Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande
2002:2
Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar
|
Kyrkomötet
EE 2002:2
|
Sammanfattning
Utskottet föreslår att en obligatorisk clearing införs vid dop och vigsel. Genom en ändring i 42 kap. 6 § kyrkoordningen skall den församling där den döpte är bosatt ersätta den församling där dopet utförs.
Genom en ändring i 42 kap. 7 § kyrkoordningen skall en konfirmationsersättning utgå från den församling som konfirmanden tillhör till den församling där konfirmationen sker.
Slutligen föreslås en ändring i 42 kap. 8 § kyrkoordningen att den församling där en vigsel utförs av kontrahenter som inte bor i församlingen skall få ersättning från den församling som kvinnan tillhör. Om kvinnan inte tillhör Svenska kyrkan skall ersättning utgå från den församling som mannen tillhör.
Genom förslagen till ändringar i kyrkoordningen delegeras till Kyrkostyrelsen att fastställa clearing- och ersättningsbeloppens storlek. Bestämmelserna föreslås tillämpas fr.o.m. den 1 januari 2003.
Förslag till beslut
Utskottet föreslår Kyrkomötet
1. att med anledning av Kyrkostyrelsens skrivelse 2002:9 anta utskottets i bilaga 1 föreslagna ändring av 42 kap. 6, 7 och 8 §§ kyrkoordningen och ikraftträdandebestämmelsen samt
2. att avslå motionerna 2002:25, 2002:97 och 2002:102.
Redogörelse för ärendet
Skrivelse
I Kyrkostyrelsens skrivelse till Kyrkomötet (KsSkr 2002:9) Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar föreslår Kyrkostyrelsen Kyrkomötet besluta att anta Kyrkostyrelsens förslag till ändringar i kyrkoordningen.
Motioner
I motion 2002:25 om clearing av vigselverksamheten i Svenska kyrkan av Gunnar Sehlberg föreslås att Kyrkomötet beslutar
att obligatorisk vigselclearing införs i Svenska kyrkans församlingar.
I motion 2002:97 om avgift och clearing vid vissa kyrkliga handlingar av Sten Johansson m.fl. föreslås att Kyrkomötet beslutar
att 42 kap. 7 § sista meningen första stycket skall lyda enligt följande:
"Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek till 5 procent av gällande basbelopp."
I motion 102 om införande av konfirmandpeng av Birgitta Josefson Hultgren och Stig Eriksson föreslås att Kyrkomötet beslutar
1. att uppdra åt Kyrkostyrelsen att utreda frågan om införandet av en konfirmandpeng.
2. att uppdra åt Kyrkostyrelsen att till Kyrkomötet 2003 komma med förslag om införande av konfirmandpeng.
Andra utskott
Kyrkorättsutskottet har yttrat sig över förslaget till ändringar i kyrkoordningen och ikraftträdandebestämmelser. Yttrandet (Kr 2002:1y) bifogas detta betänkande som bilaga 2.
Utskottet
Bakgrund
Kyrkostyrelsens skrivelse (KsSkr 2002:9) Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar emanerar ur Kyrkomötets beslut 2000 (KmSkr 2000:11) med EE 2000:4 om avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar. I skrivelsen föreslås att det vid sidan av den tidigare införda clearingen vid begravningsgudstjänster införs obligatorisk clearing av kostnader för dop och vigsel samt vid konfirmation.
Kyrkoordningsreglering
I 42 kap. kyrkoordningen finns bestämmelser om clearing av vissa kyrkliga handlingar. Med detta menas att de tjänster en kyrkotillhörig har rätt till utan särskild avgift i sin hemförsamling, skall vara avgiftsfria även om de utförs i en annan församling. Församlingen där den kyrkliga handlingen äger rum får ta ut en avgift av hemförsamlingen för de kyrkliga handlingarna. Hemförsamlingen skall vara skyldig att betala denna församling enligt en generell och fastställd taxa.
Reglering i begravningslagen och obligatorisk clearing vid begravningsgudstjänst
Före relationsändringen mellan staten och Svenska kyrkan fanns en frivillig begravningsclearing. För begravningsverksamheten gäller fr.o.m. 1 januari 2000 en statlig obligatorisk begravningsclearing [9 kap. 10-12 §§ begravningslagen (1990:1144)]. Alla huvudmän för begravningsverksamheten - såväl kyrkliga som kommunala - omfattas av begravningsclearingen.
