Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Motion till Kyrkomötet
2002:150
av Tomas Forsner
om kyrkoherdes närvaro i valnämnd

Kyrkomötet

Mot 2002:150

Med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:10 Ändringar i kyrkoordningen

I Kyrkostyrelsens skrivelse KsSkr 2002:10 föreslås ett tydliggörande av att kyrkoherden ej har närvarorätt i valnämnd. Samtidigt sägs att några remissinstanser har framfört vikten av en sådan närvarorätt. Kyrkostyrelsen grundar sitt förslag på en hänvisning till att Andra kyrkolagsutskottet kommenterat förhållandet. Vid närmare undersökning framkommer inte några sakliga motiveringar till att undantag görs för valnämnderna. Inte heller remissinstansernas motiveringar redovisas, endast att de hävdar "ett något annorlunda perspektiv".

Det måste finnas starka skäl att valnämnden är den enda nämnd som undantas från kyrkoherdes närvarorätt. Jag menar att det i stället finns goda skäl att kyrkoherden har möjlighet att delta och att det på många sätt skulle underlätta valarbetet.

Det främsta skälet är det grundläggande helhetsansvar som åvilar kyrkoherden: "Kyrkoherden har ansvaret för tillsyn och samordning av all verksamhet utifrån församlingens grundläggande uppgift." (2 kap. 6 §)

I samband med valet krävs en samordning på många punkter. Det gäller exempelvis gudstjänster och annan församlingsverksamhet. Det handlar om lokaler för röstning. Ibland ordnas även särskilda aktiviteter för att förstärka valdeltagandet och att informera om församlingen. För att detta skall kunna ske på ett för valförfarandet lämpligt sätt krävs förberedelser och kontakter med valnämnden.

Även vad gäller tillsynen kan kyrkoherdens kännedom om församlingen och den kyrkliga organisationen med dess regelverk vara till god hjälp i valarbetet.

Det finns också andra skäl. Kyrkoherden har ofta ett arbetsledningsansvar för personal som kan bli ianspråktagen för valarbete.

Kyrkoherden har enligt kyrkoordningen också ansvar för den del av röstningen som sker på pastorsexpeditionen. Genom pastorsexpeditionen lämnas dessutom mycket information om valet.

Det finns alltså skäl för att i stället för ett förtydligande av undantaget för kyrkoherdens närvarorätt i nämnder som kyrkostyrelsen föreslår, upphäva undantaget genom att i valnämndens tillämpningsbestämmelse i 38 kap. 2b § tredje stycket helt enkelt göra ett tillägg och även hänvisa till 4 kap. 26 § där det stadgas om kyrkoherdens närvarorätt.

Mot bakgrund av ovanstående föreslår jag att Kyrkomötet beslutar

1. att ej anta Kyrkostyrelsens förslag till ändring av 4 kap. 26 § kyrkoordningen.

2. att besluta att 38 kap. 2 b § tredje stycket skall ha följande lydelse:

"För valnämnden skall tillämpas vad som sägs om nämnder i 4 kap. 25, 26 respektive 32 §§ kyrkoordningen."

Götene den 31 juli 2002


Tomas Forsner

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp