig dör. Genom Jesus Kristus, vår Herre/Frälsare."
- Tjugonde söndagen efter trefaldighet. Bönen riktas till den treenige. En enkel avslutning skulle kunna vara: "... ett tecken för ditt rike. Din är äran i evighet."
- Söndagen efter midsommardagen - den helige Johannes döparens dag. Bönen, som riktas till Gud, har i förslaget en avslutning som kan göras till en tydligare liturgisk ansats: "... efter honom som kommer, Jesus Kristus, vår Herre."
- Tacksägelsedagen. Bönen riktas till Gud. En avslutning som naturligt knyter an till bönens senare del skulle kunna vara: "... din största gåva, Jesus Kristus, som omsluter allt med välsignelse. Din är äran, i evighet."
Mot bakgrund av vad som framförts i motionen föreslår jag att Kyrkomötet beslutar
att bönerna i den föreslagna nya serien av dagens bön/kollektbön som angetts ovan ändras och kompletteras i enligt följande:
- skärtorsdagen: "... och sänd oss att tjäna som du har tjänat. Du som lever och råder i evighet."
- annandag påsk: "... att du lever. Din är äran i evighet."
- Kristi himmelsfärds dag: "... att vittna om honom, Jesus Kristus, vår Herre."
- pingstdagen: "Genom Jesus Kristus vår Herre, som lever och verkar med dig och den heliga Anden, nu och alltid och i evighet."
- andra söndagen efter trefaldighet: "... i ditt rike. Du som lever och verkar i evighet."
- sjätte söndagen efter trefaldighet: "... kommer närmare dig. Din är äran i dag och alla dagar, intill evighet."
- Kristi förklarings dag: "... bekänna hans heliga namn, Jesus Kristus, vår Herre."
- tolfte söndagen efter trefaldighet: "Du som lever och verkar, i dag och alla dagar, intill evighet."
- sextonde söndagen efter trefaldighet: "... det liv som aldrig dör. Genom Jesus Kristus, vår Herre/Frälsare."
- tjugonde söndagen efter trefaldighet: "... ett tecken för ditt rike. Din är äran i evighet."
- söndagen efter midsommardagen - den helige Johannes döparens dag: "... efter honom som kommer, Jesus Kristus, vår Herre."
- tacksägelsedagen: "... din största gåva, Jesus Kristus, som omsluter allt med välsignelse. Din är äran, i evighet."
Pristina, Kosovo den 31 juli 2002
Lars Ekblad