Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande
2002:6
Kyrkoavgiften
|
Kyrkomötet
EE 2002:6
|
Sammanfattning
Ekonomi- och egendomsutskottet föreslår att Kyrkostyrelsen låter utreda frågeställningar om kyrkoavgiften.
Förslag till beslut
Utskottet föreslår Kyrkomötet
1. att uppdra till Kyrkostyrelsen att låta utreda frågeställningar kring kyrkoavgiften i enlighet med vad utskottet anfört under rubriken Överväganden samt
2. att avslå motionerna 2002:5, 2002:32, 2002:38, 2002:44, 2002:45, 2002:56 och 2002:69.
Redogörelse för ärendet
Motioner
I motion 2002:4 av Staffan Holmgren och Gunnar Prytz om underlaget för uttag av kyrkoavgift föreslås att Kyrkomötet beslutar
att uppdra åt Kyrkostyrelsen att initiera en översyn av beräkningsunderlaget för kyrkoavgift.
I motion till 2002:32 av Erna Arhag om införande av maxbelopp för kyrkoavgift föreslås att Kyrkomötet beslutar
att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda förutsättningar och konsekvenser av införande av ett maxbelopp för kyrkoavgiften.
I motion 2002:38 av Erna Arhag om återbetalning av kyrkoavgift vid utträde ur Svenska kyrkan föreslås
att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda och lämna förslag till regler för en schablonmässigt beräknad återbetalning av kyrkoavgift för icke kyrkotillhöriga från och med månaden efter beviljat utträde ur Svenska kyrkan.
I motion 2002:44 av Gösta Äng om kyrkoavgiften föreslås att Kyrkomötet beslutar
att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att utreda frågan om en övre gräns av kyrkoavgiften.
I motion 2002:45 av Gösta Äng om utlandsboende svenska kyrkotillhöriga föreslås att Kyrkomötet beslutar
att ge Kyrkostyrelsen i uppdrag att studera frågan och föreslå Kyrkomötet besluta att tillse att delårs utlandsboende svenska kyrkotillhöriga får sin kyrkoavgift för tiden utomlands tillförd sin SKUT-församling.
I motion 2002:56 av Britta Olinder m.fl. om kyrkoavgiften föreslås att Kyrkomöte beslutar
att uppdra åt Kyrkostyrelsen att tillsätta en utredning som bearbetar frågor kring kyrkoavgiften.
I motion 2002:69 av Kerstin Bergman m.fl. om kyrkoavgiften föreslås att Kyrkomötet beslutar
att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda behovet av och eventuellt komma med förslag om "golv och tak" i kyrkoavgiften.
Motion 2002:4, 2002:45 och 2002:69 handlar om eventuella gränser för högsta och lägsta inkomst som skall ligga till grund för kyrkoavgift respektive eventuella minimibelopp och maximibelopp för kyrkoavgiften. Motionerna 2002:32 och 2002:44 handlar om en maximinivå för kyrkoavgift.
Motion 2002:38 tar upp det faktum att den som den beviljas utträde ur Svenska kyrkan och därmed inte längre är kyrkotillhörig kan komma att betala kyrkoavgift under en mer eller mindre lång tid efter utträdet. Den som beviljas utträde senast den 1 november ett visst inkomstår betalar kyrkoavgift hela detta inkomstår. Den som däremot beviljas utträde efter 1 november betalar kyrkoavgift även hela påföljande inkomstår. Motionären hemställer att Kyrkostyrelsen får i uppdrag att utreda och lämna förslag till regler för en schablonmässigt beräknad återbetalning av kyrkoavgift för icke kyrkotillhöriga från och med månaden efter beviljat utträde ur Svenska kyrkan.
I motion 2002:45 skisseras att kyrkoavgiften, för den del av året en kyrkotillhörig svensk bor utomlands, skall gå till den SKUT-församling hon/han hör till.
I motion 2002:56 konstateras det att det finns många aspekter att ta i beaktande när det gäller kyrkoavgiften. Motionärerna anser att teologiska och sociala synvinklar, förutom fiskala, behöver bearbetas.
Andra utskott
Utskottet har berett Budgetutskottet möjlighet att yttra sig över betänkandet. Budgetutskottets yttrande (B 2002:2y) närslutes som bilaga 1.
Utskottet
Bakgrund
I 7 § lag (1998:1591) om Svenska kyrkan anges att den som tillhör Svenska kyrkan skall betala lokal och regional kyrkoavgift. Enligt 3 § lag (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund gäller att begravningsavgift enligt begravningslagen (1990:1144) räknas in i kyrkoavgiften (Undantag gäller för den som är folkbokförd i en församling där kommunen är huvudman för begravningsverksamheten). Av 4 § i samma lag framgår att avgifter som tas in med statlig hjälp beräknas på grundval av den till kommunal inkomstskatt beskattningsbara förvärvsinkomsten.
I 42 kap. 1 § andra stycket kyrkoordningen uttalas att det i 4 § lagen (1999:291) om avgift till registrerat trossamfund framgår att kyrkoavgiften skall beräknas på samma underlag som den kyrkotillhöriges kommunala inkomstskatt skall beräknas på.
Kyrkomötet 2001 (EE 2001:5) avslog två motioner om kyrkoavgiften och anförde:
Systemen för debitering och uppbörd av skatt är mycket komplexa liksom de beskattningsregler som systemen skall hantera på ett korrekt och säkert sätt. Utformningen av både kyrkoordningens regler och det statliga systemen har föregåtts av ett omfattande utredningsarbete. Förändringar kan få mycket stora konsekvenser.
När det gäller motion 2001:61 uppfattar utskottet motionärernas målsättning som att den som endast erlägger skatt på inkomstslaget kapital också skall betala kyrkoavgift.
Utskottet konstaterar att nuvarande regler i dessa delar tillkommit genom eniga Kyrkomöten:
- vad avser formuleringen i lag om Svenska kyrkan genom det extra kyrkomötet 1997 (2KL 1997:8),
- vad avser övrig lagstiftning genom Kyrkomötet 1998 (2KL 1998:2),
- vid Kyrkomötet 1999 genom antagandet av kyrkoordning (2KL 1999:1).
Utskottet kan inte tillstyrka motionärernas hemställan om utredningar med hänsyn till beslutet vid 2000 års kyrkomöte om att inte göra ändringar i sak vad avser kyrkoordningen (Kr 2000:1). Kyrkorättsutskottet uttalade att det är rimligt att anta att det är först genom ytterligare erfarenhet som det verkliga behovet av förändringar ger sig till känna.
Överväganden
Utskottet erfar att man inom kyrkokansliets avdelning för kyrkorätt och organisation gjort beräkningar på hur en maximiavgift på 3 000, 4 000 och 5 000 kronor skulle slå för respektive församling. Vidare analyseras församlingsstatistik inom Avdelningen för forskning och kultur.
Utskottet anser att de skilda frågeställningar som tas upp i motionerna visar på områden som bör belysas närmare. Frågeställningar om kyrkoavgiften är dock mycket komplexa och en utredning bör därför tillsättas. Detta kan möjligen ske inom ramen för utredningen för utvärdering av utjämningssystemet. Denna utredning har bl.a. fått i uppdrag att belysa frågan om lika kyrkoavgift över hela landet (KsSkr 2002:3 med redovisning av behandlingen av KmSkr 2001:17). Budgetutskottet har i sitt yttrande även nämnt att utredningen av konsekvenser av en friare församlingstillhörighet kan komma att beröra aspekter kring kyrkoavgiften.
Utskottet föreslår att Kyrkostyrelsen utarbetar utredningsdirektiv och låter frågor om kyrkoavgiften utredas med inriktning på förslag till förändringar. Utskottet föreslår vidare att motionerna avslås.
Uppsala den 20 september 2002
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Reidar Gustafsson
Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Inga-Lisa Eklundh, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Ingrid Smittsarve, Christer Mohlin, Erling Öhman, Fredrik Sandström, Åke Bendix och Ingvar Eriksson.
Biskop Martin Lind har deltagit i utskottets överläggning.
Budgetutskottets yttrande
2002:2y
Kyrkoavgiften
Till Ekonomi- och egendomsutskottet
Budgetutskottet har beretts tillfälle att yttra sig över Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande EE 2002:6, Kyrkoavgiften. Utskottet föreslår Kyrkomötet att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utarbeta utredningsdirektiv och låta frågor om kyrkoavgiften utredas med inriktning på förslag till förändringar.
Budgetutskottet konstaterar inledningsvis att ärendet inte är sådant att det är av betydelse för verksamhetsinriktning - såsom anges i arbetsordningen för Kyrkomötet 4 kap. 20 § - men att utskottet ändå beretts möjlighet att yttra sig.
Den föreslagna budgeten för 2003 är nedskuren bland annat vad avser anslag för utredningar. Utskottet har dock inte tillräckligt underlag för att bedöma i vilken utsträckning nuvarande anslag är ianspråktagna av pågående utredningar.
Budgetutskottet konstaterar dock att frågan om kyrkoavgiften är av avgörande betydelse för budget- och planeringsförutsättningarna i framtiden. Utskottet konstaterar vidare att två utredningar redan tillsatts som kan beröra aspekter av kyrkoavgifterna. Dels den av Organisationsutskottet berörda utvärderingen av utjämningssystemet och dels utredningen av konsekvenser av en friare församlingstillhörighet. Utskottet är av meningen att utredningsuppdraget kan lämnas till Kyrkostyrelsen och utgår från att styrelsen kan beakta utredningskostnader i budgeten för 2004 om de inte kan rymmas i redan planerat utredningsanslag.
Uppsala den 19 september 2002
Suzanne Fredborg
Närvarande: Suzanne Fredborg, ordförande, Kenneth Åberg, Christina Mårtensson, Lars Starkerud, Ingrid Karlsson, Jörgen Silén, Annette Lundquist Larsson, Barbro Pettersson, Gunnar Sehlberg, Ulla Samuelsson, Stig Eriksson, Madeleine Malm, Ulla Dahlberg, Sten Johansson, Bengt Pettersson.