Svenska kyrkans hemsida

Kyrkomötet
Skrivelser
Motioner
Betänkanden
Frågor

Beslut
 


Organisationsutskottets betänkande
2002:11
Kyrkonämndens arbetsgivaransvar

Kyrkomötet

O 2002:11

Sammanfattning

I detta betänkande behandlas en motion som syftar till att klarlägga kyrkonämndens arbetsgivaransvar. Utskottet föreslår att motionen avslås.

Förslag till beslut

Utskottet föreslår Kyrkomötet

att avslå motion 2002:76.

Redogörelse för ärendet

Motion

I motion 2002:76 av Staffan Holmgren föreslås att Kyrkomötet beslutar

att uppdra åt Kyrkostyrelsen att framlägga förslag till ändring av kyrkoordningens 4 kap. 31 § så att kyrkonämndens arbetsgivaransvar klargörs i enlighet med vad som framförs i motionen.

Motionären anser att kyrkonämnden bör ha möjlighet att avgöra omfattningen av den delegation i arbetsgivarfrågor som skall ges till församlingskyrkoråden/pastoratsnämnderna. Motionären vill också att Kyrkostyrelsen skall ges i uppdrag att utvärdera hur gällande ordning tillämpas och uppfattas innan förslag till ändringen läggs fram.

För den närmare motiveringen hänvisas till motionen.

Utskottet

Bakgrund

Av 2 kap. 11 § andra stycket kyrkoordningen framgår bl.a. att samfälligheten är arbetsgivare för alla anställda. När någon skall anställas som skall ha arbetsuppgifter i endast en av församlingarna i en samfällighet är det dock enligt tredje stycket i samma paragraf den församlingens kyrkoråd som skall göra detta om inte kyrkorådet givit tillstånd till något annat. Enligt fjärde stycket gäller motsvarande för pastoratsnämnden när det handlar om personal som endast skall ha arbetsuppgifter i ett av pastoraten i en flerpastoratssamfällighet.

I 4 kap. 31 § andra stycket finns en bestämmelse som innebär att kyrkonämnden skall, om det inte finns särskilda skäl, uppdra åt församlingskyrkorådet resp. pastoratsnämnden att för samfälligheten handlägga arbetsgivarfrågor för sådan personal som de själva anställer.

Vid 1999 års kyrkomöte godtogs Centralstyrelsens förslag i nu aktuella delar. I två med anledning av Centralstyrelsens skrivelse CsSkr 1999:3 väckta motioner 1999:75 och 221, framfördes farhågor för att den föreslagna ordningen skulle kunna göra arbetsgivaransvaret otydligt och att konsekvenserna av en splittrad arbetsgivarroll inte kunde överblickas. En klar policy i anställningsfrågor skulle därmed försvåras. På hemställan av Andra kyrkolagsutskottet avslog Kyrkomötet motionerna. Motiven för detta framgår av betänkandet 2 KL 1999:1 sid. 100:

Församlingen är den grundläggande pastorala enheten inom kyrkan och det är därför enligt andra kyrkolagsutskottet väsentligt att församlingen får en starkare position. Den föreslagna ordningen ökar församlingens inflytande över sin verksamhet. Samfällighetens funktion skall begränsas till att vara ett samverkans- och serviceorgan för utjämning och resurshushållning för de församlingar som bildar samfälligheten.

Andra kyrkolagsutskottet är medvetet om att begreppet arbetsgivarfråga, dvs. det som obligatoriskt skall uppdras åt respektive församlingskyrkoråd, är något oprecist. I skrivelsens kommentarer till 4 kap. 31 § finns dock begreppet förklarat. Som exempel nämns rätten att bestämma ingångslön och att medge längre ledigheter. Med en kompetent och sakkunnig hantering av personalfrågorna både i församlingarna och samfälligheten bör några problem inte behöva uppstå. Det saknas därför anledning att bifalla motionerna 1999:75 och 221.