Tidigare ingick också begravningsgudstjänsten i den frivilliga begravningsclearingen. Från och med år 2000 är reglerna för denna införda i kyrkoordningen (42 kap. 10 §). Det innebär att clearing av begravningsgudstjänster är obligatorisk trots att det inte är en del av begravningsverksamheten
Dop
För dop gäller enligt 42 kap. 6 § kyrkoordningen att någon avgift inte får tas ut av den enskilde. Något obligatoriskt clearingsystem mellan församlingarna finns dock inte.
Konfirmation
Enligt 22 kap. 1 § kyrkoordningen skall konfirmationen innefatta dopundervisning, deltagande i församlingens gudstjänstliv samt en konfirmationsgudstjänst med redovisning, trosbekännelse, bön med handpåläggning och sändning.
Den som tillhör Svenska kyrkan har enligt 42 kap. 7 § kyrkoordningen rätt att delta i konfirmation, om inte särskilda skäl hindrar det. I den egna församlingen får någon avgift inte tas ut. Om konfirmationen sker i någon annan församling får denna ta ut en avgift av den enskilde. Något obligatoriskt clearingsystem mellan församlingarna finns alltså inte.
Vigsel
Enligt 42 kap. 8 § kyrkoordningen har den som tillhör Svenska kyrkan rätt till vigsel i Svenska kyrkans ordning, om inte synnerliga skäl hindrar det. I den församling som någon av de blivande makarna tillhör får någon avgift inte tas ut. Om vigseln sker i någon annan församling, får denna ta ut en avgift. Något obligatoriskt clearingsystem mellan församlingarna finns inte.
I två motioner till Kyrkomötet 2001 framställdes önskemål om utvidgad clearing. I motion 2001:50 berördes clearing av alla kyrkliga handlingar och i motion 2001:99 om föreslogs att obligatorisk clearing av vigsel skulle införas. Motionerna avslogs med hänvisning till den påbörjade utredningen.
Utredning och remiss
I den utredning som inför Kyrkostyrelsen beredning gjorts av Församlingsförbundet var syftet att belysa de pastorala, praktiska och ekonomiska konsekvenserna för församlingarna om obligatorisk clearing införs för de kyrkliga handlingarna dop, vigsel och konfirmation samt att komma med förslag till eventuell ändring i kyrkoordningen i överensstämmelse med uppdraget och i övrigt med vad som kan motiveras med anledning av genomlysningen.
Utredningen visade att de församlingar som redan tillämpar frivillig clearing var mer benägna att uttrycka stöd för obligatorisk clearing än övriga församlingar vilka var mer avvaktande.
Utredningen har av Kyrkostyrelsen remitterats till ett antal församlingar, samfälligheter och stift för yttrande. Remissvaren var allmänt positiva såväl vad avser clearing av dop och vigsel som införande av en konfirmationsersättning. Någon negativ inställning till denna ordning kunde inte skönjas ur vare sig pastorala, praktiska eller ekonomiska aspekter annat än i enstaka fall.
Kyrkostyrelsen konstaterar att clearing av kyrkliga handlingar mellan församlingar har sin upprinnelse i att kyrkotillhörigheten avser Svenska kyrkan och inte enbart en specifik församling.
De kyrkliga handlingarna kan inte tillhandahållas av någon annan än just en annan församling i Svenska kyrkan. Härav följer att vid varje tillfälle som en församling utför en sådan tjänst för en som tillhör en annan församling är det någon annan församling som inte behöver utföra denna tjänst och som därmed inte får någon kostnad. Mot denna bakgrund är det, enligt Kyrkostyrelsen angeläget att kyrkoordningen får ett regelsystem som säkerställer att kostnader för kyrkliga handlingar kan regleras mellan församlingarna.
Kyrkostyrelsen föreslår att 46 kap. 6-8 §§ kyrkoordningen ändras så att obligatorisk clearing införs för dop och vigsel samt att för clearingförfarandet vid konfirmation införs ett system med begreppet konfirmationsersättning vilket fungerar på samma sätt som den obligatoriska clearingen för dop och vigsel. Vidare föreslås att Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek och i samband därmed anger vad som skall ingå i clearingavgiften respektive konfirmationsersättningen dvs. någon sorts miniminivå.
