Kyrkolivsutskottets betänkande
2002:5
Undervisningsmaterial i kristen etik
|
Kyrkomötet
Kl 2002:5
|
Sammanfattning
I detta betänkande behandlas en motion från den allmänna motionstiden rörande Undervisningsmaterial i kristen etik. Utskottet föreslår avslag till motionens förslag. Till betänkandet fogas en särskild mening.
Förslag till beslut
Utskottet föreslår Kyrkomötet
att avslå motion 81.
Redogörelse för ärendet
Motionen
Ingrid Smittsarve föreslår i motion 2002:81 att Kyrkomötet beslutar
1. att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utse arbetsgrupp att arbeta fram utbildnings/diskussionsmaterial i etiska frågor. Materialet skall vara anpassat till den moderna tiden och för de olika åldersklasserna i förskola, skola och gymnasieskola.
2. att uppdra åt Kyrkostyrelsen att tillse att det färdigställda materialet presenteras för t.ex. landets biskopar så att de kan uppmana församlingarna i sina stift att flitigt och varje skolår använda sig av materialet.
Utskottet
Bakgrund
Motionens innehåll
Motionen tar sin utgångspunkt i uppfattningen att samhällsklimatet i Sverige blir allt tuffare och råare. Som en viktig orsak till detta nämns våld som förekommer i olika slags massmedia bland annat i form av våldsfilmer och pornografiska filmer. Barn och ungdomar tar intryck av detta och det behöver på något sätt bemötas för att intrycken skall balanseras.
Svenska kyrkan kan och bör enligt motionen spela en roll i sammanhanget. Det behövs emellertid nya vägar för att nå ut till barn och ungdomar med etiska diskussioner bland annat om hur vi skall förhålla oss till andra människor. Detta kan göras genom att bemöta och diskutera samt stärka barn och ungdomar. Detta bör enligt motionen i första hand ske i hemmet men det bör även genomsyra hela skoltiden från förskolan till gymnasiet. Kyrkan kan här spela en viktig roll.
För att underlätta kontakter mellan församling och skola föreslås i motionen att diskussionsmaterial om kristen etik för olika stadier i förskola och skola, som är anpassat till modern tid, tas fram och presenteras på ett sådant sätt att det kan komma till användning i hela landet.
Arbete inom Svenska kyrkan kring etikundervisning i skolan
Ombudsmötet 1995 begärde en revision av riktlinjerna för Svenska kyrkans skolkyrkoarbete (Oskr. 1995:513 med OF 1995:508). Nämnden för Kyrkolivets utveckling har med anledning härav reviderat riktlinjerna för Svenska kyrkans arbete på skolan. De nya riktlinjerna fastställdes i januari 2001 och har publicerats i häftet När skola och kyrka möts - grund för Svenska kyrkans arbete med skolan.
Under senare år har flera publikationer givits ut som behandlar kyrkans arbete i skolan med relevans för förmedlingen av kyrkans etiska budskap. Svenska kyrkans församlingsnämnd publicerade år 1999 i serien Mitt i församlingen boken Se mig! Kyrkans uppgift i skolan. Boken innehåller bland annat en rad exempel från olika församlingar på hur skolkyrkligt arbete kan bedrivas. Samma år utgav nämnden ett grunddokument för Svenska kyrkans arbete med barn upp till fjorton år, med titeln I dialog med barn.
I mig själv är ett studiematerial, avsett för grupparbete, för dem som arbetar med barn och ungdomar inom Svenska kyrkan. Materialet, som publicerades år 2000, är resultatet av ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Svenska Kyrkans Unga, EFS och SKS (numera Sensus).
Ett samtalsmaterial kring etik och livsfrågor, avsett för lärare, har tagits fram vid Ersta under rubriken Skolväskan. Materialet, som har varit i bruk under 1990-talet, har sedan legat till grund för samtalsmaterialet Etik och ledarskap i förskola och skola. Utöver detta finns mycket material som har producerats lokalt i olika församlingar. Vid Umeå universitet planeras i samarbete med Luleå och Härnösands stift en tiopoängskurs i Kyrkligt skolarbete med start vårterminen 2003.
Det nämnda materialet har det gemensamt att det vänder sig till lärare och ledare. Detta är uttryck för ett pedagogiskt synsätt enligt vilket undervisning i etik med fördel bedrivs i dialogform genom samtal, rollspel och liknande.
Läromedel i etik
Det finns emellertid även läromedel som är avsett att användas av eleverna. Prästen Lars Collmar har utarbetat praktiska läromedel i etik för barn med titlar som Hur gör vi nu?, Vad gör vi sen?, Vi bestämmer och Gott prat. Dessa böcker, som har givits ut av Argument förlag, innehåller bland annat noveller och dramer där olika moraliska aspekter aktualiseras. Vem bryr sig!? är ett etikmaterial för barn i åldrarna tio till fjorton år, som skrivits av Anna Erde Malmberg och Rolf Hamark och givits ut på Argument förlag. Malmberg och Hamark har på samma förlag även givit ut ett samtalsmaterial på video under rubriken Schyst - ett sätt att vara, som tar sin utgångspunkt i de tio budorden. För närvarande arbetar Argument förlag med att ta fram ett material för grundskolans senare årskurser samt för gymnasiet. För högstadieelever kan med fördel sådant material som är avsett för konfirmandundervisning användas. En bok som har använts i etikundervisningen på flera stadier inom skolan är På ett dammkorn i universum. En lärobok om livet och döden av Kennert Orlenius (Cordia 1990).
Beträffande mera övergripande frågor kring kyrkornas ansvar för skolans etikundervisning kan nämnas det ekumeniska dokumentet Statens och kyrkornas ansvar för samhället som värdegemenskap (Verbum 1996) som har utarbetats av en arbetsgrupp på uppdrag av Sveriges kristna råd. Ett kapitel i denna bok behandlar särskilt etiken i skolan. Vidare har teologen Ola Sigurdson utkommit med boken Den goda skolan; om etik, läroplaner och skolans värdegrund (Studentlitteratur 2002).
Överväganden
Utskottet finner att det, som framgår av redogörelsen ovan, redan finns ett omfattande material om kristen etik för olika stadier i skolan. Utskottet menar därför att det inte finns anledning för Svenska kyrkan att ta fram ytterligare sådant material. Dessutom menar utskottet att de som har producerat materialet är bäst skickade att marknadsföra detsamma.
Uppsala den 19 september 2002
På Kyrkolivsutskottets vägnar
Göran Åberg
Närvarande: Göran Åberg, ordförande, Vanja Björsson, Lars Rydje, Margareta Carlenius, Rolf Forslin, Bo E Nilsson, Margareta Holmberg, Johan Lothigius, Inger Björkroth, Monika Sandström, Birgitta Josefson-Hultgren, Per-Henrik Bodin, Joakim Svensson, Torsten Josephsson, Kerstin Zetterberg.
Biskop Lars-Göran Lönnermark och biskop Biörn Fjärstedt har deltagit i utskottets överläggning.
Särskild mening
Biskop Biörn Fjärstedt lät anteckna som sin mening att motionen, som också utskottet angett, aktualiserar viktiga frågeställningar och att det finns anledning att fortlöpande producera och utge material om kristen etik för olika stadier i skolan.