I ett nyligen fattat beslut, 35/02, har Överklagandenämnden i ett beslutsprövningsärende haft att ta ställning till den närmare innebörden av samfällighetens arbetsgivaransvar och den därmed sammanhängande frågan om delegation av arbetsgivarfrågor från samfällighet till församling. Nämnden ansåg inte att det stred mot kyrkoordningen att behålla vissa arbetsgivarfrågor på samfällighetsnivå i stället för att delegera dessa till församlingarnas kyrkoråd. De arbetsgivarfrågor som avsågs var att handha frågor om avlönings-, pensions- och andra anställningsvillkor för arbetstagare inom samfälligheten samt att sluta kollektivavtal med personalorganisationerna.

Det bör slutligen noteras att frågan om omfattningen av den delegation som bör ske till församlingskyrkoråden har behandlats i en information från dåvarande Centralstyrelsen och Svenska kyrkans församlingsförbund, Svenska kyrkan 2000 nr 32 1999. Informationen, som hösten 1999 gick ut till samtliga samfälligheter och däri ingående församlingar, innehöll en rekommendation om att vissa viktigare arbetsgivarfrågor bör ligga kvar på kyrkonämnden och inte delegeras till församlingskyrkoråden. Bland sådana viktigare frågor angavs bl.a. de frågor som omnämnts i det ovan redovisade beslutet från Överklagandenämnden.

Överväganden

I motionen framställs önskemål om att kyrkonämndens arbetsgivaransvar skall klargöras genom en ändring av bestämmelsen i 4 kap. 31 § andra stycket kyrkoordningen. Vad gäller det rättsliga arbetsgivaransvaret är det utskottets uppfattning att detta otvetydigt ligger på samfälligheten oberoende av innehållet i och omfattningen av den delegation som kyrkonämnden förutsätts besluta om enligt nämnda bestämmelse. Samfällighetens ställning som ett gemensamt organ för de i samfälligheten ingående församlingarna medför att denna alltid är att betrakta som part i en arbetsrättslig tvist med en arbetstagare eller dennes organisation. Detta är också innebörden av den ovannämnda bestämmelsen i 2 kap. 11 § andra stycket som klargör att samfälligheten är arbetsgivare för alla anställda: Något behov av klarläggande på denna punkt finns därför inte.

Av motiven till det av motionären framförda förslaget framgår att bestämmelsen om delegation i 4 kap. 31 § andra stycket kan ge utrymme för skilda tolkningar, framför allt vad gäller begreppet "särskilda skäl". Utskottet noterar att detta sätt att formulera normgivande bestämmelser används även på andra ställen i kyrkoordningen. Tolknings- och tillämpningsproblem blir därmed naturligtvis oundvikliga, men dessa kommer på sikt att lösas genom den framväxande praxis i beslutsprövningsärenden som skapas genom Överklagandenämndens beslut. Det ovan nämnda beslutet, 35/02, av Överklagandenämnden är ett exempel på detta.

Utskottet är härutöver av den uppfattningen att ett klarläggande av den aktuella bestämmelsen skulle innebära en ökad grad av detaljstyrning av den lokala nivåns organisation och verksamhetsformer. Enligt utskottet är detta inte en önskvärd utveckling.

Mot bakgrund av det ovan föreslår utskottet att motion 2002:76 avslås.

Uppsala den 20 september 2002

På Organisationsutskottets vägnar

Evert Josefsson

              Patrik Tibbling

Närvarande: Evert Josefsson, ordförande, Birgitta Björner, Börje Henriksson, Inger Wernersson, Lars Öhlén, Aina Andersson, Hans G. Eriksson, Key Lundegård, Kristina Lundgren, MajVis Hultén, Conny Tyrberg, Jan-Anders Ekelund, Anna-Lena Arousell Berglund, Stefan Landmark och Susann Torgerson.

Biskop Ragnar Persenius och biskop Hans Stiglund har deltagit i utskottets överläggning.

Previous PageTable Of ContentsNext Page


TillbakaUpp