Överväganden
Motionerna
Utskottet tillstyrker Kyrkostyrelsens förslag med tillägg av en ikraftträdandebestämmelse och en mindre språklig justering.
I motion 2002:25 föreslås införande av vigselclearing och utskottet konstaterar att detta yrkande redan tillgodosetts genom Kyrkostyrelsens förslag. Motionen bör därför avslås.
I motion 2002:97 föreslås att Kyrkostyrelsen skall fastställa ersättning vid konfirmation till fem procent av gällande basbelopp . Det s.k. prisbasbeloppet enligt 1 kap. 6 § lagen (1962:381) om allmän försäkring är 38 600 kronor för 2003. Fem procent av den summan utgör 1 930 kronor. När det gäller nivåer för konfirmation anger Kyrkostyrelsen i sin skrivelse (sid 9) följande:
Någon clearing av kostnaderna för en viss miniminivå på samma sätt som gäller för dop och vigsel torde vara svår att genomföra. Man kan däremot beräkna en skälig ersättningsnivå. De nivåer som nämnts i remissvaren (1 000-1 500 kronor) förefaller vara rimliga.
Utskottet konstaterar att Kyrkostyrelsen redan i sin skrivelse angett en rimlig nivå för ersättningen. Genom delegationen till Kyrkostyrelsen att fastställa ersättningsnivåerna har Kyrkostyrelsen möjlighet att ändra beloppens storlek utifrån kostnadsförändringar och vunna erfarenheter. Utskottet konstaterar vidare att Kyrkostyrelsen hitintills vid två tillfällen efter kyrkoordningens ikraftträdande justerat i den clearing för begravningsgudstjänster som gäller enligt 42 kap. 10 § kyrkoordningen (SvKB 2000:6 samt SvKB 2001:7). Utskottet kan mot den bakgrunden inte tillstyrka motion 2002:97.
När det gäller motion 2002:102 om konfirmandpeng konstaterar utskottet att Kyrkostyrelsen i sin skrivelse (sid. 9ff.) uttalat:
I några remissvar har även stiftens roll som anordnare av konfirmationsläger, liksom andra organisationer t.ex. stiftsgårdar som är stiftelser, tagits upp. Dessa anordnar av biskopen i respektive stift godkänd konfirmation. I dessa fall föreslås dock inte någon obligatorisk rätt till ersättning föreligga utan denna har i förslaget begränsats till att avse församlingar. Skälet till detta är att clearingsystemet bygger på omfördelning av kostnader som församlingar är ansvariga för. Eftersom hemförsamlingen vid konfirmation där stift eller annan organisation anordnar konfirmationen inte har någon kostnad är det dock angeläget att det inte blir de enskilda som får stå för hela kostnaden. Det är därför rimligt att hemförsamlingen frivilligt bidrar med samma belopp som det som fastställts av Kyrkostyrelsen för den obligatoriska konfirmationsersättningen mellan församlingar.
Utskottet delar Kyrkostyrelsens bedömning att det är rimligt att hemförsamlingen bidrar med ett belopp som motsvarar ersättningen för den obligatoriska konfirmationsersättningen när någon konfirmeras utanför en församling. Utskottet anser dock inte att det är nödvändigt att nu reglera detta område genom att införa en konfirmandpeng och föreslår därför att motion 2002:102 avslås.
Ikraftträdandebestämmelse
I Kyrkostyrelsen förslag saknas en ikraftträdandebestämmelse. Efter Kyrkomötets beslut i oktober 2002 skall ändringen i kyrkoordningen följas upp genom Kyrkostyrelsen beslut om avgifter för clearing av kyrkliga handlingar. Eftersom det redan idag, inom ramen för den frivilliga clearingen, finns rekommendationer från Församlingsförbundet om avgifter vid dop och vigsel är det rimligt att bestämmelserna kan börja gälla den 1 januari 2003. Då förslaget till 42 kap. 6 § andra stycket innehåller en delegation till Kyrkostyrelsen om att fastställa taxor måste det formella ikraftträdande äga rum innan bestämmelserna tillämpas. Utskottet föreslår ikraftträdande den 1 november 2002. Eftersom Kyrkomötet förväntas fatta beslut 21-25 oktober finns det risk att ändringen inte kommer att hinna publiceras före ikraftträdandet.
I ikraftträdandebestämmelsen bör tidpunkten fixeras för när clearing och konfirmationsersättning skall börja gälla. De föreslagna bestämmelserna talar om dopgudstjänst och vigselgudstjänst vilka tydligt kan fixeras i tiden. När det däremot gäller konfirmationen sträcker sig undervisningen och gudstjänsterna under en längre tid. Det finns därför skäl att i ikraftträdandebestämmelsen ange att konfirmationsersättningen skall tillämpas för konfirmationer där konfirmationsgudstjänsten skett efter ett visst tillfälle (i förslaget den 1 januari 2003). Härigenom åstadkommes en fixerad tidpunkt för ikraftträdandet även för konfirmationer.
Utskottets förslag till ikraftträdandebestämmelse återfinns i bilaga 1.
Språkligt
I Kyrkostyrelsens förslag till ändring i 42 kap. 6 § andra stycket finns uttrycket "förrättat dop". Ekonomi- och egendomsutskottet anser att man bör undvika ordet förrätta i samband med gudstjänster och kyrkliga handlingar. Kyrkorättsutskottet föreslår att begreppet "bosatt" ersätts med "folkbokförd". Ekonomi- och egendomsutskottet ansluter sig till Kyrkorättsutskottets förslag till formulering av 42 kap. 6 § andra stycket.
Kyrkorättsutskottet anför slutligen i sitt yttrande att 42 kap. 6-8 §§ bör ses över så att bestämmelserna innehåller en enhetlig användning av antingen "ersättning från" eller "ersättning av". Ekonomi- och egendomsutskottet föreslår att termen "ersättning från" används i 42 kap. 7-8 §§.
Uppsala den 20 september 2002
På Ekonomi- och egendomsutskottets vägnar
Reidar Gustafsson
Närvarande: Reidar Gustafsson, ordförande, Ann-Marie Hallin, Leif Nilsson, Inga-Lisa Eklundh, Sigvard Olsson, Bengt Berg, Peter Hemminger, Gösta Äng, Ingemar Öberg, Ingrid Smittsarve, Christer Mohlin, Erling Öhman, Fredrik Sandström, Åke Bendix och Ingvar Eriksson.
Biskop Martin Lind har deltagit i utskottets överläggning.
Kyrkostyrelsen förslag
42 kap.
6 § Någon avgift för dop får inte tas ut av den enskilde.
Församling som har förrättat dop av någon som är bosatt i annan församling har rätt till ersättning från den församling där den döpte är bosatt. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
|
Utskottets förslag
42 kap
6 § Någon avgift för dop får inte tas ut av den enskilde.
Församling där dop har skett har rätt till ersättning om den döpte inte är folkbokförd där. Ersättningen skall betalas av den församling där den döpte är folkbokförd. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
|
7 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att delta i konfirmation, om inte synnerliga skäl hindrar det. I den egna församlingen får någon avgift inte tas ut, men om konfirmationen sker i någon annan församling har den församlingen rätt till konfirmationsersättning från den församling som konfirmanden tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
Beslutet om rätt att delta i konfirmation fattas av kyrkoherden i den församling där konfirmationen begärs. Kyrkoherden får även uppdra åt någon annan präst i församlingen att besluta.
|
7 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt att delta i konfirmation, om inte synnerliga skäl hindrar det. I den egna församlingen får någon avgift inte tas ut, men om konfirmationen sker i någon annan församling har den församlingen rätt till konfirmationsersättning från den församling som konfirmanden tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
Beslutet om rätt att delta i konfirmation fattas av kyrkoherden i den församling där konfirmationen begärs. Kyrkoherden får även uppdra åt någon annan präst i församlingen att besluta.
|
8 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt till vigsel i Svenska kyrkans ordning, om inte synnerliga skäl hindrar det. I den församling som någon av kontrahenterna tillhör får någon avgift inte tas ut, men om vigseln sker i någon annan församling, har denna församling rätt till ersättning av den församling som kvinnan tillhör eller, om kvinnan inte tillhör någon församling i Svenska kyrkan, den församling som mannen tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
Även när inte någon av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan, får de vigas i Svenska kyrkans ordning, om det finns särskilda skäl. Då får en avgift tas ut.
Beslutet om rätt till vigsel fattas av kyrkoherden i den församling där vigseln begärs. Kyrkoherden får även uppdra åt någon annan präst i församlingen att besluta.
|
8 § Den som tillhör Svenska kyrkan har rätt till vigsel i Svenska kyrkans ordning, om inte synnerliga skäl hindrar det. I den församling som någon av kontrahenterna tillhör får någon avgift inte tas ut, men om vigseln sker i någon annan församling, har denna församling rätt till ersättning från den församling som kvinnan tillhör eller, om kvinnan inte tillhör någon församling i Svenska kyrkan, den församling som mannen tillhör. Kyrkostyrelsen fastställer beloppets storlek.
Även när inte någon av de blivande makarna tillhör Svenska kyrkan, får de vigas i Svenska kyrkans ordning, om det finns särskilda skäl. Då får en avgift tas ut.
Beslutet om rätt till vigsel fattas av kyrkoherden i den församling där vigseln begärs. Kyrkoherden får även uppdra åt någon annan präst i församlingen att besluta.
|
|
|
|
Ikraftträdande
Detta beslut träder ikraft den 1 november 2002 och tillämpas vid dop-, vigsel- och konfirmationsgudstjänster fr.o.m. den 1 januari 2003.
|
Kyrkorättsutskottets yttrande
2002:1y
Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar
Till Ekonomi- och egendomsutskottet
Ekonomi- och egendomsutskottet har anhållit om kyrkorättsutskottets yttrande över Kyrkostyrelsens skrivelse Avgifter och clearing vid vissa kyrkliga handlingar (KsSkr 2002:9).
Utskottet
Kyrkorättsutskottet har vid sin granskning av Ekonomi- och egendomsutskottets betänkande diskuterat vissa punkter. En sådan punkt är begreppet "bosatt", som förekommer i den föreslagna lydelsen i 42 kap. 6 § 2 st kyrkoordningen. Ett möjligt alternativ till detta begrepp är "folkbokförd", som knyter an såväl till begreppet bosättning, som till församlingstillhörighet och därmed också rätten att i viss församling få del av de kyrkliga handlingarna. Eftersom begreppet bosatt kan antas ha en vidare innebörd än begreppet folkbokförd (en person torde tex. kunna vara bosatt på fler ställen, men endast folkbokförd på ett), kan det diskuteras om inte en användning av begreppet folkbokförd ger en mer otvetydig bestämmelse.
Utskottet har vidare noterat att Kyrkostyrelsens förslag saknar ikraftträdandebestämmelser. Detta har också uppmärksammats av Ekonomi- och egendomsutskottet, som har lämnat ett förslag till utformning av sådana bestämmelser. Mot detta förslag har Kyrkorättsutskottet ingen erinran.
I övrigt föreslår utskottet att den språkliga utformningen av det föreslagna 2 st i 6 § ses över. Utskottet finner att bestämmelsen skulle vinna i klarhet om den utformades enligt följande:
Församling där dop har skett har rätt till ersättning om den döpte inte är folkbokförd där. Ersättningen skall betalas av den församling där den döpte är folkbokförd.
Utskottet finner slutligen att den föreslagna lydelsen i 6-8 §§ bör ses över så att bestämmelserna innehåller en enhetlig användning av antingen "ersättning från" eller "ersättning av".
Uppsala den 19 september 2002
På Kyrkorättsutskottets vägnar
Lars Johnsson
Närvarande: Lars Johnsson, ordförande, Anna-Maria Björkman, Kristina Lejdström, Mari Lönnerblad, Jan-Erik Forsberg, Lennart Andersson, Benny Jönsson, Gunnar Sibbmark, Stig-Göran Fransson, Inger Lif, Freja Tjärnberg, Inger Dafgård, Lennart Tildemyr, Margareta Börjesson och Ulla Eriksson.
Biskop Lars Eckerdal har deltagit i utskottets överläggningar.